מענה לפנייה לקבלת מידע בעניין דמי טיפול בתביעות על סכום קצוב- חברת כפיר בע"מ
התשובה
פתיחת הקובץ באתר הממשלה (pdf, 205 KB)
מדינת ישראל
האגף לתכנון ומדיניות
ניסן תשפ"ו
24מרץ2026 ,
מס' סימוכין3044-26-0011 :
לכבוד:
(שם המבקש הושמט)
הנדון :מענה לפנייתך לקבלת מידע בהתאם לחוק חופש המידע
מבדיקת פנייתך שבנדון הריני להשיבך כדלקמן-
.1מבדיקה במערכת עולה כי החל משנת ,2022חברת כפיר (להלן -חברת כפיר או הזוכה),
מפעילת הרכבת הקלה בירושלים ,פותחת בהוצאה לפועל תיקי תביעה על סכום קצוב
לגביית "חובות מוגדלים" כמשמעותם בסעיף 17לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש],
תשל"ב( 1972-להלן -הפקודה) .
.2סעיף 17לפקודה קובע( .17 :א) הנוסע ללא כרטיס ,או שאינו מציג או מוסר את כרטיסו
כאמור בסעיף ,16חייב לשלם את דמי הנסיעה בעד המרחק שנסע בתוספת פיצוי כספי
שקבע השר בתקנות ...
(ד) ( )1לא שולם החיוב המוגדל על אתר ,עם דרישת פקיד הרכבת כאמור בסעיף קטן
(ג) ,ימסור פקיד הרכבת לחייב בתשלום דרישה בכתב לשלם את החיוב המוגדל בתוך 30
ימים מיום מסירת הדרישה כאמור (להלן -דרישה לתשלום);
(1א) מסירת דרישה לתשלום לחייב כאמור בפסקה ( )1תיחשב כמסירת התראה לפי
סעיף 81א(1ב) לחוק ההוצאה לפועל ,התשכ"ז( 1967-בסעיף זה – התראה) ,בדבר הכוונה
להגיש את הדרישה לתשלום לביצוע בהוצאה לפועל כתביעה על סכום קצוב אם לא ישולם
החיוב במוגדל בתוך המועד כאמור באותה פסקה;
( )2בדרישה לתשלום יצוין כי מסירתה נחשבת כמסירת התראה וכי החייב רשאי להגיש
התנגדות לתביעה אם תוגש;
( )3לא שולם החיוב המוגדל בתוך המועד כאמור בפסקה ( ,)1ייתוספו עליו ,לתקופת
הפיגור ,ריבית שקלית כהגדרתה בחוק פסיקת ריבית והצמדה ,תשכ"א ,1961-עד למועד
__________________________________________________________
_
רשות האכיפה והגבייה ,רח' ירמיהו ,37ירושלים 9446722
מדינת ישראל
האגף לתכנון ומדיניות
תשלומו ,ויחולו הוראות החוק האמור לעניין ריבית זו ,בשינויים המחויבים( ".ההדגשות
אינן במקור)
.3מסעיף (17ד)(1א) עולה כי דרישת התשלום הנמסרת לחייב על ידי פקיד הרכבת נחשבת
כהתראה לפי סעיף 81א(1ב) לחוק ההוצאה לפועל ,התשכ"ז( 1967-להלן – חוק ההוצאה
לפועל) .אשר על כן ,הזוכה אינו נדרש להמציא לחייב התראה נוספת טרם פתיחת התיק
בהוצאה לפועל וממילא הוא גם אינו רשאי לבקש החזר הוצאות עבור משלוח ההתראה
לחייב .כך מונחה הזוכה ומבדיקה שערכנו כך אף נעשה בפועל.
.4עם זאת ,מסעיף קטן (ד)( )3עולה כי אם החיוב המוגדל לא שולם במועד ,תיווסף עליו
לתקופת הפיגור ריבית שקלית .בהתאם לכך ,משוערך "החיוב המוגדל" על ידי הזוכה עד
למועד פתיחת התיק.
.5אשר לשכר הטרחה -כאמור לעיל ,חברת כפיר החלה לפתוח תיקים לגביית החיוב המוגדל
בשנת .2022בתחילה נפתחו חלק מן התיקים במסלול המקוצר אך החל מחודש אפריל
2024הזוכה פותח את התיקים לגביית החיוב המוגדל במסלול הרגיל.
.6סעיף 10לחוק ההוצאה לפועל עניינו "שכר עורך-דין" .הסעיף קובע(.10" :א) זוכה
המיוצג על-ידי עורך דין בתיק הוצאה לפועל זכאי לשכר עורך דין כאמור בתעריף
המינימלי שנקבע לפי סעיף 81לחוק לשכת עורכי הדין ,תשכ"א ,1961-זולת אם קבע
רשם ההוצאה לפועל שכר אחר ,על פי בקשה שהוגשה לו;"...
סעיף 20ח לחוק ההוצאה לפועל עניינו "העדר זכאות לשכר טרחת עורך דין" ,הסעיף
קובע20" :ח( .א) על אף האמור בסעיף ,10זוכה אינו זכאי לשכר טרחת עורך דין בתיק
הוצאה לפועל במסלול מקוצר( .ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) ,הוגשה בקשה לביצוע
תביעה על סכום קצוב לפי סעיף 81א 1במסלול מקוצר ,זכאי הזוכה לשכר טרחת עורך דין
שייקבע לפי סעיף (10א) או לשכר טרחת עורך דין כאמור בסעיף 10ג לעניין הגשת בקשה
כאמור במסלול מקוצר לגבי עשרים הבקשות הראשונות שהגיש לביצוע חיוב במסלול
המקוצר בכל שנה החל מיום 16בספטמבר באותה שנה".
מסעיפים 10ו 20ח עולה כי זוכה המיוצג על ידי עורך דין זכאי לשכר טרחה כקבוע בתעריף
המינימלי .עם זאת ,זוכה הבוחר לנהל את תיקיו במסלול המקוצר אינו זכאי לשכר טרחה
אלא עבור עשרים התיקים הראשונים שפתח באותה השנה.
.7מאחר וכך ,כל עוד חברת כפיר פתחה את תיקיה במסלול המקוצר היא לא היתה זכאית
לשכר טרחה ,אלא עבור עשרים התיקים הראשונים בכל שנה .ואולם ,החל מאפריל ,2024
מאחר וחברת כפיר פותחת את תיקיה במסלול הרגיל היא זכאית ,לפי סעיף 10לחוק ,לשכר
טרחה כמפורט בתעריף המינימלי שנקבע לפי סעיף 81לחוק לשכת עורכי הדין .ויובהר,
כי אין המדובר בשכר טרחה עבור ההתראה אלא בשכר טרחה בגין פתיחת התיק בהוצאה
לפועל ,שכר טרחה לו זכאי כל זוכה מיוצג ,בכל תיק המתנהל בהוצאה לפועל.
__________________________________________________________
_
רשות האכיפה והגבייה ,רח' ירמיהו ,37ירושלים 9446722
מדינת ישראל
האגף לתכנון ומדיניות
.8מכל האמור לעיל עולה כי בפתיחת תיק תביעה על סכום קצוב לגביית "חיוב מוגדל" לפי
סעיף 17לפקודה ניתן להוסיף אך ורק ריבית שקלית עד מועד פתיחת התיק אך לא הוצאות
בגין מסירת ההתראה .כמו כן לא ניתן לבקש שכ"ט או הוצאות משפטיות עבור הטיפול
בהתראה .שכ"ט לפי התעריף המינימלי יתווסף לתיק באופן אוטומטי על ידי המערכת כל
עוד התיק נפתח במסלול רגיל .מבדיקה שערכנו עולה כי התיקים שנפתחו על ידי הזוכה
נפתחו בהתאם להוראות שלעיל .אם ישנו תיק שנפתח בניגוד להנחיות אלה ,אנא העבירו
אלינו את מספרו ונבדוק אותו.
בברכה,
עינב נחום
הממונה על העמדת מידע לציבור
רשות האכיפה והגבייה
__________________________________________________________
_
רשות האכיפה והגבייה ,רח' ירמיהו ,37ירושלים 9446722