חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020
הצעת חוק לקריאה הראשונה
2020-06-01
רשומות
הצעות חוק
הממשלה
1 ביוני 2020 1311 ט' בסיוון התש"ף
עמוד
הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020 168
מתפרסמת בזה הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש),
התש"ף-2020
בחוק זה - .1 הגדרות
"הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום" - הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום ביוזמת
המעסיק לתקופה רצופה של 30 ימים לפחות;
"חוק הבטחת הכנסה" - חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-19801;
דברי הסבר
בהדרגה לפעילות סדירה. למרות זאת, עדיין נותר מספר רב במהלך חודש דצמבר 2019 החלה התפרצות כללי של דורשי עבודה רשומים בשירות התעסוקה שלא נקלטו המחלה COVID-19 הנגרמת מנגיף קורונה חזרה בשוק העבודה. ככל שהתקופה שבה דורש עבודה SARS-CoV-2 (להלן - נגיף הקורונה). ביום ט"ו באדר נותר מחוץ למעגל העבודה מתארכת, כך קטנים סיכוייו התש"ף (11 במרס 2020) הכריז ארגון הבריאות העולמי על לחזור ולהשתלב שוב בשוק העבודה. בנוסף, הימצאותם המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה כעל מגפה עולמית, צעד של מספר עובדים רב מחוץ לשוק העבודה פוגעת בתוצר, חריג בעל משמעויות מרחיקות לכת. נגיף הקורונה הוא בהכנסות ובצמיחה של מדינת ישראל. נגיף חדש, שהאוכלוסייה לא פיתחה חסינות נגדו, ועדיין כדי לזרז את חזרתם של דורשי העבודה לשוק העבודה אין חיסון שבאמצעותו ניתן למנוע את התפשטות המחלה.
ולצמצם את הפגיעה במשק, מוצע להעניק תמריץ כספי המחלה עוברת מאדם לאדם על ידי הפרשות מדרכי למעסיקים אשר יקלטו או יחזירו לעבודה עובדים אשר הנשימה (כגון עיטוש או שיעול), אין לה טיפול רפואי הוצאו משוק העבודה בתקופת המשבר או בסמוך לתחילתה ידוע והיא עלולה לגרום לתחלואה המונית משמעותית ולא השתלבו מחדש בשוק העבודה. מענק זה יפחית את וכן לתמותה. בהעדר חיסון או דרכי מניעה אחרות, הדרך עלויות העסקת עובדים אלה בעבור המעסיקים גם בתקופה לצמצם את סיכויי הדבקה והתפשטות של הנגיף היא על שבה אין ודאות בשווקים, ויתמרץ את המעסיקים לקלוט ידי צמצום מגע בין אנשים (״ריחוק חברתי״), בידוד של ולהעסיק את העובדים בחודשים הקרובים. החולים במחלה ושל מי שנחשד כחולה בה, והימנעות מהתקהלות.
מוצע להגדיר את המונחים העיקריים המשמשים סעיף 1
לקביעת הזכאות למענק לפי הצעת חוק זו. ביום א' בשבט התש"ף (27 בינואר 2020) הכריז שר הבריאות בהתאם לסמכותו לפי סעיף 20(1) לפקודת בריאות להגדרה "מעסיק" - הצעת החוק מבקשת כאמור לקבוע העם, ,1940 כי המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה היא זכאות למענק בעבור מעסיקים שיקלטו עובדים חזרה מחלה מידבקת מסוכנת וכי קיימת בעטייה סכנה חמורה למעגל התעסוקה. עם זאת, מוצע להחריג מזכאות למענק לבריאות הציבור (י"פ התש"ף, עמ' 3378). בהמשך להכרזה זו לפי חוק זה את המדינה וכן גופים המזוהים באופן מלא הוטלו הגבלות משמעותיות, בין השאר, על פתיחת מקומות עם המדינה או הנתמכים על ידה, במישרין או בעקיפין, עבודה מסוימים וכן על התייצבות של עובדים במקומות ושסכום ההשתתפות של המדינה בתקציבם עולה על %,25 עבודתם, לצורך צמצום ההדבקה והתפשטות הנגיף, בין וכן גופים שלממשלה בעלות מלאה או חלקית בהם. זאת, השאר, בתקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום מתוך תפיסה שגופים אלה נשענים בדרך זו או אחרת על עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש), תמיכה מהמדינה ולכן הם אינם מתמודדים בעצמם עם התש"ף-.2020 הגבלות אלה השפיעו על האפשרות לקיים כוחות השוק. שגרת עבודה רגילה וכן הביאו לירידה בצריכת מוצרים לעניין חברות ממשלתיות, הרי שקיים שוני בין חברות ואספקת שירותים. בעקבות זאת, מעסיקים רבים הוציאו ממשלתיות לחברות עסקיות רגילות בשל בעלות המדינה את עובדיהם לחופשה ללא תשלום או, לחלופין, פיטרו את במניותיהן בשיעורים כאלה והתרומה שיש למעורבות עובדיהם. מנתוני שירות התעסוקה עולה כי מתחילת חודש הממשלה על פעילותן. חברה מעורבת הוחרגה מכיוון מרס נרשמו כמיליון ושבעים אלף דורשי עבודה חדשים.
שאינה ממשלתית ולמדינה אין כוח רב באסיפתה הכללית, רובם המכריע של דורשי העבודה (כ־%88) הם עובדים כך שהיא מתמודדת בעצמה עם כוחות השוק. שהוצאו לחופשה ללא תשלום לתקופה של 30 ימים או יותר.
להגדרה "מצבת עובדים" לחודש מסוים - המנגנון המוצע החל מיום כ"ה בניסן התש"ף (19 באפריל 2020) בהצעת החוק לצורך חישוב המענק בוחן את הגידול הממשלה החלה להסיר את המגבלות שהוטלו על המשק, במצבת העובדים אצל המעסיק בחודשים המזכים למענק. או לצמצמם באופן משמעותי, ורוב המשק החל לשוב
ס"ח התשמ"א, עמ' .30 1
- הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה 168
משולב], התשנ"ה-19952;
התשנ"ה-19952;
הלאומי [נוסח
משולב],
הביטוח
חוק[נוסח
הלאומי
הלאומי" -
הביטוח
הביטוח
"חוק- חוק
"חוק הביטוח הלאומי"
התקציב, התשמ"ה-19853;
התשמ"ה-19853;
חוק יסודות
התקציב,
התקציב" -
יסודות
יסודות
"חוק- חוק
"חוק יסודות התקציב"
העונשין, התשל"ז-19774;
התשל"ז-19774;
העונשין" - חוק
העונשין,
"חוק
"חוק העונשין" - חוק
חינוך" - כל אחד מאלה:
"מוסדמאלה:
"מוסד חינוך" - כל אחד
חובה, התש"ט-19495;
התש"ט-19495;
חובה, בחוק לימוד
כהגדרתו
לימוד
חינוך
בחוק
מוסד
כהגדרתו
מוסד חינוך (1) (1)
התשכ"ט-1969,6 המספק חינוך
המספק חינוך התשכ"ט-1969,6
ספר, חוקר, פיקוח על בתי
עליו ספ
על בתי
שחל
פיקוח
חוק ספר
עליובית
בית ספר שחל(2)
(2) בחינות ממשלתיות או
ממשלתיות או
תלמידיו לקראת
לקראתאתבחינות
תלמידיומכשיר
שבמסגרתו הוא
מכשיר את
על־תיכוני,
על־תיכוני, שבמסגרתו הוא
ממשלתי;ידי משרד ממשלתי;
המוכרת על
משרד
השכלה
לקראתעל ידי
לקראת השכלה המוכרת
התעסוקה, שירות התעסוקה,
בסעיף 15 לחוק
כמשמעותושירות
בסעיף 15 לחוק
התעסוקה
כמשמעותו
מנהל שירות
התעסוקה
"המנהל" -
"המנהל" - מנהל שירות
התשי"ט-19597; התשי"ט-19597;
מאלה: למעט אחד מאלה:
"מעסיק" -
"מעסיק" - למעט אחד
המדינה; (1) המדינה; (1)
מעורבתלמעט חברה מעורבת
התקציב, חברה
יסודות
למעטלחוק
התקציב,
בסעיף 21
יסודות
כהגדרתו
מתוקצב לחוק
גוףבסעיף 21
כהגדרתו
(2) גוף מתוקצב (2)
הממשלתיות, התשל"ה-19758;
התשל"ה-19758;
החברות
הממשלתיות,
כהגדרתה בחוק
כהגדרתה בחוק החברות
שהממשלה משתתפת משתתפת
שהממשלההתקציב
לחוק יסודות
התקציב
בסעיף 32
יסודות
כהגדרתו
32 לחוק
נתמך
בסעיףכהגדרתוגוף
(3) (3) גוף נתמך
הממשלה בתקציבו, בשנת
בתקציבו, בשנת
השתתפות הממשלה
השתתפותושסכום
או בעקיפין,
ושסכום
במישרין
בעקיפין,
בתקציבו,
בתקציבו, במישרין או
עמד על %25 לפחות; לפחות;
,2019 עמד על %,201925
קופת חולים; קופת חולים; (4) (4)
לחוק יסודות התקציב;
התקציב;
בסעיף 21
יסודות
כהגדרתו
21 לחוק
בריאות
תאגידבסעיף
תאגיד בריאות(5)כהגדרתו (5)
דברי הסבר
משכרו של העובד, ככל שהניכוי מתחייב. לבסוף, נדרש לכן, מוצע לקבוע כי מצבת העובדים אשר תילקח בחשבון ששכרו של העובד לא יפחת מהסכום המזערי (ראו להלן לצורך חישוב המענק בחודש מסוים תכלול את מספר הגדרת שכר מזערי). העובדים אצל מעסיק, בניכוי העובדים שפוטרו או שהיו עוד מוצע לקבוע במסגרת הגדרה זו את קבוצות בחופשה ללא תשלום באותו חודש, בין אם הועסקו כל העובדים שיזכו את המעסיק במענק בעבור קליטתם, ואלה החודש או רק בחלקו. ניכוי קבוצת עובדים זו נדרשת כדי הם: לקבל תמונת מצב מדויקת של מצבת העובדים של המעסיק בתקופה שבה נבחנת זכאותו למענק.
.1 מי שנרשם כדורש עבודה בלשכת שירות
התעסוקה והתייצב בלשכה בתקופה שבין יום 1 בינואר להגדרה "עובד מזכה" - מתוך מטרה לעודד תעסוקה 2020 לבין יום 29 בפברואר 2020 ולא עבד החל במועד ולהפחית את שיעור האבטלה, מוצע לקבוע כי המענק רישומו כאמור עד יום 30 באפריל .2020 האמור יחול יינתן בעד עובד שהוא תושב ישראל בלבד. מטעם זה מוצע רק לגבי מי שבין גיל 18 לבין גיל פרישת חובה מעבודה. להחריג, בין השאר, עובדים זרים, כהגדרתם בחוק עובדים המשותף לחברי קבוצה זו הוא ההנחה שגם לפני משבר זרים, וכן מכיוון ששהותו של עובד זר בישראל תלויה הקורונה הם היו דורשי עבודה, ועם פרוץ המשבר לא בקיומה של עבודה עבורו מלכתחילה.
התאפשרה חזרתם לעבודה. על כן, מוצע לכלול בקבוצת בנוסף, מוצע לקבוע שההכנסה שמקבל העובד העובדים המזכים למענק את אלה שנרשמו כדורשי עבודה ממעסיקו היא כזו הנכללת בגדר ההכנסות המתחייבות החל מיום 1 בינואר 2020 ולא מצאו עבודה, כדי לעודד במס לפי סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה וכי אכן נוכה מס
ס"ח התשנ"ה, עמ' .210 2
ס"ח התשמ"ה, עמ' .60 3
ס"ח התשל"ז, עמ' .226 4
ס"ח התש"ט, עמ' .287 5
ס"ח התשכ"ט, עמ' .180 6
ס"ח התשי"ט, עמ' .32 7
ס"ח התשל"ה, עמ' .132 8
169 - הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה
(6) מוסד חינוך שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או בעקיפין, ושסכום
השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת ,2019 עמד על %25 לפחות;
(7) מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-
1958,9 או מוסד שניתנה לו תעודת היתר מאת המועצה להשכלה גבוהה לפי
סעיף 21א לחוק האמור, שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או בעקיפין,
ושסכום השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת ,2019 עמד על %25 לפחות;
"מצבת עובדים", לחודש מסוים - מספר העובדים שהועסקו אצל אותו מעסיק באותו
חודש, כולו או חלקו; לעניין זה לא יובאו בחשבון עובדים שפוטרו או שהיו
בחופשה ללא תשלום, באותו חודש, כולו או חלקו, שאינם עובדים מזכים;
"עובד מזכה" - עובד שמתקיימים לגביו כל אלה:
(1) הוא תושב ישראל, לרבות תושב ישראל באזור כהגדרתו בסעיף 378 לחוק
הביטוח הלאומי, העובד אצל מעסיק, בישראל או באזור;
(2) שכרו אצל המעסיק בעד כל חודש שבשלו מתבקש מענק לפי חוק זה, הוא
בגובה השכר המזערי לפחות;
(3) הכנסתו מהמעסיק מתחייבת במס לפי סעיף 2(2) לפקודה, והמעסיק ניכה מס
משכרו בהתאם להוראות סעיפים 164 ו־166 לפקודה, אם ניכוי כאמור מתחייב
לפי אותם סעיפים;
מתקיים לגביו אחד מאלה: (4)
(א) מלאו לו 18 שנים והוא טרם הגיע לגיל פרישה כמשמעותו בחוק גיל
פרישה, התשס"ד-2004,10 ומתקיים לגביו אחד מאלה:
(1) הוא נרשם כדורש עבודה והתייצב בלשכת שירות התעסוקה
בתקופה שמיום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) עד יום ג' באדר
התש"ף (28 בפברואר 2020), ולא עבד החל במועד רישומו כאמור עד
יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020); לעניין זה, "התייצב בלשכת
שירות התעסוקה" - אלא אם כן התייצבותו כאמור לא נדרשה
לצורך הכרה כדורש עבודה, בהתאם להוראות המנהל לפי חוק
שירות התעסוקה, התשי"ט-195911;
דברי הסבר
ועד גיל פרישת חובה וכן עבד אצל אותו מעסיק שפיטר חזרה למעגל התעסוקה גם של עובדים אלה. המדובר אותו או הוציא אותו לחופשה ללא תשלום בחודש פברואר באוכלוסייה שדרשה עבודה באופן אקטיבי, כפי שניתן 2020 לפחות. זוהי הקבוצה העיקרית של דורשי העבודה ללמוד מהתייצבותה בשירות התעסוקה, לפני משבר החדשים בעקבות משבר הקורונה (כ–%88 מדורשי העבודה הקורונה ואשר ניתן לזהותה. עם זאת, מוצע לקבוע כי הרשומים), ועל כן זוהי הקבוצה העיקרית והמשמעותית לעניין דרישת ההתייצבות בלשכת התעסוקה יראו את אשר רלוונטית לקבלת המענק, ואשר חלקה גם מקבל מי שהתייצבותו לא נדרשה לצורך הכרה כדורש עבודה קצבאות או תשלומים כאמור בפסקה (3) שלהלן. לעניין בהתאם להוראות מנהל שירות התעסוקה (להלן - המנהל), קבוצת עובדים זו מוצע לקבוע שני מסלולים להוכחת למשל, בעקבות סגירת הסניפים בעקבות משבר הקורונה, היותם עובדים מזכים: גם כדורש עבודה אקטיבי.
(א) עובדים שנרשמו במהלך התקופה המנויה מי שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום .2
בסעיף בלשכת שירות התעסוקה והצהירו כי אכן לתקופה של 30 ימים או יותר, בתקופה שבין יום 1 במרס פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום - יראו 2020 לבין יום 30 באפריל ,2020 ובלבד שהוא בן 18 ומעלה
ס"ח התשי"ח, עמ' .191 9
ס"ח התשס"ד, עמ' .46 10
ס"ח התשי"ט, עמ' .32 11
- הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה 170
ה' בתקופה שמיום ה'
תשלום
ללאשמיום בתקופה
לחופשהתשלום
ללאהוצא פוטר או
לחופשה הוצאהוא
(2) הוא פוטר או (2)
באפרילהתש"ף (30 באפריל
התש"ףיום(30ו' באייר
2020) עד
באייר
במרסיום ו'
עד (1
התש"ף
באדר2020)
באדר התש"ף (1 במרס
לחופשה שהוציאו לחופשה
שהוציאו אותו או
מעסיק שפיטר אותו או
שפיטראותו
ועבד אצל
2020),מעסיק
2020), ועבד אצל אותו
לעניין פסקת משנה זו -
משנה זו - פסקת 2020;
פברוארלעניין
בחודש 2020;
תשלום
פברואר
ללא תשלום בחודשללא
שירותו'התעסוקה עד יום ו'
בלשכתעד יום
התעסוקה
שנרשם
שירותעובד
בלשכת
שנרשם יראו
(1) יראו עובד (1)
והצהיר שפוטר או הוצא
או הוצא2020),
שפוטר
באפריל
והצהיר
2020), (30
באפרילהתש"ף
באייר התש"ף (30 באייר
הוצא לחופשה ללא ללאלחופשה או
כמי שפוטר
הוצאתשלום,
שפוטר או
לחופשה ללא
לחופשה ללא תשלום, כמי
אחרת;אם כן הוכח אחרת;
העניין, אלא
כן הוכחתשלום,אםלפי
תשלום, לפי העניין, אלא
שירות התעסוקה עד בלשכת עד
התעסוקה נרשם
שירותבלשכתשלא
יראו עובד
שלא נרשם(2) יראו עובד (2)
ללאהוצא לחופשה ללאשפוטר או
לחופשההוצאכמי
בפסקה (1),
שפוטר או
האמור
המועד כמי
המועד האמור בפסקה (1),
פוטרכי העובד אכן פוטר
המנהל
שוכנעאכן
העניין, אםהעובד
שוכנע המנהל כי
תשלום, לפי
תשלום, לפי העניין, אם
האמור; עד המועד האמור;
המועד תשלום
לחופש ללא
תשלום עד
ללאהוצאאו הוצא לחופשה או
הסתגלות מיוחד, בעד
מענקבעד
מיוחד,
תקנות
הסתגלות
הסתגלות לפי
תקנות מענק
למענק
זכאילפי
הסתגלות
למענק הוא
(ב) הוא זכאי (ב)
חודש מאי 2020; חודש מאי 2020;
הבטחת הכנסה, בעד חודש
בעד חודש
הכנסה,חוק
הכנסה לפי
הבטחת
הבטחת
לפי חוק
לגמלת
הכנסה
הבטחתזכאי
לגמלת הוא
(ג) (ג) הוא זכאי
מאי 2020; מאי 2020;
2020 ז'לפי הוראות פרק ז'
מאי פרק
הוראות
חודשבעדלפי
אבטלה2020
חודש מאי
בעד לדמי
אבטלהזכאי
(ד) הוא(ד) הוא זכאי לדמי
לגביו תקופת התשלום
התשלוםשהוארכה
לגביוכךתקופת
שהוארכהבשל
הלאומי, לרבות
בשל כךהביטוח
לחוקלרבות
לחוק הביטוח הלאומי,
הוראות הפרק האמור;האמור;
הפרק לפי
הוראותאבטלה
המרבית לדמי
המרבית לדמי אבטלה לפי
דברי הסבר
ועל כן מותנית, בין השאר, בקיומו של מבחן אותם כמי שפוטרו או הוצאו לחופשה כאמור תעסוקה, אשר מבטיח כי אכן מקבל הגמלה בתקופה האמורה אלא אם כן הוכח אחרת;
אינו עובד באותו חודש שבו קיבל גמלה כאמור. (ב) עובדים שלא נרשמו בלשכת שירות
לכן, מוצע לעודד את העסקתה של אוכלוסייה התעסוקה - יידרשו להניח את דעתו של
זו, גם כדי לענות על התכלית הקיימת בבסיס מנהל שירות התעסוקה כי הם פוטרו או הוצאו גמלת ההכנסה, וגם בשל התכליות החיוביות לחופשה ללא תשלום בתקופה האמורה והמנהל הקיימות בשילוב במעגל העבודה על פני קבלת יכריע בבקשתם.
גמלה חודשית. יודגש כי קבוצה זו ממילא חייבת
ברישום דורשי עבודה בשירות התעסוקה. מי שזכאי לקבל את אחד מהתשלומים .3
המפורטים להלן:
(ג) דמי אבטלה בעד חודש מאי .2020 מי שפוטר
בתקופת הקורונה והשלים תקופת אכשרה, או (א) מענק הסתגלות לפי תקנות שעת חירום
היה זכאי לדמי אבטלה בעת תקופת משבר (נגיף הקורונה החדש) (מענק הסתגלות מיוחד
הקורונה וזכאותו פקעה, יהיה זכאי לתשלום לבני 67 ומעלה), התש"ף-,2020 בעד חודש מאי בעד חודש מאי .2020 .2020 תקנות אלה קבעו מתן מענק למי שמלאו לו 67 שנים, עבד בתקופה רצופה של 3 חודשים עוד מוצע לקבוע כי הזכאות למענק לא תינתן בעד ומעלה, ועבודתו הופסקה או שהוצא לחופשה העסקת קרובי משפחה וכן בעד קליטתו של בעל העסק ללא תשלום בין יום 1 במרס 2020 עד יום 31 כעובד, זאת לנוכח קשיי הבדיקה שאכן מדובר בהעסקה במאי .2020 המדובר בעובדים בגילאי 67 ומעלה ״אותנטית״; בעד העסקה של חבר אגודה שיתופית העובד אשר עבודתם הופסקה בעקבות משבר הקורונה.
באגודה או מחליפו באגודה השיתופית, זאת מכיוון שלא אם עובדים אלה זכאים למענק בשל חודש מאי, מתקיימים באגודה שיתופית יחסי עובד-מעביד רגילים; או משמעות הדבר היא שטרם חזרו לעבודה, ועל בעד עובד שכבר שולמו בעדו למעסיק כספים מהמדינה כן התכלית של עידוד העסקה מתקיימת גם לצורך עידוד תעסוקה או הכשרה מקצועית, וזאת כדי לגביהם.
למנוע תשלום כפול לעידוד העסקה של אותו עובד.
(ב) גמלת הבטחת הכנסה בעד חודש מאי .2020
גמלת הבטחת הכנסה היא חלף הכנסה מעבודה,
171 - הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה
לא מתקיים לגביו אחד מאלה: (5)
(א) הוא המעסיק או קרובו של המעסיק, ולעניין תאגיד - הוא בעל
השליטה בתאגיד או קרובו של מנהל התאגיד או של בעל השליטה בו;
לעניין זה -
"קרוב" - בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות
וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חם, חמות, נכד או
נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב;
"שליטה" - כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-196812;
(ב) הוא חבר באגודה שיתופית כמשמעותה בפקודת האגודות
השיתופיות13 ועובד באגודה, או שהוא מחליף חבר באגודה שיתופית
בעבודתו באגודה;
הוא עובד זר כהגדרתו בחוק עובדים זרים, התשנ"א-199114; (ג)
(ד) שולמו בעדו למעסיק מהמדינה, כספים לצורך עידוד תעסוקה או
הכשרה מקצועית בעד החודש שבשלו מתבקש המענק;
"הפקודה" - פקודת מס הכנסה15;
"שכר" - רכיבי השכר המובאים בחשבון לחישוב שכר מינימום כאמור בסעיף 3 לחוק
שכר מינימום, התשמ"ז-198716;
"השכר המזערי" - 3,300 שקלים חדשים, ולעניין עובד שמשתכר שכר מינימום מותאם
- 1,875 שקלים חדשים, ובלבד שהמעסיק או העובד הציגו אישור המעיד על
החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לסעיף 4 לתקנות שכר
מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות;
"שכר מינימום מותאם" - כמשמעותו בתקנה 4 לתקנות שכר מינימום (שכר מותאם
לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב-200217 (בחוק זה -
תקנות שכר מותאם לעובד עם מוגבלות);
"תחילת עבודה", של עובד - אחד מאלה, לפי העניין -
היום הראשון לעבודת העובד אצל המעסיק; (1)
(2) היום הראשון שבו חזר העובד שהוצא לחופשה ללא תשלום, לעבודה אצל
המעסיק;
דברי הסבר
המענק לפעימה חודשית, שהוא 1,875 שקלים חדשים, להגדרות "השכר מזערי" ו״שכר מינימום מותאם״ - וזאת כדי למנוע מצב שבו מעסיק יקבל מענק גבוה יותר מוצע לקבוע כי מענק יינתן רק אם העובד ישתכר לפחות מעלות ההעסקה של העובד, ובכך לא יהיה תמריץ אמיתי 3,300 שקלים חדשים בכל חודש שבשלו מבוקש המענק, להעסקה, אלא רווח למעסיק בלבד. וזאת כדי לכלול גם עובדים במשרה חלקית לתוך מעגל להגדרה "תחילת עבודה", של עובד - מוצע לקבוע את התעסוקה. עוד מוצע לקבוע כי בעד עובדים אשר נקבע מועד תחילת העבודה של העובד בחודש שבו מבוקש בעדו להם שכר מינימום מותאם כהגדרתו בתקנות שכר מינימום מענק, ביום הראשון שבו השתלב העובד המזכה בעבודה, (שכר מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב-,2002 יעמוד השכר המזערי על סכום ס"ח התשכ"ח, עמ' .234 12
חוקי א"י, כרך א', עמ' (ע) .336 13
ס"ח התשנ"א, עמ' .112 14
דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,6 עמ' .120 15
ס"ח התשמ"ז, עמ' .68 16
ק"ת התשס"ב, עמ' .460 17
- הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה 172
הקורונה החדש) (מענק
(נגיף(מענק
החדש) חירוםהקורונה
תקנות שעת
חירום (נגיף
מיוחד" -
הסתגלותשעת
מענק - תקנות
"תקנותמיוחד"
"תקנות מענק הסתגלות
ומעלה), התש"ף-2020.18
התש"ף-2020.18
מיוחד לבני 67
ומעלה),
הסתגלות
הסתגלות מיוחד לבני 67
זה - זכאות(בחוק
למענק - כל אלה
לגביו -
(בחוק זה
מתקיימים לגביו
אםכל אלה בסעיף ,3
מתקיימים
כאמור
למענקאם
בסעיף ,3
כאמורזכאי מעסיק- יהיה .2 זכאי למענק
מעסיק יהיה .2
זכאות למענק
הוראת שעה הוראת שעה
מעסיק זכאי): מעסיק זכאי):
התש"ףיום(29ד' באדר התש"ף (29
עסקו עד
באדר
פתיחת
בישראלעדעליום ד'
פתיחת עסקו
עלהמסיםלרשות
בישראל
דיווח
המסים
לרשות הוא
(1) הוא דיווח (1)
עסקו עד יום ח' בסיוון
סגירתבסיוון
יום ח'
עדעל
בישראל
סגירת עסקו
לרשותעלהמסים
בישראל
דיווח
המסים
2020) ולא
בפברוארלרשות
בפברואר 2020) ולא דיווח
התש"ף (31 במאי 2020);
התש"ף (31 במאי 2020);
לפקודה, לשנת המס
המסלשנת130
לפקודה,סעיף
פנקסים לפי
סעיף 130
לפיבניהול
חייב
פנקסים
בניהולשהיה
חייבמעסיק
לעניין
(2) לעניין מעסיק(2)שהיה
2019 - הוא ניהלם.2019 - הוא ניהלם.
בעד תשלום,2020
המענק בעדספטמבר
יוני עד
,2020
מהחודשים
עד ספטמבראחדיוני
מהחודשיםכל
אחדחודשי בשל
מענק
ישולםכל
חודשי בשל המענק זכאי.3 ישולם מענק
למעסיק זכאי .3
תשלוםלמעסיק
האמור בהן, לפי העניין:
העניין:
בסכום
בהן, לפי
שלהלן,
האמור
בפסקאות
כמפורטבסכום
אצלושלהלן,
בפסקאות
שהועסק
כמפורט
אצלומזכה
שהועסקעובד
כל כל עובד מזכה
חדשים:875 שקלים חדשים:
שקלים אלה -
לגביו כל
שמתקיימים875
מזכה כל אלה -
עובד לגביו
שמתקיימים
מזכהבעד כל
בעד כל עובד(1) (1)
למצבת העובדים לחודש
מעבר לחודש
העובדים
חודש
למצבת
מעברבאותו
המעסיק
חודש
אצל
באותו
הועסק
המעסיק
אצל הוא
(א) הוא הועסק (א)
אפריל 2020; אפריל 2020;
היה בחודש מאי 2020;
המעסיק2020;
בחודש מאי
עבודתו אצל
המעסיק היה
תחילת
אצל
מועד
עבודתו
מועד תחילת (ב) (ב)
1,875 שקלים חדשים:
חדשים:
שקליםאלה -
לגביו כל
שמתקיימים1,875
מזכה כל אלה -
עובד לגביו
שמתקיימים
מזכהבעד כל
בעד כל עובד(2) (2)
העובדים לחודש מאי
למצבתמאי
מעברלחודש
העובדים
למצבתחודש
מעבר באותו
המעסיקחודש
באותואצל
המעסיקהועסק
(א) הוא(א) הוא הועסק אצל
בחשבון גם כל העובדים
העובדים
יובאו
2020 כל
בחשבון גם
לחודש מאי
העובדיםיובאו
מצבתמאי 2020
במנייןלחודש
העובדים
2020; במניין מצבת2020;
(1); כאמור בפסקה (1);
המזכים
המזכים כאמור בפסקה
,2020 בחודש יולי ,2020
יוני,2020
בחודשיולי
היהבחודש
,2020
המעסיק
בחודש יוני
עבודתו אצל
המעסיק היה
אצלתחילת
מועד
עבודתו
(ב) מועד תחילת (ב)
בחודש ספטמבר 2020; ספטמבראו2020;
אוגוסט 2020
בחודשבחודש
בחודש אוגוסט 2020 או
דברי הסבר
כל חודשי העסקתו ממועד זה, וזאת מאחר שבמקרה זה או ביום הראשון שבו חזר העובד לעבוד אצל המעסיק המענק רק מסייע למעסיק לשמור על רציפות ההעסקה של לאחר שהוצא לחופשה ללא תשלום.
עובד שהועסק לפני כניסת החוק המוצע לתוקף. סעיף 2 מוצע לקבוע את תנאי הזכאות למעסיק שיבקש לסעיף 3(2) מוצע לקבוע כי מעסיק שקלט עובד בחודש לקבל את המענק לפי החוק. התנאים מבטיחים, יוני 2020 ואילך, יהיה זכאי למענק החודשי הנקוב בסעיף, בין השאר, שמדובר במעסיק שעסקו פעיל במשך חודשיים וזאת כדי לתמרץ אותו לקלוט עובדים חדשים ועל מנת לפחות טרם המועד האפשרי הראשון לקבלת מענק, וזאת לסייע לו לשמור על רציפות העסקתם. עוד מוצע לקבוע כי כדי שיהיה ניתן לוודא קיומה של פעילות כלכלית של עובד יזכה את המעסיק במענק, אם העובד התקבל לעבודה העסק, וכן כי המעסיק ניהל פנקסים לפי סעיף 130 לפקודה או שב מחופשה ללא תשלום לא יאוחר מהיום ה–15 בחודש, אם חלה עליו חובה לעשות כן.
בחודש העבודה הראשון לעבודתו, ועבד ברצף עד תום אותו סעיף 3 כדי לוודא רציפות העסקה של העובד ולשמר החודש, לפחות. עוד מוצע לקבוע, כי לגבי פסקה זו, חישוב את תעסוקתו, מוצע לחלק את סכום המענק מצבת העובדים אצל המעסיק יביא בחשבון גם את העובדים לארבע פעימות בעבור כל אחד מחודשי העסקתו של המזכים שנקלטו בחודש מאי .2020 העובד בתקופה שבין יוני 2020 עד ספטמבר .2020 עוד הטעם להבחנה בגובה המענק המשולם בין עובד מוצע לקבוע כי המענק יינתן רק בעד עובדים שנוספו שנקלט בחודש מאי 2020 לבין עובד שנקלט במהלך חודש למצבת העובדים של המעסיק, כדי להבטיח שמעגל דורשי יוני ,2020 הוא עוצמת התמריץ הכלכלי הנדרש למעסיק. העבודה יצטמצם וכדי למנוע פיטורי עובדים לצורך קליטת במהלך החודשים אפריל ומאי הוסרו רוב המגבלות על עובדים אחרים המזכים במענק.
פעילות המשק ומעסיקים שהחזירו את עובדיהם עשו לסעיף 3(1) מוצע לקבוע כי מעסיק שקלט עובד מזכה זאת כיוון שפעילותם חזרה והשתלם להם להעסיק את בחודש מאי ,2020 יהיה זכאי למענק חודשי נמוך יותר בשל עובדיהם. לאותם מעסיקים המענק ניתן כדי להבטיח את
ק"ת התש"ף, עמ' .938 18
173 - הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה
(ג) בחודש הראשון לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה־15 באותו
חודש ועבד אצל המעסיק ברציפות עד תום אותו חודש לפחות.
מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד, ישולם למעסיק זכאי המשלם .4 מענק בעד עובד מזכה המועסק לעובד המזכה את השכר הגבוה ביותר, בהתאם להצהרת העובד לפי סעיף 5(ג) (בסעיף אצל יותר ממעסיק זה - המעסיק העיקרי). אחד
(א) מעסיק זכאי יגיש למנהל בקשה לקבלת מענק בהתאם להוראות סעיף קטן (ב) .5 בקשה לקבלת מענק (בסעיף זה - בקשה למענק), לגבי כל אחד מהחודשים כאמור בסעיף 3 שלגביהם מתבקש המענק, לא יאוחר מ־60 ימים מתום אותו חודש.
בקשה למענק תכלול הצהרה של המעסיק על כל אלה: (ב)
(1) לעניין מעסיק שהוא חברה - מספר החברה (ח"פ) ותיק הניכויים של החברה,
ולעניין מעסיק שאינו חברה - תיק הניכויים של המעסיק;
קיומם של תנאי הזכאות למענק כאמור בסעיף 2; (2)
(3) מספר העובדים אצלו שפוטרו או שהוצאו לחופשה ללא תשלום בחודש
שלגביו מתבקש המענק;
שם העובד המזכה שבעדו מתבקש המענק (בסעיף קטן זה - העובד); (4)
מספר הזהות של העובד; (5)
מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק; (6)
(7) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות, ואם משולם
לו שכר מינימום מותאם - יצרף גם אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום
מותאם לאותו עובד בהתאם לסעיף 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם
מוגבלות;
אם העובד מועסק במשרה מלאה או חלקית; (8)
כי לא מתקיים לגבי העובד האמור בפסקה (5) להגדרה "עובד מזכה"; (9)
דברי הסבר
אלה. עוד מוצע לקבוע כי המענק ישולם על ידי רשות רציפות העסקתם בתקופה הקרובה שבה עדיין יש חוסר המסים בישראל, אל חשבון הבנק של המעסיק שאת פרטיו ודאות בשווקים. לעומת זאת, עובדים אשר כיום עדיין אישר בעת הגשת הבקשה. לא חזרו למעגל העבודה נדרשים לתמריץ גדול יותר כדי הפרטים שאותם ימלא המעסיק בבקשתו הם אלה לעודד את המעסיקים לקלוט אותם בתקופה זו בשל חוסר שיעידו על עמידת המעסיק ועמידת העובד בתנאים הוודאות בפעילות המשק וכדי להקדים את חזרתם, ככל הקבועים בחוק המוצע לקבלת המענק, כמו מספר העובדים, האפשר, נוסף על שמירה על רציפות העסקתם.
מועד תחילת העבודה, האם השכר החודשי עולה על סעיף 4 מוצע לקבוע כי מענק בעד עובד מזכה שהועסק השכר המזערי, וכדומה. אצל שני מעסיקים או יותר, יינתן למעסיק מוצע לקבוע כי תנאי להגשת הבקשה לקבלת מענק המשלם שכר גבוה יותר לאותו עובד, בהתאם להצהרת על ידי המעסיק הוא הגשת הצהרה על ידי העובד שבעדו העובד. זאת, כדי לסייע למעסיק העיקרי ולמנוע מצב שבו מבוקש המענק, הכוללת פרטים אישיים של העובד ופרטים העובד ייאלץ לקבוע מי ממעסיקיו יהיה זכאי למענק.
הנוגעים להעסקתו הרלוונטיים לבחינת הזכאות למענק. סעיף 5 מוצע לקבוע את אופן הגשת התביעה לקבלת עוד מוצע להסמיך את המנהל לדרוש מסירת פרטים המענק ואת הפרטים הדרושים לצורך בחינתה, נוספים מהמעסיק או מהעובד, ככל שאלה נדרשים לצורך והמועדים להגשתה. הבקשה תוגש על ידי המעסיק ביחס הוכחת התקיימות התנאים לקבלת המענק. לכל אחד מהחודשים שבשלהם מבוקש המענק ותכלול פרטים שונים והצהרה של המעסיק ביחס לנכונות פרטים
- הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה 174
המענק הם הפרטים הפרטים
הםישולם
שאליו
המענק
הבנקישולם
חשבוןשאליו
שפרטיהבנק
מאשר חשבון
שפרטיהוא
(10) כי הוא מאשר(10) כי
חשבון הבנק מעודכנים
מעודכנים
היו פרטי
חשבוןלאהבנק
בישראל, ואם
המסיםהיו פרטי
ברשותואם לא
בישראל,
המעודכנים
המעודכנים ברשות המסים
המסים בישראל ולעדכן
ולעדכן
לרשות
בישראל
לפנות
המסים
מתחייב
לרשות
לפנותהוא
בישראל - כי
המסיםמתחייב
ברשותכי הוא
ברשות המסים בישראל -
את הפרטים כאמור.את הפרטים כאמור.
המזכה שבעדו מתבקש
מתבקש
העובד
שבעדו
הוא כי
המזכהמעסיק
העובד
למענקכיבידי
מעסיק הוא
בידי בקשה
להגשתלמענק
בקשהתנאי (ג) תנאי להגשת (ג)
התעסוקה, על הפרטים
הפרטים
שירות
של על
התעסוקה,
האינטרנטשירות
שלאתר באמצעות
הצהרהאינטרנטבאמצעות אתר
המענק, הגיש
המענק, הגיש הצהרה
ממעסיק אצל יותר ממעסיק
הוא מועסק
ואםיותר
העניין,אצל
לפימועסק
הוא
מעסיקו,
העניין, ואם
לפי ולגבי
מעסיקו,לגביו
המפורטים להלן
המפורטים להלן לגביו ולגבי
לגבי המעסיק העיקרי: העיקרי:
אחד -אחד - לגבי המעסיק
(בסעיף קטן זה - העובד);
המזכההעובד);
קטן זה -
העובד
(בסעיף
המזכה שם
שם העובד (1) (1)
העובד; הזהות של העובד;
מספר תעודת
הזהות של
מספר תעודת (2) (2)
העובד אצל המעסיק;
המעסיק;
העבוד של
העובד אצל
שלתחילת
מועד
העבודה
מועד תחילת (3) (3)
משולםלפחות, ואם משולם
ואםהמזערי
השכר
לפחות,
בגובה
המזערי
העובד הוא
שלהשכרבגובה
החודשי
העובד הוא
כי שכרו
החודשי של
(4) (4) כי שכרו
מינימום למתן שכר מינימום
על החלטההמעידשכר
אישור למתן
יצרףעלגםהחלטה
המעיד
מותאם -
מינימוםאישור
שכר יצרף גם
מותאם -
לו שכר מינימום לו
עם מותאם לעובד עםמינימום
שכרלעובד
מותאם
לתקנות
מינימום
לסעיף 4
בהתאםשכר
עובדלתקנות
לסעיף 4
לאותו
בהתאם
מותאם לאותו עובדמותאם
מוגבלות; מוגבלות;
במשרה מלאה או חלקית;
מועסק חלקית;
מלאה או
במשרההוא
מועסק האם
האם הוא (5) (5)
להגדרה "עובד מזכה";
מזכה";
בפסקה (5)
להגדרה "עובד
לגביו האמור
בפסקה (5)
מתקיים
האמור
כי לא
כי לא מתקיים(6)לגביו (6)
"עובד מזכה" - יצרף
להגדרהיצרף
מזכה" -
(4)(ב) "עובד
בפסקה
להגדרה
האמור(4)(ב)
לגביו
בפסקה
מתקיים
האמור
לגביו אם
(7) אם מתקיים (7)
ללא תשלום בתקופהבתקופה
לחופשה
תשלום
הוצאתו
לחופשהאוללא
הוצאתופיטוריו
המעידים על
פיטוריו או
מסמכיםלבקשה על
לבקשה מסמכים המעידים
האמורה באותה פסקה;האמורה באותה פסקה;
הנוסף וציון המעסיק
המעסיק
המעסיק
וציון
הנוסףשם
המעסיקנוסף -
שם עבודה
במקום
נוסף -
מועסק
עבודה
במקוםהוא
(8) אם(8) אם הוא מועסק
לעובד שכר גבוה יותר;
המשלםיותר;
המשלם לעובד שכר גבוה
הניכויים של החברה,
החברה,
(ח"פ) ותיק
הניכויים של
מספר החברה
(ח"פ) ותיק
חברה -
החברה
מספרשהוא
מעסיק
חברה -
שהואלעניין(9) לעניין מעסיק (9)
הניכויים של המעסיק.
המעסיק.
של- תיקחברה
הניכויים
תיקשאינו
מעסיק
חברה -
ולעניין
ולעניין מעסיק שאינו
בבקשהעובד לכלול בבקשה
מעסיק או
לכלול
יידרש
עובד
שאותם
מעסיק או
נוספיםיידרש
פרטים
שאותם
לקבוע
נוספים
פרטיםרשאי
לקבועהמנהל(ד) המנהל רשאי (ד)
לצורך הוכחת התקיימות
התקיימות
נדרשים
הוכחת
לצורךשהם
נדרשיםובלבד
(ב) או (ג),
שהםקטנים
ובלבד
סעיפים
לפיאו (ג),
בהצהרה (ב)
סעיפים קטנים
או בהצהרה לפי או
זה. מענק לפי חוק זה. לקבלתהתנאיםחוק
התנאים לקבלת מענק לפי
(בסעיף זה הסמיכו לכך
קביעת זכאות (בסעיף זה
לכךשהוא
או מי
הסמיכו
המנהלשהוא
למענק,מיקבע
המנהל או
יקבעבקשה
מעסיק
למענק,
בקשההגיש זכאותהגיש .6
מעסיק (א) .6
קביעת (א)
למענק למענק
המזכים במענק וסכום
וסכום
העובדים
מספרבמענק
המזכים
העובדיםואת
המעסיק למענק
ואת מספרלמענקשל
המעסיקזכאותו
המנהל) את
זכאותו של
- - המנהל) את
שלגביו מתבקש המענק.
המענק.
חודש
מתבקש
בעד כל
שלגביו
המענק
המענק בעד כל חודש
קביעתו כאמור בסעיף
בסעיף
כאמוראת
המעסיק, לתקן
את קביעתובקשת
לתקן
המעסיק,לפי
ביוזמתו או
בקשתרשאי,
המנהל לפי
ביוזמתו או(ב) המנהל רשאי,(ב)
נפלה טעות בקביעה זו.
בקביעה זו.
טעותמצא כי
או אםנפלה
חדשות
מצא כי
עובדות
או אם
התגלו
חדשות
עובדות אם
זה, זה, אם התגלו
מקוון, ויהיו מנומקות.
מנומקות.
לרבות באופן
מקוון, ויהיו
באופןבכתב,
לרבותיינתנו
סעיף זה
בכתב,
יינתנולפי
החלטותזההמנהל
המנהל לפי סעיף
(ג) החלטות (ג)
דברי הסבר
מקוון, ויהיו מנומקות. מוצע לקבוע שלאחר אישור המענק, סעיפים מוצע לקבוע את המנגנון לאישור בקשת תשלומו יבוצע על ידי רשות המסים והיא תזכה את חשבונו מעסיק לקבלת מענק בידי מנהל שירות 6 ו־7 של המעסיק, לפי הפרטים המצויים בידה ולאחר שהמעסיק התעסוקה ואופן תשלום המענק. מוצע לאפשר למנהל אישר את נכונותם. לתקן את החלטתו בכפוף לעובדות חדשות או בשל טעות שהתגלתה וכי החלטותיו יינתנו בכתב, לרבות באופן
175 - הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה
(א) נקבעה זכאותו של מעסיק למענק, ישולם המענק למעסיק באמצעות רשות המסים .7 אופן תשלום המענק בישראל, או באמצעות משרד ממשלתי אחר אם ניתנה לכך הסכמה מאת שר האוצר והשר הממונה על המשרד הממשלתי.
(ב) תשלום המענק יבוצע בדרך של זיכוי חשבון הבנק של המעסיק שפרטיו היו בידי
רשות המסים בישראל או בידי המשרד הממשלתי, לפי העניין, ונכונות הפרטים אושרה
על ידי המעסיק.
(א) מצא המנהל כי שולם למעסיק מענק בסכום העולה על סכום המענק שהוא זכאי .8 תשלום ביתר לו לפי חוק זה, יחזיר המעסיק את ההפרש שבין סכומים אלה (בסעיף זה - סכום היתר), באמצעות רשות המסים בישראל או משרד ממשלתי אחר כאמור בסעיף 6(א), בתוך 90 ימים מהיום שבו הומצאה לו דרישה מנומקת להחזר.
מעסיק רשאי לפנות למנהל בבקשה לעיון חוזר בדרישה כאמור בסעיף קטן (א). (ב)
סכום היתר יוחזר בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, מהיום ששולם ועד ליום ההחזר. (ג)
(ד) על סכום היתר ועל הפרשי הצמדה וריבית כאמור בסעיפים קטנים (א) ו–(ב) יחולו
הוראות פקודת המסים (גביה),19 הוראות חוק המסים (קנס פיגורים), התשמ"א-1980,20
והוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם-1980,21 כאילו היו חוב מס.
(ה) סכום היתר יקוזז מכל סכום המגיע למעסיק לפי הוראות חוק זה.
בסעיף זה, "הפרשי הצמדה וריבית" - כהגדרתם בסעיף 159א לפקודה. (ו)
על אף הוראות כל דין, מענק לפי חוק זה לא ייחשב כחלק ממחיר עסקאותיו של עוסק .9 דין מענק לפי סעיף 12 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975.22 על החלטת המנהל לפי סעיפים 6 או 8 ניתן לערור לפני ועדת ערר כאמור בסעיף ,11 .10 ערר ובלבד שלעניין ערר על החלטה לפי סעיף 6 - המעסיק פנה למנהל לגבי אותה החלטה לפי הוראות סעיף 6(ב) והמנהל נתן את החלטתו בעניין הפנייה כאמור, ולעניין ערר על החלטה לפי סעיף 8 - המעסיק פנה למנהל בבקשה לעיון חוזר לפי הוראות סעיף 8(ב) והמנהל נתן את החלטתו בעניין הפנייה כאמור.
דברי הסבר
דין מינהליים, התשנ"ב-,1992 בשינויים המחויבים, לצד סעיף 8 מוצע לקבוע כי אם שולם למעסיק מענק בסכום שינויים בסמכויות מסוימות אשר אינן מתאימות לערר העולה על סכום המענק שהוא זכאי לו, יהיה מסוג זה, אשר ייקבעו על ידי שר המשפטים בתקנות. עליו להחזירו, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית ממועד עם זאת, תנאי להגשת ערר לוועדת הערר יהיה פנייה התשלום. עוד מוצע לקבוע כי יראו בסכום היתר ששולם מקדימה למנהל לתיקון קביעתו לעניין הזכאות או לעיון כחוב מס, כדי לאפשר גבייה יעילה וקיזוז שלו מתשלומי חוזר בדרישה להחזר תשלום יתר, לפי העניין. מס אחרים שלהם זכאי המעסיק. עוד מוצע לקבוע כי יהיה ניתן לפעול לגביית תשלום היתר באמצעות הכלים בפקודת על החלטת ועדת הערר יהיה ניתן לערער לפני בית המסים (גבייה) וכי איחור במועד החזר תשלום היתר יביא משפט לעניינים מינהליים, ועל כן מוצע גם לתקן בתיקון לצבירת קנסות פיגורים. כמו כן מוצע כי מעסיק יהיה רשאי עקיף את התוספת השנייה לחוק בתי משפט לעניינים לפנות למנהל בבקשה לעיון חוזר בדרישת החזר תשלום מינהליים, התש"ס-,2000 כדי להקנות לו סמכות לדון היתר.
בערעור האמור.
סעיף 9 מוצע לקבוע כי סכום המענק לא יהיה חייב במס
כמו כן מוצע לתקן בתיקון עקיף את חוק בתי דין ערך מוסף.
מינהליים ולקבוע בו את ועדת הערר המוקמת לפי סעיף סעיפים מוצע לקבוע כי על החלטתו הכתובה של 10 המוצע כבית דין מינהלי לעניין אותו חוק. ,10 ,11 מנהל שירות התעסוקה בבקשה לקבלת מענק, 17 ו־18 יהיה ניתן להגיש ערר לוועדת ערר של דן יחיד, אשר תדון בערר בהתאם להוראות חוק בתי חוקי א"י, כרך ב', עמ' .1374 19
ס"ח התשמ"א, עמ' .38 20
ס"ח התש"ם, עמ' .50 21
ס"ח התשל"ו, עמ' .52 22
- הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה 176
עררהחלטות
ועדתעל
בעררים
החלטות
שתפקידה לדון
בעררים על
יחיד
לדון
שתפקידה דן
ועדת ערר של
יקיםיחיד
של דן ועדת ערר
המשפטים (א) שר .11
המשפטים(א)יקיםשר .11
ועדת ערר
(בחוק זה - ועדת ערר).
ו־8ערר).
ועדת
סעיפים 6
(בחוק זה -
לפי סעיפים 6 ו־8 לפי
להתמנות לשופט בית
שכשירבית
מילשופט
להתמנות
בדימוס או
שכשיר
עררמישופט
בדימוס או
שופט לוועדת
להתמנות
כשיר ערר
(ב) לוועדת
(ב) כשיר להתמנות
משפט השלום. משפט השלום.
סעיפים 37 ו־45 לחוק
לחוק
למעט ,2337
ו־45 התשנ"ב-1992
למעט סעיפים התשנ"ב-1992,23
מינהליים, חוק בתי דין
מינהליים,
ההוראות לפי
חוק בתי דין(ג) ההוראות לפי (ג)
המחויבים ובשינויים אלה:
ובשינויים אלה:
המחויביםבשינויים
לפי חוק זה,
בשינויים
ועדת ערר
חוק זה,
לפי ועל
ערר ערר
יחולו על
ועלר, ועדת
האמו
האמור, יחולו על ערר
28(ד), ו–(ה) לחוק האמור,
סעיףהאמור
לפילחוק
ו–(ה)
מחוזי
28(ד)
משפט
לביתסעיף
מחוזי לפי
הנתונות
משפט
הסמכויות
הנתונות לבית
(1) הסמכויות (1)
מינהליים;לעניינים מינהליים;
לבית משפט
לעניינים
משפטנתונות
יהיו נתונות לבית יהיו
בית משפט לעניינים
לעניינים
לערעור לפני
ניתנת משפט
לפני בית
הערר
לערעור
ניתנת ועדת
סופית של
החלטההערר
(2) החלטה סופית(2)של ועדת
מינהליים; מינהליים;
לדון הערר רשאית לדון
רשאיתועדת
העררהאמור,
ועדתלחוק
בסעיףר, 26(ג)
האמור האמו
26(ג) לחוק
על אף
האמור(א)בסעיף
(א) על אף (3) (3)
בלבד, אם מצאה שאין
שאין
בכתב
מצאה שהוגשו
בלבד, אם
וראיות
בכתבטענות
שהוגשו
וראיותעל פי
ולהחליט בערר
ולהחליט בערר על פי טענות
צדקר. בעניינו של העורר.
העור בעשיית
בעניינו של
צדקלפגוע
בעשייתכדי
בכך כדי לפגוע בכך
הצדדים, רשאית היארשאית היא
בהשתתפות הצדדים,
לקיים דיון
בהשתתפות
ועדת העררהחליטה דיון
(ב) החליטה ועדת(ב)הערר לקיים
סעיףהמשפטים לפי סעיףלפי שר
המשפטיםקבע
טכנולוגיים אםקבע שרבאמצעים
טכנולוגיים אם
באמצעיםאת הדיון
לקיים את הדיון לקיים
"אמצעים טכנולוגיים"
טכנולוגיים"
"אמצעיםלעניין זה,
דיון כאמור;
קיום זה,
לענייןלעניין
כאמור; דיוןדין
סדריקיום
לעניין (ד)
קטן (ד) סדרי דין קטן
בזמן אמת, שבהם ניתן
וקול ניתן
שבהם תמונה
העברתאמת,וקול בזמן
המאפשרים
העברת תמונה
באמצעים המאפשרים
- דיון באמצעים - דיון
וכן להישמע במהלכו. במהלכו.
להישמע בדיון
המשתתפים את וכן
בדיון ולראות
המשתתפים
לשמוע ולראות אתלשמוע
סדרי
הראיות ולעניין סדרי ודיני
ולעניין
סדרי דין
הראיות
לעניין תקנות
ודיני סדרי דין
להתקין
לעניין
רשאי
תקנות
המשפטים
שרלהתקין
(ד) שר המשפטים(ד)רשאי
המינהל בוועדת ערר.
המינהל בוועדת ערר.
התשמ"א-198124
מידע(בסעיף התשמ"א-198124
הפרטיות, (בסעיף קבלת לחוק הגנתהפרטיות,
הגנתפרק ד'
מהוראותלגרוע לחוק
בליפרק ד'
מהוראות מידע בלי .12
לגרוע (א) .12
קבלת (א)
שירות מבין עובדי שירות
לעניין זה
עובדי הסמיכו
שהוא מבין
לעניין זה
או מי
הסמיכו
שהואהמנהל
הפרטיות),
הגנת או מי
חוקהמנהל
הפרטיות),
זה - חוק הגנת זה -
יצוינו מספרי תעודת
תעודת
שאילתה שבה
יצוינו מספרי
בדרך של
שאילתה שבה
לביטוח לאומי,
בדרך של
מהמוסד
יקבלאומי,
לביטוח
התעסוקה,
התעסוקה, יקבל מהמוסד
המידעלמענק, את המידע
את בקשה שהגישלמענק,
של מי
בקשה
העניין,
שהגיש
מי לפי
(ח"פ),
החברה של
לפי העניין,
(ח"פ),מספר
הזהות או
הזהות או מספר החברה
שהגיש בקשה כאמור: כאמור:
בקשה למי
להלן לגבי
שהגיש
המפורט
המפורט להלן לגבי למי
דברי הסבר
הגישה אליו, וזאת במטרה לצמצם את הפגיעה סעיפים מכיוון שהפרטים הדרושים לצורך בירור בפרטיות ואת החשש לסיכוני אבטחת מידע. 12 ו–16 הזכאות למענק ועריכת בקרות מצויים בידי לבסוף, מוצע לקבוע כי שר האוצר, בהסכמת שר רשות המסים בישראל, המוסד לביטוח המשפטים, רשאי לקבוע מידע נוסף שיועבר מהגופים לאומי, וכן חלק קטן מהמידע הדרוש מצוי בידי משרד האמורים אל שירות התעסוקה, וזאת רק אם הוא נדרש, הכלכלה והתעשייה ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים ובמידה שנדרש, לצורך קביעת הזכאות למענק לפי סעיף זה. החברתיים, מוצע לקבוע את פרטי המידע אשר יעבירו גופים אלה אל שירות התעסוקה, וכן את המידע שיעביר סעיף 235 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] קובע כי שירות התעסוקה אל רשות המסים לצורך בחינת הזכאות הוראה בדין המחייבת למסור ידיעות על רכושו או הכנסתו לתשלום המענק ותשלומו. כל זאת, באמצעות קביעת של אדם אחר, לא תחול על מי שממלא תפקיד רשמי מנגנון שיצמצם את המידע המועבר למינימום הדרוש, תוך בביצוע הפקודה. לכן, כדי לאפשר העברת מידע הנאסף צמצום הפגיעה בזכות לפרטיות. מוצע להבהיר כי הוראות במסגרת הפקודה לצורך בירור זכאות למענק וביצוע בקרות אלה אינן גורעות מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות.
מתחייבות לפי החוק המוצע, מוצע לתקן בתיקון עקיף את עוד מוצע לקבוע הוראות הנוגעות, בין השאר, להגבלת סעיף 235 לפקודה כך שתתאפשר העברת מידע כאמור. השימוש במידע, שמירתו, מחיקתו, העברתו וקביעת מורשי
ס"ח התשנ"ב, עמ' .90 23
ס"ח התשמ"א, עמ' .128 24
177 - הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה
(1) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק
הבטחת הכנסה, בעד חודש מאי 2020;
(2) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי למענק הסתגלות מיוחד לפי תקנות
מענק הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020;
(3) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לדמי אבטלה לפי חוק הביטוח
הלאומי, בעד חודש מאי 2020;
(4) רשימת החברות הפעילות, לפי מספר חברה (ח"פ) ותיק ניכויים, בעד
חודשים אפריל 2020 עד אוקטובר 2020;
(5) מספר העובדים בכל חברה לפי מספר חברה (ח"פ) ומספר תיק ניכויים בעד
חודשים אפריל 2020 עד אוקטובר 2020;
(6) אם חברה סיימה את פעילותה - תאריך סיום פעילות, של כל חברה
שביקשה מענק לפי מספר חברה (ח"פ) ותיק ניכויים בעד החודשים אפריל 2020
עד אוקטובר 2020;
(7) תאריכי התחלת עבודה של עובדים שבעדם מבוקש מענק ומספר חברה
(ח"פ) או מספר תיק ניכויים של המעסיק שאצלו התחילו לעבוד במהלך החודשים
שלגבים מבוקש המענק;
(8) מספר חברה (ח"פ) ותיק ניכויים של המעסיק האחרון של עובדים שהתבקש
בעדם מענק.
(ב) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו
לעניין זה מבין עובדי שירות התעסוקה, יקבל מאת רשות המסים בישראל, בדרך של
שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת הזהות או מספר החברה (ח"פ), לפי העניין, של מי
שהגיש בקשה לקבלת מענק, את המידע שלהלן לגבי למי שהגיש בקשה כאמור:
(1) טופס 126 כמשמעותו בסעיף 166 לפקודה, הכולל את נתוני השכר השנתיים
ומספר החודשים שבהם עבד עובד שבעדו מבוקש מענק;
(2) מידע בדבר חברות לא פעילות או חברות שמתקיים בהן האמור בסעיף ,2
מתוך רשימת חברות מבקשות מענק שיעביר שירות התעסוקה;
(3) טופס 102 של כל חברה מבקשת מענק, הכולל את מספר העובדים בחברה,
ענף החברה וסטטוס הפעילות שלה.
(ג) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו
לעניין זה מבין עובדי שירות התעסוקה, יקבל מאת משרד הכלכלה והתעשייה או מאת
משרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים, את מספרי תעודות הזהות של עובדים
אשר מתקיים בהם האמור בפסקה (5)(ד) להגדרה "עובד מזכה".
(ד) מנהל רשות המסים בישראל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מבין עובדי רשות
המסים בישראל, רשאי לקבל מאת שירות התעסוקה את רשימת החברות אשר נמצאו
זכאיות למענק בכל אחד מחודשי המענק, לפי מספר חברה (ח"פ) ותיק ניכויים, מספר
העובדים המזכים במענק בכל חברה, וסכום המענק.
(ה) שירות התעסוקה ישמור מידע שהתקבל לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג) בהתאם
להוראות אלה:
(1) המידע יישמר במחשבי שירות התעסוקה בנפרד מכל מידע אחר, ולא יועבר
או יחובר לכל מאגר מידע אחר;
- הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה 178
לתקופה לסעיף זה לתקופה
שהתקבל בהתאם
המידע לסעיף זה
אתבהתאםשהתקבל
התעסוקה ישמור
שירותאת המידע
התעסוקה ישמור
(2) (2) שירות
המידע;- ימחק את המידע;
התקופה
ובתוםאת
שנתיים, ימחק
התקופה -
ובתום על
שנתיים, תעלה
שלא תעלה על שלא
לפי סעיף זה לתכלית
לתכלית
שהתקבל
סעיף זה
במידע
שימושלפי
שהתקבליעשה
במידע
התעסוקה
שירותשימוש
התעסוקה יעשה
(3) (3) שירות
כאמור בסעיף ,5 בלבד;
בלבד;
למענק
בסעיף ,5
בקשהכאמור
בחינת
בחינת בקשה למענק
סעיףשהתקבלו לפי סעיף
המידע
בפרטי לפי
שהתקבלו
צפייההמידע
שימוש או
צפייהד,בפרטי
יתאפשרו עיבו
עיבוד,לאשימוש או
(4) לא יתאפשרו (4)
להם אישור פרטני לכך
פרטני לכך
אישור שניתן
התעסוקה
בשירותלהם
התעסוקה שניתן
בעלי תפקידים
בשירות
תפקידיםבידי
זה אלא בידי בעליזה אלא
לשמירההתחייבות לשמירה
התחייבותחתמו על
הסמיכועללכך, ואשר
ואשר חתמו
שהמנהלמילכך,
הסמיכו
המנהל או
שהמנהל
על ידי
על ידי המנהל או מי
על סודיות המידע; על סודיות המידע;
קטן (ח), ולהם בלבד,
בלבד,
בסעיף
ולהם
כאמור
קטן (ח),
התעסוקה
בשירות בסעיף
התעסוקה כאמור
בשירותהתפקידים
התפקידים לבעלי
(5) (5) לבעלי
לפרטי המידע הדרושים;
הדרושים;
המידעגישה
תהיה גישה לפרטי תהיה
המידע ואת סודיותו;
סודיותו;
ואתאבטחת
המידעאת
שתבטיח
אבטחת
את בדרך
יישמרו
שתבטיח
המידע
בדרך
פרטי
יישמרו
פרטי המידע (6) (6)
שירותכל דין אחר, שירות
והוראות
אחר,הפרטיות
והוראות כל דין
לחוק הגנתהפרטיות
הגנת פרק ד'
הוראות
לחוק
(7)פרקעלד' אף
(7) על אף הוראות
פרטילמעט העברת פרטיסעיף זה,
העברתלמעט לפי
או נוצרשהתקבלזה,
מידעלפי סעיף
כל נוצר
יעביר או
שהתקבלהתעסוקה לא
התעסוקה לא יעביר כל מידע
להוראות סעיף קטן (ד).קטן (ד).
בהתאם
המסיםסעיף
להוראות
לרשות
בהתאם
הדרושים
המידעהמסים
המידע הדרושים לרשות
לביטוח לאומי ולרשות
ולרשות
למוסד
לאומי
השאילתה
למוסד לביטוח
במסגרת השאילתה
המועברים במסגרת
המועבריםהמידע
(ו) פרטי המידע(ו) פרטי
העברתבהם לצורך העברת
השימושלצורך
לאחר
בהם
השימושמיד
ו–(ב), יימחקו
(א)לאחר קטניםמיד
יימחקוסעיפים
לפי ו–(ב),
קטנים (א)
המסים, לפי סעיפיםהמסים,
התעסוקה לפי סעיף זה.סעיף זה.
לשירות
התעסוקה לפי
המידע לשירות המידע
נוסף שיקבל המנהל או
המנהל או
לקבוע מידע
רשאי שיקבל
מידע נוסף
המשפטים,
שרלקבוע רשאי
בהסכמת
המשפטים,
האוצר,
שרשר בהסכמת
(ז) שר האוצר, (ז)
לביטוח לאומי, רשות
רשות
המוסד
לאומי,
לביטוחמאת
התעסוקה,
המוסדשירות
עובדימאת
התעסוקה,
לכך מבין
שירות
הסמיכו
שהואעובדי
לכך מבין
מי שהוא הסמיכו מי
והשירותים החברתיים,
החברתיים,
והשירותיםהרווחה
משרד העבודה,
הרווחההעבודה, או
והתעשייה משרד
הכלכלהוהתעשייה או
המסים, משרד
המסים, משרד הכלכלה
ובמידה הוא נדרש ובמידה
יימסר רק אם
זה, נדרש
קטןהוא
סעיףאם
יימסר רק
הוראות
לפי זה,
שנקבע קטן
הוראות סעיף
העניין; מידע
שנקבע לפי
לפי העניין; מידע לפי
קביעת הזכאות למענק. למענק.
לצורך
הזכאות
שנדרש,
שנדרש, לצורך קביעת
לבקשה שמצורפת
מענק שלא לבקשה קבלת
שמצורפתבהצהרה
בהצהרה5(ב) ומסר
ומסרלפי סעיף בקשה5(ב)
למענק לפי סעיף
שהגיש
למענקמעסיק(א)בקשה מעסיק .13
שהגיש קבלת (א)
מענק שלא .13
כדין כדין
קנס לפי
מאסר שנה או קנס לפי דינו -
שנה או
המענק,
מאסרלקבלת הזכאות
דינו - המענק,תנאילקבלת
הזכאותלגבי
לא נכוניםתנאיפרטים
פרטים לא נכונים לגבי
דינו - כפל הקנס החל
הקנסד,החל
כפל תאגי
העבירה-בידי
תאגיד, דינו
נעברהבידי
העבירהואם
העונשין,
נעברה
ואםלחוק
61(א)(2)
העונשין,
סעיף 61(א)(2) לחוקסעיף
על יחיד כאמור. על יחיד כאמור.
האמור5(ג), לעניין האמור
לפי סעיף
לעניין
שהגיש
בהצהרה 5(ג),
נכונים לפי סעיף
לאשהגיש בהצהרה
שמסר פרטים
עובד נכוניםפרטים לא (ב) עובד שמסר (ב)
חודשי מאסר או קנס לפי
שישהקנס לפי
מאסר או
דינו -
חודשי
האמור,
שישה
הסעיף
דינו -
(8) של
האמור,
הסעיף(7) או
(3), (4),
בפסקאותשל
בפסקאות (3), (4), (7) או (8)
61(א)(1) לחוק העונשין. העונשין.
סעיף 61(א)(1) לחוקסעיף
ביצוע זה. על ביצוע חוק זה.
ממונההאוצרחוק
שרביצוע ביצוע שר האוצר .14
ממונה על .14
דברי הסבר
סעיף 14 מוצע לקבוע כי שר האוצר יהיה ממונה על סעיף 13 מוצע לקבוע כי מסירת הצהרה כוזבת על ידי ביצוע חוק זה ורשאי להתקין תקנות מכוחו, ככל מעסיק או על ידי העובד בבקשה לקבלת מענק שנדרש. או בהצהרה הנלווית לה היא עבירה פלילית, שדינה ביחס למעסיק היא עד שנת מאסר או קנס כמפורט בסעיף, וביחס לעובד עד שישה חודשי מאסר או קנס כמפורט בסעיף.
179 - הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה
תחילתו של חוק זה ביום כניסתו לתוקף של תיקון לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 .15 תחילה והוראת שעה לשנת 2020),25 לעניין הגדלת ההוצאה הממשלתית נוסף על האמור בסעיף 3ב(א1)(2)(א) ו–(ב) המובא בו, בסכום של 5.5 מיליארד שקלים חדשים נוספים, לפחות.
בפקודת מס הכנסה,26 בסעיף ,235 אחרי סעיף קטן (ג1) יבוא: .16 תיקון פקודת מס
הכנסה
"(ג2) על אף האמור בסעיף קטן (א), מותר להעביר לשירות התעסוקה מידע לפי
סעיף 12(ד) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התש"ף-
2020."
בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-,271992 בתוספת, אחרי פרט 28 יבוא: .17 תיקון חוק בתי דין מינהליים ".29 ועדת ערר לפי סעיף 11 לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התש"ף-.2020" בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-,282000 בתוספת השנייה, אחרי פרט .18 תיקון חוק בתי משפט לעניינים
(26) יבוא: מינהליים
"(27) ערעור לפי סעיף 11(ג)(2) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף
הקורונה החדש), התש"ף-.2020"
דברי הסבר
ההוצאה הממשלתית נוסף על האמור בסעיף 3ב(א1) סעיף 15 כדי לוודא כי יש מקור תקציבי ליישום הוראות
(2)(א) ו–(ב) המובא בו, בסכום של 5.5 מיליארד שקלים החוק המוצע, מוצע לקבוע כי תחילתו של חוק חדשים נוספים, לפחות. זה ביום כניסתו לתוקף של תיקון לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020), לעניין הגדלת
ס"ח התש"ף, עמ' ,16 והצ"ח הממשלה 1307 מיום ב' בסיוון התש"ף (25 במאי 2020), עמ' .110 25
דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,6 עמ' 120; ס"ח התשע"ט, עמ' .293 26
ס"ח התשנ"ב, עמ' 90; התשע"ט, עמ' .251 27
ס"ח התש"ס, עמ' 190; התשע"ט, עמ' .252 28
- הלשממה קוח תועצהועצה - הלשממה קוח תועצהוח תועצה 180
סודר במח' רשומות, משרד המשפטים, והודפס במדפיס הממשלתי 0334-7014 ISSN המחיר 6.48 שקלים חדשים
הצעת חוק לקריאה השנייה והשלישית
2020-06-15
תוכן עניינים
הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 2 חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 - 1 - הסתייגויות ובקשות רשות דיבור - 17 - להצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 - 17 - הסתייגויות - 17 -
.1 לסעיף 1 - 17 -
.2 לסעיף 2 - 18 -
.3 לסעיף 3 - 18 -
.4 לסעיף 4 - 19 -
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: - 20 - .5 .26
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: - 20 - .6 .27
.7 לאחרי סעיף 4 - 20 -
.8 "אופן חישוב המענק - 20 -
.9 "אופן חישוב המענק - 20 -
.10 לסעיף 5 - 20 -
.11 "מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד - 22 -
.12 לסעיף 6 - 22 -
.13 לסעיף 7 - 22 -
.14 לאחרי סעיף 7 - 23 -
.15 "מענק משלים - 23 -
.16 בגין שימור עובדים - 23 -
.17 לסעיף 8 - 23 -
.18 לסעיף 9 - 23 -
.19 לסעיף 10 - 23 -
.20 לאחרי סעיף 10 - 25 -
.21 "חריגים - 25 -
.22 "פטור ממס - 25 -
.23 לסעיף 11 - 25 -
.24 לסעיף 12 - 25 -
.25 לסעיף 13 - 26 -
.26 לסעיף 14 - 26 -
.27 לאחרי סעיף 14 - 26 -
.28 "קנס - 27 -
.29 לסעיף 15 - 27 -
.30 לאחרי סעיף 15 - 27 -
.31 "דיווח לכנסת - 27 -
.32 לסעיף 16 - 27 -
.33 לסעיף 17 - 27 -
.34 לסעיף 18 - 27 -
.35 לסעיף 19 - 27 -
.36 אין הסתייגויות - 27 -
.37 לאחרי סעיף 19 - 28 -
.38 "הארכת זכאות לדמי אבטלה - 28 -
.39 "קבלת תשלום דמי אבטלה - 28 -
.40 "קבלת תשלום דמי אבטלה - 28 -
.41 לסעיף 20 - 28 -
.42 לסעיף 21 - 28 -
.43 לסעיפים 22 ו-23 - 28 -
בקשות רשות דיבור - 28 -
מספר פנימי: 2140134-36091
נספח מס' מ-/1311א'
הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף– 2020
הצעת חוק זו נדונה בכנסת בקריאה הראשונה ביום ט' בסיוון התש"ף (1 ביוני 2020), והועברה לוועדת הכספים.
הצעת החוק מוגשת – בצירוף הסתייגויות – לקריאה השנייה ולקריאה
השלישית ביום כ"ג בסיוון התש"ף (15 ביוני 2020).
להצעת החוק הוגשו בקשות רשות דיבור.
--1
הצעת חוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית
מספר פנימי: 2140134-36091
נספח מס' מ-/1311א'
חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020
בחוק זה – .1 הגדרות
"הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום" – הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום
ביוזמת המעסיק לתקופה רצופה של 30 ימים לפחות;
"חוק הבטחת הכנסה" – חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א–11980;
"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–
21995;
"חוק יסודות התקציב" – חוק יסודות התקציב, התשמ"ה–31985;
"חוק העונשין" – חוק העונשין, התשל"ז–41977;
"מוסד חינוך" – כל אחד מאלה:
(1) מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט–51949;
(2) בית ספר שחל עליו חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט–,61969
המספק חינוך על-תיכוני, שבמסגרתו הוא מכשיר את תלמידיו
לקראת בחינות ממשלתיות או לקראת השכלה המוכרת על ידי
משרד ממשלתי;
"המנהל" – מנהל שירות התעסוקה שמונה לפי חוק שירות התעסוקה,
התשי"ט–71959;
"מעסיק" – למעט אחד מאלה:
(1) המדינה;
1 ס"ח התשמ"א, עמ' .30
2 ס"ח התשנ"ה, עמ' .210
3 ס"ח התשמ"ה, עמ' .60
4 ס"ח התשל"ז, עמ' .226
5 ס"ח התש"ט, עמ' .287
6 ס"ח התשכ"ט, עמ' .180
7 ס"ח התשי"ט, עמ' .32
--2
(2) גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, למעט
חברה מעורבת כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–
81975;
(3) גוף נתמך כהגדרתו בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב שסכום
השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת ,2019 היה %25 לפחות
מתקציבו;
(4) קופת חולים;
(5) תאגיד בריאות כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב;
(6) מוסד חינוך שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או
בעקיפין, וסכום השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת ,2019 היה
%40 לפחות מתקציבו;
(7) מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה,
התשי"ח–,91958 או מוסד שניתנה לו תעודת היתר מאת המועצה
להשכלה גבוהה לפי סעיף 21א לחוק האמור, שהממשלה משתתפת
בתקציבו, במישרין או בעקיפין, וסכום השתתפות הממשלה
בתקציבו, בשנת ,2019 עמד על %40 לפחות מתקציבו;
"מעסיק זכאי" – כמשמעותו בסעיף 2;
"מצבת עובדים", לחודש מסוים – מספר העובדים שהועסקו אצל אותו מעסיק באותו חודש, כולו או חלקו; לעניין זה לא יובאו בחשבון עובדים שפוטרו או היו בחופשה ללא תשלום, באותו חודש, כולו או חלקו, אלא אם כן שבו לעבודה באותו חודש;
"עובד מוכר" – עובד שמתקיימים בו כל אלה:
(1) הוא תושב ישראל לרבות תושב ישראל באזור, העובד אצל
מעסיק, בישראל או באזור; לעניין זה, "אזור" – כהגדרתו בסעיף
378 לחוק הביטוח הלאומי;
(2) הכנסתו מהמעסיק חייבת במס לפי סעיף 2(2) לפקודה, והמעסיק
ניכה מס משכרו בהתאם להוראות סעיפים 164 ו-166 לפקודה אם
ניכוי כאמור מתחייב לפי הוראות אותם סעיפים;
8 ס"ח התשל"ה, עמ' .132
9 ס"ח התשי"ח, עמ' .191
--3
(3) הכנסתו מהמעסיק חייבת בדמי ביטוח לאומי והמעסיק ניכה
אותם בהתאם לפרק ט"ו לחוק הביטוח הלאומי, אם ניכוי כאמור
מתחייב לפי הוראות אותו פרק;
"עובד מזכה" – כמשמעותו בסעיף 3;
"הפקודה" – פקודת מס הכנסה10;
"שכר" – רכיבי השכר המובאים בחשבון לחישוב שכר מינימום כאמור בסעיף 3 לחוק שכר מינימום, התשמ"ז–111987;
"השכר המזערי" – 3,300 שקלים חדשים, ולעניין עובד שמשתכר שכר מינימום מותאם – 1,875 שקלים חדשים, ובלבד שהמעסיק או העובד הציגו אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות;
"שכר מינימום מותאם" – כמשמעותו בתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות);
"תחילת עבודה", של עובד – אחד מאלה, לפי העניין –
(1) היום הראשון לעבודת העובד אצל המעסיק;
(2) היום הראשון שבו חזר העובד שהוצא לחופשה ללא תשלום,
לעבודה אצל המעסיק;
"תקנות מענק הסתגלות מיוחד" – תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה), התש"ף–.122020
"תקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות" – תקנות שכר מינימום (שכר מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב–132002;
מעסיק יהיה זכאי למענק כאמור בסעיף ,4 אם מתקיימים לגביו כל אלה: .2 זכאות למענק – הוראת שעה
(1) הוא דיווח לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו עד יום ד' באדר
התש"ף (29 בפברואר 2020) ולא דיווח לרשות המסים בישראל על סגירת
עסקו עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020);
10 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,6 עמ' .120
11 ס"ח התשמ"ז, עמ' .68
12 ק"ת התש"ף, עמ' .938
13 ק"ת התשס"ב, עמ' .460
--4
(2) הוא דיווח למוסד לביטוח לאומי על פתיחת תיק ניכויים עד יום ד' באדר התש"ף (29 בפברואר 2020) ולא דיווח למוסד לביטוח לאומי על סגירת תיק ניכויים עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020);
(3) לעניין מעסיק שהיה חייב בניהול פנקסים לפי סעיף 130 לפקודה, לשנת המס 2019 – הוא ניהלם.
(א)מעסיק יהיה זכאי למענק לפי חוק זה בעד עובד מוכר שמתקיימים לגביו .3 עובד מזכה כל אלה (בחוק זה – עובד מזכה):
(1) שכרו אצל המעסיק בעד כל חודש שבשלו מתבקש מענק לפי חוק
זה הוא בגובה השכר המזערי לפחות;
(2) מתקיים לגביו אחד מאלה:
(א)מלאו לו 18 שנים והוא טרם הגיע לגיל פרישה כמשמעותו
בחוק גיל פרישה, התשס"ד–,142004 ומתקיים לגביו אחד
מאלה:
(1) הוא נרשם כדורש עבודה והתייצב בלשכת שירות
התעסוקה, אלא אם כן התייצבותו כאמור לא נדרשה
לצורך הכרה כדורש עבודה, בתקופה שמיום ד' בטבת
התש"ף (1 בינואר 2020) עד יום ד' באדר התש"ף (29
בפברואר 2020) (בפסקה זו – היום הקובע), ולא עבד
החל במועד רישומו כאמור עד יום ו' באייר התש"ף (30
באפריל 2020); לעניין זה, "התייצב בלשכת שירות
התעסוקה" – בהתאם להוראות המנהל;
(2) הוא פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בתקופה
שמיום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ו'
באייר התש"ף (30 באפריל 2020), או שתקופת הלידה
וההורות שלו, כולה או חלקה, הייתה בתקופה
האמורה, ועבד אצל אותו מעסיק שפיטר אותו או
שהוציאו לחופשה ללא תשלום או לפני שהחלה תקופת
הלידה וההורות בחודש פברואר 2020;
לעניין פסקת משנה זו –
14 ס"ח התשס"ד, עמ' .46
--5
(א)יראו עובד שנרשם בלשכת שירות התעסוקה
עד יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020),
והצהיר שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום,
כמי שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום, לפי
העניין, אלא אם כן הוכח אחרת;
(ב) יראו עובד שלא נרשם בלשכת שירות
התעסוקה עד היום הקובע, כמי שפוטר או
הוצא לחופשה ללא תשלום, לפי העניין, אם
שוכנע המנהל כי העובד אכן פוטר או הוצא
לחופשה ללא תשלום עד המועד האמור;
(ב) הוא זכאי למענק הסתגלות מיוחד לפי תקנות מענק
הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020;
(ג) הוא זכאי לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה,
בעד חודש מאי 2020;
(ד) הוא זכאי לדמי אבטלה בעד חודש מאי 2020 לפי הוראות
פרק ז' לחוק הביטוח הלאומי, לרבות בשל כך שהוארכה לגביו
תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה לפי הוראות הפרק
האמור.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מי שמתקיים בו אחד מאלה לא ייחשב עובד מזכה לפי חוק זה:
(1) הוא המעסיק או קרובו של המעסיק שעבד אצלו לראשונה ביום
ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) או לאחריו, ולעניין תאגיד – הוא
בעל השליטה בתאגיד, מנהל התאגיד או קרובו של מנהל התאגיד או
של בעל השליטה בו שעבד אצלו לראשונה במועד האמור או לאחריו;
לעניין
זה –
"קרוב" – בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או
אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חם,
חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב;
"שליטה" – כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח–151968;
(2) הוא עובד זר כהגדרתו בחוק עובדים זרים, התשנ"א–161991;
15 ס"ח התשכ"ח, עמ' .234
16 ס"ח התשנ"א, עמ' .112
--6
(3) שולמו בעדו כספים לצורך עידוד תעסוקה או הכשרה מקצועית
בעד החודש שבשלו מתבקש המענק למעסיק מהמדינה.
(א)למעסיק זכאי ישולם מענק חודשי בשל כל אחד מהחודשים יוני עד .4 תשלום המענק ספטמבר ,2020 בעד כל עובד מזכה שהועסק אצלו כמפורט להלן, בסכום האמור בהן, לפי העניין:
(1) בעד כל עובד מזכה שמתקיים לגביו האמור בפסקה (א) או (ב) –
875 שקלים חדשים:
(א)הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת
העובדים לחודש מרס ,2020 ומועד תחילת עבודתו היה
בתקופה שמיום כ"ה בניסן התש"ף (19 באפריל 2020) עד יום
ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020);
(ב) הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת
העובדים לחודש אפריל ,2020 ומועד תחילת עבודתו אצל
המעסיק היה בחודש מאי 2020;
(2) בעד כל עובד מזכה שהועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר
למצבת העובדים לחודש מאי ,2020 ומועד תחילת עבודתו אצל
המעסיק היה בחודש יוני, יולי, אוגוסט או ספטמבר 2020 וכן בחודש
הראשון לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15 באותו
חודש ועבד אצל המעסיק ברציפות עד תום אותו חודש לפחות –
1,875 שקלים חדשים; במניין מצבת העובדים לחודש מאי 2020
יובאו בחשבון גם כל העובדים המזכים כאמור בפסקה (1).
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מעסיק יהיה רשאי לבחור שהמענק ישולם לו לפי הוראות סעיף קטן זה ולא יחולו לגביו הוראות סעיף קטן (א); בחר מעסיק כאמור, ישולם לו מענק בסכום של 1,875 שקלים חדשים בשל כל אחד מהחודשים יולי עד אוקטובר ,2020 בעד כל עובד מזכה שמתקיימים אצלו כל אלה:
הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת העובדים ( 1)
לחודש יוני 2020;
(2) מועד תחילת עבודתו אצל המעסיק היה בחודש יולי, אוגוסט,
ספטמבר או אוקטובר 2020;
--7
(3) בחודש הראשון לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15
באותו חודש ועבד אצל המעסיק ברציפות עד תום אותו חודש לפחות.
מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד ישולם למעסיק .5 מענק בעד עובד זכאי המשלם לעובד המזכה את השכר הגבוה ביותר, בהתאם להצהרת מזכה המועסק העובד לפי סעיף 6(ג) (בחוק זה – המעסיק העיקרי). אצל יותר ממעסיק אחד
(א)מעסיק זכאי יגיש למנהל בקשה לקבלת מענק (בחוק זה – בקשה .6 בקשה לקבלת למענק), לגבי כל אחד מהחודשים כאמור בסעיף 4 שלגביהם מתבקש מענק המענק, לא יאוחר מ-60 ימים מתום אותו חודש.
(ב) בקשה למענק תכלול הצהרה של המעסיק על כל אלה:
(1) לעניין מעסיק שהוא חברה – מספר החברה ומספר תיק הניכויים
של החברה, ולעניין מעסיק שאינו חברה – תיק הניכויים של
המעסיק;
(2) קיומם של תנאי הזכאות למענק כאמור בסעיף 2;
(3) מצבת העובדים אצל המעסיק ומספר העובדים אצל המעסיק
שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום או שתקופת הלידה וההורות
שלהם הייתה בחודש שלגביו מתבקש המענק;
(4) שם העובד המזכה שבעדו מתבקש המענק (בסעיף קטן זה –
העובד);
(5) מספר הזהות של העובד;
(6) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק;
(7) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות,
ואם משולם לו שכר מינימום מותאם – יצרף גם אישור המעיד על
החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4
לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות;
(8) אם העובד מועסק במשרה מלאה או חלקית;
(9) כי לא מתקיים לגבי העובד האמור בסעיף 3(ב);
--8
כי הוא מאשר שפרטי חשבון הבנק שאליו ישולם המענק (10)
הם הפרטים המעודכנים ברשות המסים בישראל, ואם לא היו פרטי
חשבון הבנק מעודכנים ברשות המסים בישראל – כי הוא מתחייב
לפנות לרשות המסים בישראל ולעדכן את הפרטים כאמור.
פרטי חברת חילול השכר שמספקת לו שירותים, אם יש (11)
כזו;
(ג) תנאי לאישור בקשה למענק בידי מעסיק הוא שהעובד המזכה שבעדו
מתבקש המענק הגיש הצהרה באמצעות אתר האינטרנט של שירות
התעסוקה או בדרך אחרת שקבע המנהל, ואם הוא מועסק אצל יותר
ממעסיק אחד – לגבי המעסיק העיקרי:
(1) שם העובד המזכה (בסעיף קטן זה – העובד);
(2) מספר תעודת הזהות של העובד;
(3) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק;
(4) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות,
ואם משולם לו שכר מינימום מותאם – יצרף גם אישור המעיד על
החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4
לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות;
(5) אם הוא מועסק במשרה מלאה או חלקית;
(6) כי לא מתקיים לגביו האמור בסעיף 3(ב);
(7) אם מתקיים לגביו האמור בסעיף 3(א)(2)(א) – יצרף לבקשה
מסמכים המעידים על פיטוריו או הוצאתו לחופשה ללא תשלום
בתקופה האמורה באותה פסקה;
(8) אם הוא מועסק במקום עבודה נוסף – שם המעסיק הנוסף וציון
המעסיק המשלם לעובד שכר גבוה יותר;
(9) לעניין מעסיק שהוא חברה – מספר החברה ומספר תיק הניכויים
של החברה, ולעניין מעסיק שאינו חברה – תיק הניכויים של
המעסיק.
--9
(א)הגיש מעסיק בקשה למענק, יקבע המנהל או מי שהוא הסמיכו לכך .7 קביעת זכאות מקרב עובדי שירות התעסוקה (בסעיף זה – המנהל), בתוך 21 ימים מיום למענק קבלת הבקשה, בצירוף כל המסמכים הנדרשים, את זכאותו של המעסיק למענק ואת מספר העובדים המזכים במענק וסכום המענק בעד כל חודש שלגביו מתבקש המענק; שר האוצר רשאי, בהתקיים נסיבות מיוחדות, להאריך את התקופה האמורה.
(ב) המנהל רשאי, ביוזמתו, לפי בקשת המעסיק או לפי בקשת העובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה, לתקן את קביעתו כאמור בסעיף זה, אם התגלו עובדות חדשות או אם מצא כי נפלה טעות בקביעה זו; בקשת המעסיק או העובד כאמור תוגש בתוך 60 ימים מיום החלטת המנהל.
(ג) החלטות המנהל לפי סעיף זה יינתנו בכתב, לרבות באופן מקוון, ויהיו מנומקות.
(א)נקבעה זכאותו של מעסיק למענק, ישולם המענק למעסיק באמצעות .8 אופן תשלום רשות המסים בישראל, או באמצעות משרד ממשלתי אחר אם ניתנה לכך המענק הסכמה מאת שר האוצר והשר הממונה על אותו משרד.
(ב) תשלום המענק יבוצע בדרך של זיכוי חשבון הבנק של המעסיק שפרטיו היו בידי רשות המסים בישראל או בידי המשרד הממשלתי, לפי העניין, ונכונות הפרטים אושרה על ידי המעסיק.
(א)מצא המנהל כי שולם למעסיק מענק בסכום העולה על סכום המענק .9 תשלום ביתר שהוא זכאי לו לפי חוק זה, יחזיר המעסיק את ההפרש שבין סכומים אלה (בסעיף זה – סכום היתר), באמצעות רשות המסים בישראל או משרד ממשלתי אחר כאמור בסעיף 7(א), בתוך 90 ימים מהיום שבו הומצאה לו דרישה מנומקת להחזר.
(ב) מעסיק או עובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה רשאי לפנות למנהל בבקשה לעיון חוזר בדרישה כאמור בסעיף קטן (א) בתוך 60 ימים מיום המצאת הדרישה להחזר.
(ג) סכום היתר יוחזר בתוספת הפרשי הצמדה, מהיום ששולם ועד ליום
ההחזר.
- 10 -
(ד) על סכום היתר ועל הפרשי ההצמדה כאמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ג) יחולו הוראות פקודת המסים (גבייה),17 הוראות חוק המסים (קנס פיגורים), התשמ"א–,181980 והוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם–,191980 כאילו היו חוב מס.
(ה) סכום היתר יקוזז מכל סכום המגיע למעסיק לפי הוראות חוק זה.
על אף הוראות כל דין, מענק לפי חוק זה לא ייחשב חלק ממחיר עסקאותיו 1 דין מענק של עוסק לפי סעיף 12 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו–.201975 .0
(א)על החלטת המנהל לפי סעיפים 7 או 9 ניתן לערור לפני ועדת ערר כאמור 1 ערר בסעיף ,12 ובלבד שהמעסיק או העובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה פנו .1 למנהל לגבי אותה החלטה לפי הוראות סעיף 7(ב) או 9(ב) והמנהל נתן את החלטתו בעניין הפנייה כאמור.
(ב) ערר לפי סעיף זה יוגש בתוך 60 ימים מיום מתן החלטת המנהל לפי סעיף 7(ב) או 9(ב), לפי העניין.
(א)שר המשפטים יקים ועדת ערר של דן יחיד שתפקידה לדון בעררים על 1 ועדת ערר החלטות לפי סעיפים 7 ו-9 (בחוק זה – ועדת ערר); ועדת הערר מוסמכת .2 לאשר את ההחלטה שעליה עוררים, לבטלה או להחזיר את העניין עם הוראות לרשות שהחליטה.
(ב) כשיר להתמנות לוועדת ערר שופט בדימוס או מי שכשיר להתמנות
לשופט בית משפט השלום.
(ג) ההוראות לפי חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב–,211992 למעט סעיפים 37 ו-45 לחוק האמור, יחולו על ערר ועל ועדת ערר לפי חוק זה, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה:
(1) הסמכויות הנתונות לבית משפט מחוזי לפי סעיף 28(ד) ו-(ה) לחוק האמור, יהיו נתונות לבית משפט לעניינים מינהליים;
(2) החלטה סופית של ועדת הערר ניתנת לערעור לפני בית משפט
לעניינים מינהליים;
17 חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע) ,1374 (א) .1399
18 ס"ח התשמ"א, עמ' .38
19 ס"ח התש"ם, עמ' .50
20 ס"ח התשל"ו, עמ' .52
21 ס"ח התשנ"ב, עמ' .90
- 11 -
(א)על אף האמור בסעיף 26(ג) לחוק האמור, ועדת הערר (3
רשאית לדון ולהחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו )
בכתב בלבד, אם מצאה שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק
בעניינו של העורר.
(ב) החליטה ועדת הערר לקיים דיון בהשתתפות הצדדים,
רשאית היא לקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים אם קבע
שר המשפטים לפי סעיף קטן (ד) סדרי דין לעניין קיום דיון
כאמור; לעניין זה, "אמצעים טכנולוגיים" – דיון באמצעים
המאפשרים העברת תמונה וקול בזמן אמת, שבהם ניתן
לשמוע ולראות את המשתתפים בדיון וכן להישמע במהלכו.
(ד) שר המשפטים, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להתקין תקנות לעניין סדרי דין ודיני הראיות ולעניין סדרי המינהל בוועדת ערר.
(א)בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א–221981 1 קבלת מידע (בסעיף זה – חוק הגנת הפרטיות), המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה .3 ושמירתו מקרב עובדי שירות התעסוקה יקבל מהמוסד לביטוח לאומי, בדרך של שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת הזהות או מספר החברה, לפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידע המפורט להלן לגבי מי שהגיש בקשה כאמור:
(1) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לגמלת הבטחת הכנסה
לפי חוק הבטחת הכנסה, בעד חודש מאי 2020;
(2) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי למענק הסתגלות מיוחד
לפי תקנות מענק הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020;
(3) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לדמי אבטלה לפי חוק
הביטוח הלאומי, בעד חודש מאי 2020;
(4) מועדי תחילת העבודה של עובדים שבעדם מבוקש המענק ומספר
חברה או מספר תיק ניכויים של המעסיק שאצלו התחילו לעבוד
בחודשים שלגביהם מבוקש המענק;
(5) מספר חברה ומספר תיק ניכויים של המעסיק האחרון של עובדים
שהתבקש בעדם מענק.
22 ס"ח התשמ"א, עמ' .128
- 12 -
(ב) נוסף על האמור בסעיף קטן (א), יעביר המוסד לביטוח לאומי לבקשת המנהל את אלה:
רשימת כלל החברות שיש להן תיק ניכויים פתוח, לפי מספר ( 1)
חברה ומספר תיק ניכויים, בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר 2020;
(2) מספר העובדים בכל חברה לפי מספר חברה ומספר מספר תיק
ניכויים בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר 2020;
רשימת תאריכי הסגירה של כל חברה שביקשה מענק לפי מספר ( 3)
חברה ומספר תיק ניכויים בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר ,2020
חברה הודיעה על סגירת תיק הניכויים.
(ג) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות התעסוקה יקבל מאת רשות המסים בישראל, בדרך של שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת הזהות או מספר החברה, לפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידע שלהלן לגבי מי שהגיש בקשה כאמור:
(1) טופס 126 כמשמעותו בסעיף 166 לפקודה, הכולל את נתוני השכר
השנתיים ומספר החודשים שבהם עבד עובד שבעדו מבוקש מענק;
(2) מידע בדבר חברות לא פעילות או חברות שהן מעסיק זכאי, מתוך
רשימת חברות מבקשות מענק שיעביר שירות התעסוקה;
(3) טופס 102 של כל חברה מבקשת מענק, הכולל את מספר העובדים
בחברה, ענף החברה וסטטוס הפעילות שלה.
(ד) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות התעסוקה, יקבל מאת משרד הכלכלה והתעשייה או מאת משרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים, את מספרי תעודות הזהות של עובדים שמתקיים בהם האמור בסעיף 3(ב)(3).
(ה) מנהל רשות המסים בישראל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי רשות המסים בישראל רשאי לקבל מאת שירות התעסוקה את רשימת החברות שנמצאו זכאיות למענק בכל אחד מחודשי המענק, לפי מספר חברה ומספר תיק ניכויים, מספר העובדים המזכים במענק בכל חברה וסכום המענק.
- 13 -
(ו) שירות התעסוקה ישמור מידע שהתקבל לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג) בהתאם להוראות אלה:
(1) המידע יישמר במחשבי שירות התעסוקה בנפרד מכל מידע אחר,
ולא יועבר או יחובר לכל מאגר מידע אחר;
(2) המידע יישמר לפרק הזמן המזערי הדרוש, ולכל היותר לתקופה
שלא תעלה על שנה, ובתום התקופה – ימחק שירות התעסוקה את
המידע, אלא אם כן המידע דרוש לשם ניהול הליך משפטי;
(3) שירות התעסוקה יעשה שימוש במידע שהתקבל לפי סעיף זה
לתכלית בחינת בקשה למענק כאמור בסעיף ,6 בלבד;
(4) לא יתאפשרו עיבוד, שימוש או צפייה בפרטי המידע שהתקבלו
לפי סעיף זה אלא בידי בעלי תפקידים בשירות התעסוקה שניתן להם
אישור פרטני לכך על ידי המנהל או מי שהמנהל הסמיכו לכך מקרב
עובדי שירות התעסוקה, ואשר חתמו על התחייבות לשמירה על
סודיות המידע;
(5) לבעלי התפקידים בשירות התעסוקה כאמור בפסקה (4), ולהם
בלבד, תהיה גישה לפרטי המידע הדרושים;
(6) פרטי המידע יישמרו בדרך שתבטיח את אבטחת המידע ואת
סודיותו;
(7) על אף הוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות והוראות כל דין אחר,
שירות התעסוקה לא יעביר כל מידע שהתקבל או נוצר לפי סעיף זה,
אלא לשם ביצוע חוק זה ובמידה הנדרשת.
(ז) פרטי המידע המועברים במסגרת השאילתה למוסד לביטוח לאומי
ולרשות המסים, לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ג), יימחקו מיד לאחר השימוש בהם לצורך העברת המידע לשירות התעסוקה לפי סעיף זה.
(ח) שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מידע נוסף שיקבל
המנהל או מי שהוא הסמיכו לכך מקרב עובדי שירות התעסוקה, מאת
המוסד לביטוח לאומי, רשות המסים בישראל, משרד הכלכלה והתעשייה
או משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפי העניין; מידע
שנקבע לפי הוראות סעיף קטן זה, יימסר רק אם הוא נדרש ובמידה שנדרש, לצורך קביעת הזכאות למענק.
- 14 -
מעסיק שהגיש בקשה למענק לפי סעיף 6(ב) ומסר בהצהרה שמצורפת 1 קבלת מענק לבקשה פרטים לא נכונים לגבי תנאי הזכאות לקבלת המענק, דינו – מאסר .4 שלא כדין שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו – כפל הקנס החל על יחיד כאמור.
שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה. 1 ביצוע
.5
בפקודת מס הכנסה,23 בסעיף ,235 אחרי סעיף קטן (ג1) יבוא: 1 תיקון פקודת .6 מס הכנסה
על אף האמור בסעיף קטן (א), מותר להעביר לשירות התעסוקה "(ג2)
מידע לפי סעיף 13(ג) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף
הקורונה החדש), התש"ף–.242020"
בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב–,251992 בתוספת, אחרי פרט 28 יבוא: 1 תיקון חוק בתי .7 דין מינהליים
ועדת ערר לפי סעיף 12 לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה ".29
– נגיף הקורונה החדש), התש"ף–.2020"
בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס–,262000 בתוספת השנייה, 1 תיקון חוק בתי אחרי פרט 26 יבוא: .8 משפט לעניינים מינהליים
ערעור לפי סעיף 12(ג)(2) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת ".27
שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–.2020"
(א)בתקופה שמיום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ח' בתמוז 1 תיקון חוק התש"ף (30 ביוני 2020) (בחוק זה – תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק .9 הביטוח הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–,271995 כך: הלאומי – הוראת שעה
בסעיף ,195 בהגדרה "הכנסה מעבודה או ממשלח יד", בסופה ( 1)
יבוא "ולעניין סעיפים ,200 201 ו-202 – גם הכנסה מדמי אבטלה
כהגדרתם בסעיף 158";
23 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,6 עמ' 120; ס"ח התשע"ט, עמ' .293 24 ס"ח התש"ף, עמ'...
25 ס"ח התשנ"ב, עמ' 90; התשע"ט, עמ' .251
26 ס"ח התש"ס, עמ' 190; התשע"ט, עמ' .252
27 ס"ח התשנ"ה, עמ' 210; התש"ף, עמ' .20
- 15 -
(2) בסעיף ,238 בהגדרה "הכנסה", בסופה יבוא "ויראו הכנסה מדמי
אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 כהכנסה מעבודה או ממשלח יד";
בסעיף 320(ח), המילים " לדמי אבטלה או" – לא ייקראו. ( 3)
(ב) חוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף קטן (א), יחול על גמלת אזרח ותיק, גמלת שארים, קצבת נכות ודמי אבטלה המגיעים לפי חוק הביטוח הלאומי בעד החודשים מרס, אפריל, מאי ויוני 2020 לאדם שהיה זכאי לקבלת הגמלה או הקצבה כאמור, ובלבד שאלמלא התיקון הייתה הקצבה החודשית לנכה נמוכה יותר.
(ג) אוצר המדינה יחזיר למוסד לביטוח לאומי כל סכום שהוצא בגין כל גמלה או תוספת גמלה המשתלמת לפי הוראות חוק הביטוח הלאומי כנוסחו בחוק זה.
(א) בתקופת הוראת השעה, יקראו את חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א– 2 תיקון חוק 281980 כך שבסעיף 12(ג), בהגדרה "תגמול", אחרי פסקה (5) יבוא: .0 הבטחת הכנסה
– הוראת שעה
דמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 לחוק הביטוח "(6)
הלאומי."
(ב) חוק הבטחת הכנסה, כנוסחו בסעיף קטן (א), יחול, בתקופת הוראת
השעה, על גמלה המגיעה לפי החוק האמור או על תשלום המגיע לפי חוק
המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב–,291972 ששולמו לאדם בעד תקופת
הוראת השעה.
ניתן יהיה להגיש בקשה למענק לפי חוק זה החל משלושים ימים מיום 2 המועד הראשון תחילתו. .1 להגשת בקשה למענק
שר האוצר או מי מטעמו ידווח לוועדת הכספים של הכנסת על ביצוע חוק .22 דיווח לכנסת זה, ובכלל זה נתונים לגבי מספר הבקשות שהוגשו, מספר המענקים ששולמו, היקף המענקים ששולמו וכל נתון אחר הקשור בהם; הדיווחים יימסרו כעבור 75 ימים ו-120 ימים מיום תחילתו של חוק זה.
28 ס"ח התשמ"א, עמ' 30; התשע"ח, עמ' .115
29 ס"ח התשל"ב עמ' .87
- 16 -
הממשלה תניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לעניין מענק נוסף (א) 2 מענק נוסף לעסקים או תביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת הסדר לעניין מענק .3 למעסיקים כאמור בסכום של 500 מיליון שקלים חדשים שהוקצה לפי סעיף 3ב(א2)(2)(ג) לחוק-יסוד: משק המדינה30 כמענק נוסף לעסקים, בסמוך לאחר אישורו בממשלה לפי הוראות סעיף 3ב האמור.
(ב) בטרם הבאת הצעת החוק או ההסדר כאמור בסעיף קטן (א) לאישור
הממשלה, יציג שר האוצר בוועדת הכספים את הצעתו שתובא לממשלה
והוא ישמע את עמדת ועדת הכספים בנושא.
(ג) הצעת החוק או ההסדר שאישרה הממשלה כאמור בסעיף קטן (א) יונחו על שולחן הכנסת או יובאו לאישור ועדת הכספים של הכנסת, לפי העניין, בתוך חמישה ימים מיום אישורם בממשלה.
***************************************************************************************
30 ס"ח התשל"ה, עמ' .206
- 17 -
מספר פנימי: 2140134-36091
נספח מס' מ-/1311א'
הסתייגויות ובקשות רשות דיבור
להצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 * הערה: אם תתקבל הסתייגות המצריכה זאת, ימוספרו יתר הוראות החוק ויתוקנו ההפניות אליהן בהתאם.
הסתייגויות
לסעיף 1
חברי הכנסת איימן עודה, אנטאנס שחאדה, אחמד טיבי, מנסור עבאס, עאידה תומא סלימאן, ווליד טאהא, עופר כסיף, היבה יזבק, אוסאמה סעדי, יוסף ג'בארין, סעיד אלחרומי, ג'אבר עסאקלה, סמי אבו שחאדה, סונדוס סאלח ואימאן ח'טיב יאסין (להלן – קבוצת הרשימה המשותפת) מציעים:
.1 הסעיף – יימחק.
חברי הכנסת אביגדור ליברמן, עודד פורר, יבגני סובה, אלי אבידר, יוליה מלינובסקי קונין, חמד עמאר ואלכס קושניר (להלן – קבוצת ישראל ביתנו) וחברי הכנסת נפתלי בנט, אילת שקד, בצלאל סמוטריץ', מתן כהנא ואופיר סופר (להלן – קבוצת ימינה) מציעים:
.2 בהגדרה "מעסיק", בפסקה (2), אחרי "חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–1975" יבוא "וחברות ממשלתיות המפורטות בתוספת לחוק; שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת רשאי לתקן את הרשימה של התוספת", ופסקה (3), במקום "%25 לפחות" יבוא "%60 לפחות".
קבוצת ימינה מציעה:
.3 בהגדרה "מעסיק", אחרי פסקה (7) יבוא:
גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–,1985 למעט חברה "(8) מעורבת כמשמעותה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–,1975 שהוחרגה על-ידי הממונה על השכר מתחולת תקנות שעת חירום (הרחבת הסכם יציאה לחופשה על המגזר הציבורי הרחב בשל נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020;".
.4 בהגדרה "עובד מוכר", אחרי פסקה (3) יבוא:
עובד חבר קיבוץ – מי שהוא חבר אגודה שיתופית מסוג קיבוץ שיתופי או קיבוץ מתחדש "(4) אשר מכוח הוראות סעיפים 3 ו-3א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995 רואים אותו כעובד;".
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.5 בהגדרה "עובד מוכר", פסקה (1) – תימחק.
קבוצת הרשימה המשותפת וחברי הכנסת יאיר לפיד, משה יעלון, מאיר כהן, עפר שלח, אורנה ברביבאי, קארין אלהרר, יואל רזבוזוב, אלעזר שטרן, מיקי לוי, ע'דיר כמאל מריח, רם בן ברק, יואב סגלוביץ', בועז טופורובסקי, אורלי פרומן, אנדרי קוז'ינוב ועידן רול (להלן – קבוצת יש עתיד – תל"ם) מציעים:
.6 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,300 שקלים חדשים".
- 18 -
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.7 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,000 שקלים חדשים".
לחלופין:
א. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,200 שקלים חדשים".
ב. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,500 שקלים חדשים".
לחלופין קבוצת ימינה מציעה:
ג. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,651 שקלים חדשים".
ד. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,651.5 שקלים חדשים".
ה. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "%50 משכר המינימום".
לחלופין קבוצת ישראל ביתנו מציעה:
ו. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "%40 משכר המינימום".
קבוצת ישראל ביתנו, קבוצת ימינה, חבר הכנסת שלמה קרעי וחבר הכנסת מיקי לוי מציעים:
.8 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,650 שקלים חדשים".
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.9 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,564 שקלים חדשים".
לסעיף 2
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.10 הסעיף – יימחק.
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.11 אחרי פסקה (3) יבוא:
המעסיק יצהיר כי לא יעלה את שכרם של בכירים בחברה ולא יבצע חלוקת דיבידנדים עד "(4) סוף שנת .2020"
לסעיף 3
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.12 בסעיף קטן (א), אחרי פסקה (1) יבוא:
הוא יועסק אצל המעסיק במשך שישה חודשים לפחות, בהתאם להתחייבות המעסיק." "(1א)
קבוצת יש עתיד–תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.13 בסעיף קטן (א)(2)(א), במקום "מלאו לו 18" יבוא "מלאו לו 17" והמילים "והוא טרם הגיע לגיל פרישה כמשמעותו בחוק גיל פרישה, התשס"ד–2004" – יימחקו.
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.14 בסעיף קטן (א)(2)(א)(2), במקום "יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020) יבוא "יום ז' בסיון התש"ף (30 במאי 2020)".
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.15 בסעיף קטן (א)(2), פסקת משנה (ב) – תימחק.
- 19 -
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.16 בסעיף קטן (ב), פסקה (2) – תימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.17 בסעיף קטן (א)(2), אחרי פסקת משנה (ד) יבוא:
מי שהוא עובד חבר קיבוץ או מושב." "(ה)
לסעיף 4
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.18 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. בסעיף קטן (א), במקום "יוני עד ספטמבר 2020" יבוא "מאי עד אוקטובר 2020".
ב. בסעיף קטן (א), במקום "יוני עד ספטמבר 2020" יבוא "מאי עד ספטמבר 2020".
ג. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "1,500 שקלים חדשים".
ד. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "975 שקלים חדשים".
ה. בסעיף קטן (א)(2), במקום "מאי 2020" יבוא "אפריל 2020".
ו. בסעיף קטן (א)(2), במקום "1,875 שקלים חדשים" יבוא "3,875 שקלים חדשים".
ז. בסעיף קטן (א)(2), במקום "1,875 שקלים חדשים" יבוא "2,875 שקלים חדשים".
קבוצת הרשימה המשותפת, קבוצת ימינה וקבוצת ישראל ביתנו מציעות:
.19 בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "1,000 שקלים חדשים".
קבוצת ימינה וקבוצת ישראל ביתנו מציעות:
.20 בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "900 שקלים חדשים".
לחלופין:
א. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "910 שקלים חדשים".
ב. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "920 שקלים חדשים".
ג. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "930 שקלים חדשים".
ד. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "940 שקלים חדשים".
ה. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "950 שקלים חדשים".
ו. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "960 שקלים חדשים".
ז. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "970 שקלים חדשים".
ח. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "980 שקלים חדשים".
ט. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "990 שקלים חדשים".
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.21 בסעיף קטן (א), במקום "מהחודשים יוני עד ספטמבר 2020" יבוא "מהחודש השלישי עד החודש השישי בהם התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות".
.22 בסעיף קטן (א)(1), במקום "לחודש מרס 2020" יבוא "לחודש הראשון שבו התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות".
.23 בסעיף קטן (א)(1), במקום "בחודש מאי 2020" יבוא "בחודש השני שבו התירה הממשלה להחזיר את
- 20 -
העסק לפעילות".
.24 בסעיף קטן (א)(2), בכל מקום, במקום "לחודש מאי 2020" יבוא "לחודש השני שבו התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות."
קבוצת יש עתיד – תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.25 בסעיף קטן (ב), המילים "החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15 באותו חודש" – יימחקו.
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.26 אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:
"(3) על אף האמור בסעיפים קטנים (1) ו-(2), חישוב המענק החודשי יהיה בהתאם למועד בו התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות.
(4) על אף האמור בסעיפים קטנים (1), (2) ו-(3), גובה המענק לא יעלה על 10 מיליון שקלים חדשים למעסיק בודד."
קבוצת ימינה מציעה:
.27 אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:
"(ג) על אף האמור בסעיף זה, בגין %70 ממצבת העובדים שעבדה אצל המעסיק לפני ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020), יהיה זכאי המעסיק למחצית מגובה המענק האמור בסעיף זה; בגין יתרת %30 ממצבת העובדים שעבדה אצל המעסיק לפני ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020), יהיה זכאי המעסיק למענק בגובה %150 מהמענק האמור בסעיף זה.
(ד) על אף האמור בסעיף זה, תקרת המענקים שיינתנו למעסיק לא תעלה על סך 7 מיליון שקלים חדשים."
לאחרי סעיף 4
חבר הכנסת שלמה קרעי וחבר הכנסת מיקי לוי מציעים:
.28 אחרי הסעיף יבוא
4א. המענק החודשי האמור בסעיף 4 יינתן על-פי מודל דיפרנציאלי, באופן יחסי על- "אופן חישוב פי החלק היחסי של מצבת העובדים שחזרה לעבוד באותו חודש." המענק לחלופין:
אחרי הסעיף יבוא:
4א. לעניין עסק שמחזור פעילותו גבוה מ-20 מיליון שקלים חדשים – המענק "אופן חישוב החודשי האמור בסעיף 4 יינתן על-פי מודל דיפרנציאלי, באופן יחסי על-פי המענק החלק היחסי של מצבת העובדים שחזרה לעבוד באותו חודש."
לסעיף 5
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.29 הסעיף – יימחק.
- 21 -
- 22 -
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.30 במקום הסעיף יבוא:
מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד ישולם לכל המעסיקים "מענק בעד עובד .5 בהתאם לחלקיות המשרה שהעובד מועסק אצל כל מעסיק." מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד
לסעיף 6
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.31 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
ג. סעיף קטן (ב)(1) – יימחק.
ד. סעיף קטן (ב)(2) – יימחק.
ה. סעיף קטן (ב)(3) – יימחק.
ו. סעיף קטן (ב)(4) – יימחק.
ז. סעיף קטן (ב)(5) – יימחק.
ח. סעיף קטן (ב)(6) – יימחק.
ט. סעיף קטן (ב)(7) – יימחק.
י. סעיף קטן (ב)(8) – יימחק.
יא. סעיף קטן (ב)(9) – יימחק.
יב. סעיף קטן (ב)(10) – יימחק.
יג. סעיף קטן (ג) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.32 בסעיף קטן (ב), פסקאות (4) עד (9) ו-(11) – יימחקו.
.33 סעיף קטן (ג) – יימחק.
חבר הכנסת שלמה קרעי וחבר הכנסת מיקי לוי מציעים:
.34 בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (11), יבוא:
כי הוא מתחייב, לגבי עובד שהחזיר לאחר חופשה ללא תשלום או לאחר פיטורין, שלא נפגעו "(12) שכרו ותנאי העסקתו."
.35 בסעיף קטן (ג), אחרי פסקה (4), יבוא:
לעניין עובד שהוחזר לאחר חופשה ללא תשלום או לאחר פיטורין – יצהיר כי לא נפגעו שכרו "(5) ותנאי העסקתו."
לסעיף 7
אין הסתייגויות
- 23 -
לאחרי סעיף 7
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.36 אחרי הסעיף יבוא:
7א. (א) חלה ירידה של %25 ויותר במחזור הפעילות במהלך התקופה שבין יום "מענק משלים י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) ועד למועד שבו קבעה המדינה כי העסק בגין שימור עובדים רשאי לחזור לפעול (להלן – תקופת ההשבתה), בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת המס ,2019 יהיה זכאי המעסיק למענק משלים בגין שימור עובדים בתקופת ההשבתה.
(ב) תשלום המענק יינתן בגין עובדים שהמשיכו להשתכר בתקופת ההשבתה ולא הוצאו לחופשה ללא תשלום.
גובה המענק המשלים יהיה 2,500 שקלים חדשים, בגין כל עובד כאמור." (ג)
לסעיף 8
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.37 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
לסעיף 9
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.38 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
ג. סעיף קטן (ג) – יימחק.
ד. סעיף קטן (ד) – יימחק.
ה. סעיף קטן (ה) – יימחק.
ו. סעיף קטן (ו) – יימחק.
לסעיף 10
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.39 הסעיף – יימחק.
- 24 -
- 25 -
לאחרי סעיף 10
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.40 אחרי הסעיף יבוא:
10א. (א) קיבל מעסיק מענק בהתאם לחוק זה, לא יהיה רשאי לבצע חלוקת "חריגים דיבידנד במשך 12 חודשים מיום קבלת המענק.
(ב) קיבל מעסיק מענק בהתאם לחוק זה, לא יהיה רשאי להעלות את שכר
המנהלים במשך 12 חודשים מיום קבלת המענק."
קבוצת ימינה מציעה:
.41 אחרי הסעיף יבוא:
10א. המענק המוגדל הקבוע בסעיף 4(ב) לחוק זה יהיה פטור ממס." "פטור ממס
לסעיף 11
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.42 הסעיף – יימחק.
לסעיף 12
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.43 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
ג. סעיף קטן (ג) – יימחק.
ד. סעיפים קטנים (א) ו-(ב) – יימחקו.
ה. סעיפים קטנים (א) ו-(ג) – יימחקו.
ו. סעיף קטן (ג)(1) – יימחק.
ז. סעיף קטן (ג)(2) – יימחק.
ח. סעיף קטן (ג)(3) – יימחק.
ט. סעיף קטן (ג)(3)(א) – יימחק.
י. סעיף קטן (ג)(3)(ב) – יימחק.
יא. סעיף קטן (ד) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.44 במקום סעיף קטן (ב) יבוא:
כשיר להתמנות לוועדת ערר רואה חשבון ותק על 10 שנים במקצוע". "(ב)
- 26 -
לסעיף 13
קבוצת הרשימה המשותפת וקבוצת ימינה מציעות:
.45 הסעיף – יימחק.
לחלופין קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (א)(1) – יימחק.
ג. סעיף קטן (א)(2) – יימחק.
ד. סעיף קטן (א)(3) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.46 בסעיף קטן (ה), אחרי פסקה (7) יבוא:
שירות התעסוקה לא יעשה שימוש לצורך איסוף המידע, ניהולו וכל שימוש אחר באמצעות "(8) הגופים המנויים בחוק זה."
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.47 סעיף קטן (ז) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.48 אחרי סעיף קטן (ז) יבוא:
העושה שימוש שלא כדין במידע האמור בסעיף זה, דינו 10 שנות מאסר. "(ח)
(ט) עובד רשות התעסוקה שיורשה לעבד, להשתמש או לצפות בפרטי המידע לפי סעיף קטן (ד)(4), יצהיר בטרם קבלת ההרשאה כי הוא מודע לכך ששימוש שלא כדין במידע האמור, דינו 10 שנות מאסר כאמור בסעיף קטן (ח)."
לסעיף 14
קבוצת יש עתיד – תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.49 הסעיף – יימחק.
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.50 אחרי "מעסיק שהגיש בקשה למענק לפי סעיף 6(ב) ומסר" יבוא "באופן מכוון ומתוך כוונה לרמות את שירות התעסוקה".
לאחרי סעיף 14
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.51 אחרי הסעיף יבוא:
- 27 -
14א. פיטר מעסיק עובד מזכה בניגוד להתחייבותו בסעיף 2א(2א) לחוק זה, דינו קנס "קנס בסכום כפל המענק ששולם לו בגין אותו העובד."
לסעיף 15
קבוצת יש עתיד–תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.52 אחרי "שר האוצר" יבוא "וועדת הכספים של הכנסת".
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.53 הסעיף – יימחק.
לאחרי סעיף 15
קבוצת יש עתיד–תל"ם מציעה:
.54 אחרי הסעיף יבוא:
15א. הממונה על התקציבים במשרד האוצר ידווח בכל תחילת חודש לוועדת הכספים "דיווח לכנסת של הכנסת על ביצוע החוק, ובכלל זה יכלול הדיווח נתונים לגבי מספר הבקשות שהוגשו, מספר המענקים ששולמו, ההיקף הכספי של מענקים ששולמו וכל נתון אחר הקשור בהם."
לסעיף 16
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.55 הסעיף – יימחק.
לסעיף 17
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.56 הסעיף – יימחק.
לסעיף 18
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.57 הסעיף – יימחק.
לסעיף 19
אין הסתייגויות
- 28 -
לאחרי סעיף 19
קבוצת יש עתיד – תל"ם מציעה:
.58 אחרי הסעיף יבוא:
19א. עובד שהיה זכאי לדמי אבטלה בתקופה שמיום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר "הארכת זכאות 2020) עד יום ט' בסיוון התש"ף (1 ביוני 2020), ולא חזר לשוק העבודה עד יום לדמי אבטלה ט' בסיוון התש"ף (1 ביוני 2020), יהיה זכאי לדמי אבטלה למשך 6 החודשים העוקבים."
קבוצת ישראל ביתנו מציעה:
.59 אחרי הסעיף יבוא:
"קבלת תשלום דמי 19א. עובד אשר פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בעקבות משבר הקורונה בתקופה שמיום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) ועד יום כ"א בניסן התש"ף אבטלה (15 באפריל 2020), יהיה זכאי לדמי אבטלה החל מהיום הראשון."
לחלופין:
אחרי הסעיף יבוא:
"קבלת תשלום דמי 19א. עובד אשר פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בעקבות משבר הקורונה בתקופה שמיום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) ועד יום ו' באייר התש"ף אבטלה (30 באפריל 2020), יהיה זכאי לדמי אבטלה החל מהיום הראשון."
לסעיף 20
אין הסתייגויות
לסעיף 21
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.60 הסעיף – יימחק.
לסעיפים 22 ו-23
אין הסתייגויות
***************************************************************************************
בקשות רשות דיבור
חבר הכנסת ינון אזולאי
***************************************************************************************
הצעת חוק לקריאה השניה והשלישית - פונצ בננה
2020-06-15
תוכן עניינים
הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 2 חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 - 1 - הסתייגויות ובקשות רשות דיבור - 17 - להצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 - 17 - הסתייגויות - 17 -
.1 לסעיף 1 - 17 -
.2 לסעיף 2 - 18 -
.3 לסעיף 3 - 18 -
.4 לסעיף 4 - 19 -
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: - 20 - .5 .26
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: - 20 - .6 .27
.7 לאחרי סעיף 4 - 20 -
.8 "אופן חישוב המענק - 20 -
.9 "אופן חישוב המענק - 20 -
.10 לסעיף 5 - 20 -
.11 "מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד - 22 -
.12 לסעיף 6 - 22 -
.13 לסעיף 7 - 22 -
.14 לאחרי סעיף 7 - 23 -
.15 "מענק משלים - 23 -
.16 בגין שימור עובדים - 23 -
.17 לסעיף 8 - 23 -
.18 לסעיף 9 - 23 -
.19 לסעיף 10 - 23 -
.20 לאחרי סעיף 10 - 25 -
.21 "חריגים - 25 -
.22 "פטור ממס - 25 -
.23 לסעיף 11 - 25 -
.24 לסעיף 12 - 25 -
.25 לסעיף 13 - 26 -
.26 לסעיף 14 - 26 -
.27 לאחרי סעיף 14 - 26 -
.28 "קנס - 27 -
.29 לסעיף 15 - 27 -
.30 לאחרי סעיף 15 - 27 -
.31 "דיווח לכנסת - 27 -
.32 לסעיף 16 - 27 -
.33 לסעיף 17 - 27 -
.34 לסעיף 18 - 27 -
.35 לסעיף 19 - 27 -
.36 אין הסתייגויות - 27 -
.37 לאחרי סעיף 19 - 28 -
.38 "הארכת זכאות לדמי אבטלה - 28 -
.39 "קבלת תשלום דמי אבטלה - 28 -
.40 "קבלת תשלום דמי אבטלה - 28 -
.41 לסעיף 20 - 28 -
.42 לסעיף 21 - 28 -
.43 לסעיפים 22 ו-23 - 28 -
בקשות רשות דיבור - 28 -
מספר פנימי: 2140134-36091
נספח מס' מ-/1311א'
הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף– 2020
הצעת חוק זו נדונה בכנסת בקריאה הראשונה ביום ט' בסיוון התש"ף (1 ביוני 2020), והועברה לוועדת הכספים.
הצעת החוק מוגשת – בצירוף הסתייגויות – לקריאה השנייה ולקריאה
השלישית ביום כ"ג בסיוון התש"ף (15 ביוני 2020).
להצעת החוק הוגשו בקשות רשות דיבור.
--1
הצעת חוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית
מספר פנימי: 2140134-36091
נספח מס' מ-/1311א'
חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020
בחוק זה – .1 הגדרות
"הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום" – הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום
ביוזמת המעסיק לתקופה רצופה של 30 ימים לפחות;
"חוק הבטחת הכנסה" – חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א–11980;
"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–
21995;
"חוק יסודות התקציב" – חוק יסודות התקציב, התשמ"ה–31985;
"חוק העונשין" – חוק העונשין, התשל"ז–41977;
"מוסד חינוך" – כל אחד מאלה:
(1) מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט–51949;
(2) בית ספר שחל עליו חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט–,61969
המספק חינוך על-תיכוני, שבמסגרתו הוא מכשיר את תלמידיו
לקראת בחינות ממשלתיות או לקראת השכלה המוכרת על ידי
משרד ממשלתי;
"המנהל" – מנהל שירות התעסוקה שמונה לפי חוק שירות התעסוקה,
התשי"ט–71959;
"מעסיק" – למעט אחד מאלה:
(1) המדינה;
1 ס"ח התשמ"א, עמ' .30
2 ס"ח התשנ"ה, עמ' .210
3 ס"ח התשמ"ה, עמ' .60
4 ס"ח התשל"ז, עמ' .226
5 ס"ח התש"ט, עמ' .287
6 ס"ח התשכ"ט, עמ' .180
7 ס"ח התשי"ט, עמ' .32
--2
(2) גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, למעט
חברה מעורבת כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–
81975;
(3) גוף נתמך כהגדרתו בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב שסכום
השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת ,2019 היה %25 לפחות
מתקציבו;
(4) קופת חולים;
(5) תאגיד בריאות כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב;
(6) מוסד חינוך שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או
בעקיפין, וסכום השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת ,2019 היה
%40 לפחות מתקציבו;
(7) מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה,
התשי"ח–,91958 או מוסד שניתנה לו תעודת היתר מאת המועצה
להשכלה גבוהה לפי סעיף 21א לחוק האמור, שהממשלה משתתפת
בתקציבו, במישרין או בעקיפין, וסכום השתתפות הממשלה
בתקציבו, בשנת ,2019 עמד על %40 לפחות מתקציבו;
"מעסיק זכאי" – כמשמעותו בסעיף 2;
"מצבת עובדים", לחודש מסוים – מספר העובדים שהועסקו אצל אותו מעסיק באותו חודש, כולו או חלקו; לעניין זה לא יובאו בחשבון עובדים שפוטרו או היו בחופשה ללא תשלום, באותו חודש, כולו או חלקו, אלא אם כן שבו לעבודה באותו חודש;
"עובד מוכר" – עובד שמתקיימים בו כל אלה:
(1) הוא תושב ישראל לרבות תושב ישראל באזור, העובד אצל
מעסיק, בישראל או באזור; לעניין זה, "אזור" – כהגדרתו בסעיף
378 לחוק הביטוח הלאומי;
(2) הכנסתו מהמעסיק חייבת במס לפי סעיף 2(2) לפקודה, והמעסיק
ניכה מס משכרו בהתאם להוראות סעיפים 164 ו-166 לפקודה אם
ניכוי כאמור מתחייב לפי הוראות אותם סעיפים;
8 ס"ח התשל"ה, עמ' .132
9 ס"ח התשי"ח, עמ' .191
--3
(3) הכנסתו מהמעסיק חייבת בדמי ביטוח לאומי והמעסיק ניכה
אותם בהתאם לפרק ט"ו לחוק הביטוח הלאומי, אם ניכוי כאמור
מתחייב לפי הוראות אותו פרק;
"עובד מזכה" – כמשמעותו בסעיף 3;
"הפקודה" – פקודת מס הכנסה10;
"שכר" – רכיבי השכר המובאים בחשבון לחישוב שכר מינימום כאמור בסעיף 3 לחוק שכר מינימום, התשמ"ז–111987;
"השכר המזערי" – 3,300 שקלים חדשים, ולעניין עובד שמשתכר שכר מינימום מותאם – 1,875 שקלים חדשים, ובלבד שהמעסיק או העובד הציגו אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות;
"שכר מינימום מותאם" – כמשמעותו בתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות);
"תחילת עבודה", של עובד – אחד מאלה, לפי העניין –
(1) היום הראשון לעבודת העובד אצל המעסיק;
(2) היום הראשון שבו חזר העובד שהוצא לחופשה ללא תשלום,
לעבודה אצל המעסיק;
"תקנות מענק הסתגלות מיוחד" – תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה), התש"ף–.122020
"תקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות" – תקנות שכר מינימום (שכר מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב–132002;
מעסיק יהיה זכאי למענק כאמור בסעיף ,4 אם מתקיימים לגביו כל אלה: .2 זכאות למענק – הוראת שעה
(1) הוא דיווח לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו עד יום ד' באדר
התש"ף (29 בפברואר 2020) ולא דיווח לרשות המסים בישראל על סגירת
עסקו עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020);
10 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,6 עמ' .120
11 ס"ח התשמ"ז, עמ' .68
12 ק"ת התש"ף, עמ' .938
13 ק"ת התשס"ב, עמ' .460
--4
(2) הוא דיווח למוסד לביטוח לאומי על פתיחת תיק ניכויים עד יום ד' באדר התש"ף (29 בפברואר 2020) ולא דיווח למוסד לביטוח לאומי על סגירת תיק ניכויים עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020);
(3) לעניין מעסיק שהיה חייב בניהול פנקסים לפי סעיף 130 לפקודה, לשנת המס 2019 – הוא ניהלם.
(א)מעסיק יהיה זכאי למענק לפי חוק זה בעד עובד מוכר שמתקיימים לגביו .3 עובד מזכה כל אלה (בחוק זה – עובד מזכה):
(1) שכרו אצל המעסיק בעד כל חודש שבשלו מתבקש מענק לפי חוק
זה הוא בגובה השכר המזערי לפחות;
(2) מתקיים לגביו אחד מאלה:
(א)מלאו לו 18 שנים והוא טרם הגיע לגיל פרישה כמשמעותו
בחוק גיל פרישה, התשס"ד–,142004 ומתקיים לגביו אחד
מאלה:
(1) הוא נרשם כדורש עבודה והתייצב בלשכת שירות
התעסוקה, אלא אם כן התייצבותו כאמור לא נדרשה
לצורך הכרה כדורש עבודה, בתקופה שמיום ד' בטבת
התש"ף (1 בינואר 2020) עד יום ד' באדר התש"ף (29
בפברואר 2020) (בפסקה זו – היום הקובע), ולא עבד
החל במועד רישומו כאמור עד יום ו' באייר התש"ף (30
באפריל 2020); לעניין זה, "התייצב בלשכת שירות
התעסוקה" – בהתאם להוראות המנהל;
(2) הוא פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בתקופה
שמיום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ו'
באייר התש"ף (30 באפריל 2020), או שתקופת הלידה
וההורות שלו, כולה או חלקה, הייתה בתקופה
האמורה, ועבד אצל אותו מעסיק שפיטר אותו או
שהוציאו לחופשה ללא תשלום או לפני שהחלה תקופת
הלידה וההורות בחודש פברואר 2020;
לעניין פסקת משנה זו –
14 ס"ח התשס"ד, עמ' .46
--5
(א)יראו עובד שנרשם בלשכת שירות התעסוקה
עד יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020),
והצהיר שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום,
כמי שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום, לפי
העניין, אלא אם כן הוכח אחרת;
(ב) יראו עובד שלא נרשם בלשכת שירות
התעסוקה עד היום הקובע, כמי שפוטר או
הוצא לחופשה ללא תשלום, לפי העניין, אם
שוכנע המנהל כי העובד אכן פוטר או הוצא
לחופשה ללא תשלום עד המועד האמור;
(ב) הוא זכאי למענק הסתגלות מיוחד לפי תקנות מענק
הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020;
(ג) הוא זכאי לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה,
בעד חודש מאי 2020;
(ד) הוא זכאי לדמי אבטלה בעד חודש מאי 2020 לפי הוראות
פרק ז' לחוק הביטוח הלאומי, לרבות בשל כך שהוארכה לגביו
תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה לפי הוראות הפרק
האמור.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מי שמתקיים בו אחד מאלה לא ייחשב עובד מזכה לפי חוק זה:
(1) הוא המעסיק או קרובו של המעסיק שעבד אצלו לראשונה ביום
ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) או לאחריו, ולעניין תאגיד – הוא
בעל השליטה בתאגיד, מנהל התאגיד או קרובו של מנהל התאגיד או
של בעל השליטה בו שעבד אצלו לראשונה במועד האמור או לאחריו;
לעניין
זה –
"קרוב" – בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או
אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חם,
חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב;
"שליטה" – כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח–151968;
(2) הוא עובד זר כהגדרתו בחוק עובדים זרים, התשנ"א–161991;
15 ס"ח התשכ"ח, עמ' .234
16 ס"ח התשנ"א, עמ' .112
--6
(3) שולמו בעדו כספים לצורך עידוד תעסוקה או הכשרה מקצועית
בעד החודש שבשלו מתבקש המענק למעסיק מהמדינה.
(א)למעסיק זכאי ישולם מענק חודשי בשל כל אחד מהחודשים יוני עד .4 תשלום המענק ספטמבר ,2020 בעד כל עובד מזכה שהועסק אצלו כמפורט להלן, בסכום האמור בהן, לפי העניין:
(1) בעד כל עובד מזכה שמתקיים לגביו האמור בפסקה (א) או (ב) –
875 שקלים חדשים:
(א)הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת
העובדים לחודש מרס ,2020 ומועד תחילת עבודתו היה
בתקופה שמיום כ"ה בניסן התש"ף (19 באפריל 2020) עד יום
ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020);
(ב) הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת
העובדים לחודש אפריל ,2020 ומועד תחילת עבודתו אצל
המעסיק היה בחודש מאי 2020;
(2) בעד כל עובד מזכה שהועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר
למצבת העובדים לחודש מאי ,2020 ומועד תחילת עבודתו אצל
המעסיק היה בחודש יוני, יולי, אוגוסט או ספטמבר 2020 וכן בחודש
הראשון לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15 באותו
חודש ועבד אצל המעסיק ברציפות עד תום אותו חודש לפחות –
1,875 שקלים חדשים; במניין מצבת העובדים לחודש מאי 2020
יובאו בחשבון גם כל העובדים המזכים כאמור בפסקה (1).
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מעסיק יהיה רשאי לבחור שהמענק ישולם לו לפי הוראות סעיף קטן זה ולא יחולו לגביו הוראות סעיף קטן (א); בחר מעסיק כאמור, ישולם לו מענק בסכום של 1,875 שקלים חדשים בשל כל אחד מהחודשים יולי עד אוקטובר ,2020 בעד כל עובד מזכה שמתקיימים אצלו כל אלה:
הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת העובדים ( 1)
לחודש יוני 2020;
(2) מועד תחילת עבודתו אצל המעסיק היה בחודש יולי, אוגוסט,
ספטמבר או אוקטובר 2020;
--7
(3) בחודש הראשון לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15
באותו חודש ועבד אצל המעסיק ברציפות עד תום אותו חודש לפחות.
מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד ישולם למעסיק .5 מענק בעד עובד זכאי המשלם לעובד המזכה את השכר הגבוה ביותר, בהתאם להצהרת מזכה המועסק העובד לפי סעיף 6(ג) (בחוק זה – המעסיק העיקרי). אצל יותר ממעסיק אחד
(א)מעסיק זכאי יגיש למנהל בקשה לקבלת מענק (בחוק זה – בקשה .6 בקשה לקבלת למענק), לגבי כל אחד מהחודשים כאמור בסעיף 4 שלגביהם מתבקש מענק המענק, לא יאוחר מ-60 ימים מתום אותו חודש.
(ב) בקשה למענק תכלול הצהרה של המעסיק על כל אלה:
(1) לעניין מעסיק שהוא חברה – מספר החברה ומספר תיק הניכויים
של החברה, ולעניין מעסיק שאינו חברה – תיק הניכויים של
המעסיק;
(2) קיומם של תנאי הזכאות למענק כאמור בסעיף 2;
(3) מצבת העובדים אצל המעסיק ומספר העובדים אצל המעסיק
שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום או שתקופת הלידה וההורות
שלהם הייתה בחודש שלגביו מתבקש המענק;
(4) שם העובד המזכה שבעדו מתבקש המענק (בסעיף קטן זה –
העובד);
(5) מספר הזהות של העובד;
(6) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק;
(7) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות,
ואם משולם לו שכר מינימום מותאם – יצרף גם אישור המעיד על
החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4
לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות;
(8) אם העובד מועסק במשרה מלאה או חלקית;
(9) כי לא מתקיים לגבי העובד האמור בסעיף 3(ב);
--8
כי הוא מאשר שפרטי חשבון הבנק שאליו ישולם המענק (10)
הם הפרטים המעודכנים ברשות המסים בישראל, ואם לא היו פרטי
חשבון הבנק מעודכנים ברשות המסים בישראל – כי הוא מתחייב
לפנות לרשות המסים בישראל ולעדכן את הפרטים כאמור.
פרטי חברת חילול השכר שמספקת לו שירותים, אם יש (11)
כזו;
(ג) תנאי לאישור בקשה למענק בידי מעסיק הוא שהעובד המזכה שבעדו
מתבקש המענק הגיש הצהרה באמצעות אתר האינטרנט של שירות
התעסוקה או בדרך אחרת שקבע המנהל, ואם הוא מועסק אצל יותר
ממעסיק אחד – לגבי המעסיק העיקרי:
(1) שם העובד המזכה (בסעיף קטן זה – העובד);
(2) מספר תעודת הזהות של העובד;
(3) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק;
(4) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות,
ואם משולם לו שכר מינימום מותאם – יצרף גם אישור המעיד על
החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4
לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות;
(5) אם הוא מועסק במשרה מלאה או חלקית;
(6) כי לא מתקיים לגביו האמור בסעיף 3(ב);
(7) אם מתקיים לגביו האמור בסעיף 3(א)(2)(א) – יצרף לבקשה
מסמכים המעידים על פיטוריו או הוצאתו לחופשה ללא תשלום
בתקופה האמורה באותה פסקה;
(8) אם הוא מועסק במקום עבודה נוסף – שם המעסיק הנוסף וציון
המעסיק המשלם לעובד שכר גבוה יותר;
(9) לעניין מעסיק שהוא חברה – מספר החברה ומספר תיק הניכויים
של החברה, ולעניין מעסיק שאינו חברה – תיק הניכויים של
המעסיק.
--9
(א)הגיש מעסיק בקשה למענק, יקבע המנהל או מי שהוא הסמיכו לכך .7 קביעת זכאות מקרב עובדי שירות התעסוקה (בסעיף זה – המנהל), בתוך 21 ימים מיום למענק קבלת הבקשה, בצירוף כל המסמכים הנדרשים, את זכאותו של המעסיק למענק ואת מספר העובדים המזכים במענק וסכום המענק בעד כל חודש שלגביו מתבקש המענק; שר האוצר רשאי, בהתקיים נסיבות מיוחדות, להאריך את התקופה האמורה.
(ב) המנהל רשאי, ביוזמתו, לפי בקשת המעסיק או לפי בקשת העובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה, לתקן את קביעתו כאמור בסעיף זה, אם התגלו עובדות חדשות או אם מצא כי נפלה טעות בקביעה זו; בקשת המעסיק או העובד כאמור תוגש בתוך 60 ימים מיום החלטת המנהל.
(ג) החלטות המנהל לפי סעיף זה יינתנו בכתב, לרבות באופן מקוון, ויהיו מנומקות.
(א)נקבעה זכאותו של מעסיק למענק, ישולם המענק למעסיק באמצעות .8 אופן תשלום רשות המסים בישראל, או באמצעות משרד ממשלתי אחר אם ניתנה לכך המענק הסכמה מאת שר האוצר והשר הממונה על אותו משרד.
(ב) תשלום המענק יבוצע בדרך של זיכוי חשבון הבנק של המעסיק שפרטיו היו בידי רשות המסים בישראל או בידי המשרד הממשלתי, לפי העניין, ונכונות הפרטים אושרה על ידי המעסיק.
(א)מצא המנהל כי שולם למעסיק מענק בסכום העולה על סכום המענק .9 תשלום ביתר שהוא זכאי לו לפי חוק זה, יחזיר המעסיק את ההפרש שבין סכומים אלה (בסעיף זה – סכום היתר), באמצעות רשות המסים בישראל או משרד ממשלתי אחר כאמור בסעיף 7(א), בתוך 90 ימים מהיום שבו הומצאה לו דרישה מנומקת להחזר.
(ב) מעסיק או עובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה רשאי לפנות למנהל בבקשה לעיון חוזר בדרישה כאמור בסעיף קטן (א) בתוך 60 ימים מיום המצאת הדרישה להחזר.
(ג) סכום היתר יוחזר בתוספת הפרשי הצמדה, מהיום ששולם ועד ליום
ההחזר.
- 10 -
(ד) על סכום היתר ועל הפרשי ההצמדה כאמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ג) יחולו הוראות פקודת המסים (גבייה),17 הוראות חוק המסים (קנס פיגורים), התשמ"א–,181980 והוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם–,191980 כאילו היו חוב מס.
(ה) סכום היתר יקוזז מכל סכום המגיע למעסיק לפי הוראות חוק זה.
על אף הוראות כל דין, מענק לפי חוק זה לא ייחשב חלק ממחיר עסקאותיו 1 דין מענק של עוסק לפי סעיף 12 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו–.201975 .0
(א)על החלטת המנהל לפי סעיפים 7 או 9 ניתן לערור לפני ועדת ערר כאמור 1 ערר בסעיף ,12 ובלבד שהמעסיק או העובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה פנו .1 למנהל לגבי אותה החלטה לפי הוראות סעיף 7(ב) או 9(ב) והמנהל נתן את החלטתו בעניין הפנייה כאמור.
(ב) ערר לפי סעיף זה יוגש בתוך 60 ימים מיום מתן החלטת המנהל לפי סעיף 7(ב) או 9(ב), לפי העניין.
(א)שר המשפטים יקים ועדת ערר של דן יחיד שתפקידה לדון בעררים על 1 ועדת ערר החלטות לפי סעיפים 7 ו-9 (בחוק זה – ועדת ערר); ועדת הערר מוסמכת .2 לאשר את ההחלטה שעליה עוררים, לבטלה או להחזיר את העניין עם הוראות לרשות שהחליטה.
(ב) כשיר להתמנות לוועדת ערר שופט בדימוס או מי שכשיר להתמנות
לשופט בית משפט השלום.
(ג) ההוראות לפי חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב–,211992 למעט סעיפים 37 ו-45 לחוק האמור, יחולו על ערר ועל ועדת ערר לפי חוק זה, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה:
(1) הסמכויות הנתונות לבית משפט מחוזי לפי סעיף 28(ד) ו-(ה) לחוק האמור, יהיו נתונות לבית משפט לעניינים מינהליים;
(2) החלטה סופית של ועדת הערר ניתנת לערעור לפני בית משפט
לעניינים מינהליים;
17 חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע) ,1374 (א) .1399
18 ס"ח התשמ"א, עמ' .38
19 ס"ח התש"ם, עמ' .50
20 ס"ח התשל"ו, עמ' .52
21 ס"ח התשנ"ב, עמ' .90
- 11 -
(א)על אף האמור בסעיף 26(ג) לחוק האמור, ועדת הערר (3
רשאית לדון ולהחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו )
בכתב בלבד, אם מצאה שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק
בעניינו של העורר.
(ב) החליטה ועדת הערר לקיים דיון בהשתתפות הצדדים,
רשאית היא לקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים אם קבע
שר המשפטים לפי סעיף קטן (ד) סדרי דין לעניין קיום דיון
כאמור; לעניין זה, "אמצעים טכנולוגיים" – דיון באמצעים
המאפשרים העברת תמונה וקול בזמן אמת, שבהם ניתן
לשמוע ולראות את המשתתפים בדיון וכן להישמע במהלכו.
(ד) שר המשפטים, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להתקין תקנות לעניין סדרי דין ודיני הראיות ולעניין סדרי המינהל בוועדת ערר.
(א)בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א–221981 1 קבלת מידע (בסעיף זה – חוק הגנת הפרטיות), המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה .3 ושמירתו מקרב עובדי שירות התעסוקה יקבל מהמוסד לביטוח לאומי, בדרך של שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת הזהות או מספר החברה, לפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידע המפורט להלן לגבי מי שהגיש בקשה כאמור:
(1) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לגמלת הבטחת הכנסה
לפי חוק הבטחת הכנסה, בעד חודש מאי 2020;
(2) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי למענק הסתגלות מיוחד
לפי תקנות מענק הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020;
(3) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לדמי אבטלה לפי חוק
הביטוח הלאומי, בעד חודש מאי 2020;
(4) מועדי תחילת העבודה של עובדים שבעדם מבוקש המענק ומספר
חברה או מספר תיק ניכויים של המעסיק שאצלו התחילו לעבוד
בחודשים שלגביהם מבוקש המענק;
(5) מספר חברה ומספר תיק ניכויים של המעסיק האחרון של עובדים
שהתבקש בעדם מענק.
22 ס"ח התשמ"א, עמ' .128
- 12 -
(ב) נוסף על האמור בסעיף קטן (א), יעביר המוסד לביטוח לאומי לבקשת המנהל את אלה:
רשימת כלל החברות שיש להן תיק ניכויים פתוח, לפי מספר ( 1)
חברה ומספר תיק ניכויים, בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר 2020;
(2) מספר העובדים בכל חברה לפי מספר חברה ומספר מספר תיק
ניכויים בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר 2020;
רשימת תאריכי הסגירה של כל חברה שביקשה מענק לפי מספר ( 3)
חברה ומספר תיק ניכויים בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר ,2020
חברה הודיעה על סגירת תיק הניכויים.
(ג) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות התעסוקה יקבל מאת רשות המסים בישראל, בדרך של שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת הזהות או מספר החברה, לפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידע שלהלן לגבי מי שהגיש בקשה כאמור:
(1) טופס 126 כמשמעותו בסעיף 166 לפקודה, הכולל את נתוני השכר
השנתיים ומספר החודשים שבהם עבד עובד שבעדו מבוקש מענק;
(2) מידע בדבר חברות לא פעילות או חברות שהן מעסיק זכאי, מתוך
רשימת חברות מבקשות מענק שיעביר שירות התעסוקה;
(3) טופס 102 של כל חברה מבקשת מענק, הכולל את מספר העובדים
בחברה, ענף החברה וסטטוס הפעילות שלה.
(ד) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות התעסוקה, יקבל מאת משרד הכלכלה והתעשייה או מאת משרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים, את מספרי תעודות הזהות של עובדים שמתקיים בהם האמור בסעיף 3(ב)(3).
(ה) מנהל רשות המסים בישראל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי רשות המסים בישראל רשאי לקבל מאת שירות התעסוקה את רשימת החברות שנמצאו זכאיות למענק בכל אחד מחודשי המענק, לפי מספר חברה ומספר תיק ניכויים, מספר העובדים המזכים במענק בכל חברה וסכום המענק.
- 13 -
(ו) שירות התעסוקה ישמור מידע שהתקבל לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג) בהתאם להוראות אלה:
(1) המידע יישמר במחשבי שירות התעסוקה בנפרד מכל מידע אחר,
ולא יועבר או יחובר לכל מאגר מידע אחר;
(2) המידע יישמר לפרק הזמן המזערי הדרוש, ולכל היותר לתקופה
שלא תעלה על שנה, ובתום התקופה – ימחק שירות התעסוקה את
המידע, אלא אם כן המידע דרוש לשם ניהול הליך משפטי;
(3) שירות התעסוקה יעשה שימוש במידע שהתקבל לפי סעיף זה
לתכלית בחינת בקשה למענק כאמור בסעיף ,6 בלבד;
(4) לא יתאפשרו עיבוד, שימוש או צפייה בפרטי המידע שהתקבלו
לפי סעיף זה אלא בידי בעלי תפקידים בשירות התעסוקה שניתן להם
אישור פרטני לכך על ידי המנהל או מי שהמנהל הסמיכו לכך מקרב
עובדי שירות התעסוקה, ואשר חתמו על התחייבות לשמירה על
סודיות המידע;
(5) לבעלי התפקידים בשירות התעסוקה כאמור בפסקה (4), ולהם
בלבד, תהיה גישה לפרטי המידע הדרושים;
(6) פרטי המידע יישמרו בדרך שתבטיח את אבטחת המידע ואת
סודיותו;
(7) על אף הוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות והוראות כל דין אחר,
שירות התעסוקה לא יעביר כל מידע שהתקבל או נוצר לפי סעיף זה,
אלא לשם ביצוע חוק זה ובמידה הנדרשת.
(ז) פרטי המידע המועברים במסגרת השאילתה למוסד לביטוח לאומי
ולרשות המסים, לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ג), יימחקו מיד לאחר השימוש בהם לצורך העברת המידע לשירות התעסוקה לפי סעיף זה.
(ח) שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מידע נוסף שיקבל
המנהל או מי שהוא הסמיכו לכך מקרב עובדי שירות התעסוקה, מאת
המוסד לביטוח לאומי, רשות המסים בישראל, משרד הכלכלה והתעשייה
או משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפי העניין; מידע
שנקבע לפי הוראות סעיף קטן זה, יימסר רק אם הוא נדרש ובמידה שנדרש, לצורך קביעת הזכאות למענק.
- 14 -
מעסיק שהגיש בקשה למענק לפי סעיף 6(ב) ומסר בהצהרה שמצורפת 1 קבלת מענק לבקשה פרטים לא נכונים לגבי תנאי הזכאות לקבלת המענק, דינו – מאסר .4 שלא כדין שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו – כפל הקנס החל על יחיד כאמור.
שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה. 1 ביצוע
.5
בפקודת מס הכנסה,23 בסעיף ,235 אחרי סעיף קטן (ג1) יבוא: 1 תיקון פקודת .6 מס הכנסה
על אף האמור בסעיף קטן (א), מותר להעביר לשירות התעסוקה "(ג2)
מידע לפי סעיף 13(ג) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף
הקורונה החדש), התש"ף–.242020"
בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב–,251992 בתוספת, אחרי פרט 28 יבוא: 1 תיקון חוק בתי .7 דין מינהליים
ועדת ערר לפי סעיף 12 לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה ".29
– נגיף הקורונה החדש), התש"ף–.2020"
בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס–,262000 בתוספת השנייה, 1 תיקון חוק בתי אחרי פרט 26 יבוא: .8 משפט לעניינים מינהליים
ערעור לפי סעיף 12(ג)(2) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת ".27
שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–.2020"
(א)בתקופה שמיום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ח' בתמוז 1 תיקון חוק התש"ף (30 ביוני 2020) (בחוק זה – תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק .9 הביטוח הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–,271995 כך: הלאומי – הוראת שעה
בסעיף ,195 בהגדרה "הכנסה מעבודה או ממשלח יד", בסופה ( 1)
יבוא "ולעניין סעיפים ,200 201 ו-202 – גם הכנסה מדמי אבטלה
כהגדרתם בסעיף 158";
23 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,6 עמ' 120; ס"ח התשע"ט, עמ' .293 24 ס"ח התש"ף, עמ'...
25 ס"ח התשנ"ב, עמ' 90; התשע"ט, עמ' .251
26 ס"ח התש"ס, עמ' 190; התשע"ט, עמ' .252
27 ס"ח התשנ"ה, עמ' 210; התש"ף, עמ' .20
- 15 -
(2) בסעיף ,238 בהגדרה "הכנסה", בסופה יבוא "ויראו הכנסה מדמי
אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 כהכנסה מעבודה או ממשלח יד";
בסעיף 320(ח), המילים " לדמי אבטלה או" – לא ייקראו. ( 3)
(ב) חוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף קטן (א), יחול על גמלת אזרח ותיק, גמלת שארים, קצבת נכות ודמי אבטלה המגיעים לפי חוק הביטוח הלאומי בעד החודשים מרס, אפריל, מאי ויוני 2020 לאדם שהיה זכאי לקבלת הגמלה או הקצבה כאמור, ובלבד שאלמלא התיקון הייתה הקצבה החודשית לנכה נמוכה יותר.
(ג) אוצר המדינה יחזיר למוסד לביטוח לאומי כל סכום שהוצא בגין כל גמלה או תוספת גמלה המשתלמת לפי הוראות חוק הביטוח הלאומי כנוסחו בחוק זה.
(א) בתקופת הוראת השעה, יקראו את חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א– 2 תיקון חוק 281980 כך שבסעיף 12(ג), בהגדרה "תגמול", אחרי פסקה (5) יבוא: .0 הבטחת הכנסה
– הוראת שעה
דמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 לחוק הביטוח "(6)
הלאומי."
(ב) חוק הבטחת הכנסה, כנוסחו בסעיף קטן (א), יחול, בתקופת הוראת
השעה, על גמלה המגיעה לפי החוק האמור או על תשלום המגיע לפי חוק
המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב–,291972 ששולמו לאדם בעד תקופת
הוראת השעה.
ניתן יהיה להגיש בקשה למענק לפי חוק זה החל משלושים ימים מיום 2 המועד הראשון תחילתו. .1 להגשת בקשה למענק
שר האוצר או מי מטעמו ידווח לוועדת הכספים של הכנסת על ביצוע חוק .22 דיווח לכנסת זה, ובכלל זה נתונים לגבי מספר הבקשות שהוגשו, מספר המענקים ששולמו, היקף המענקים ששולמו וכל נתון אחר הקשור בהם; הדיווחים יימסרו כעבור 75 ימים ו-120 ימים מיום תחילתו של חוק זה.
28 ס"ח התשמ"א, עמ' 30; התשע"ח, עמ' .115
29 ס"ח התשל"ב עמ' .87
- 16 -
הממשלה תניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לעניין מענק נוסף (א) 2 מענק נוסף לעסקים או תביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת הסדר לעניין מענק .3 למעסיקים כאמור בסכום של 500 מיליון שקלים חדשים שהוקצה לפי סעיף 3ב(א2)(2)(ג) לחוק-יסוד: משק המדינה30 כמענק נוסף לעסקים, בסמוך לאחר אישורו בממשלה לפי הוראות סעיף 3ב האמור.
(ב) בטרם הבאת הצעת החוק או ההסדר כאמור בסעיף קטן (א) לאישור
הממשלה, יציג שר האוצר בוועדת הכספים את הצעתו שתובא לממשלה
והוא ישמע את עמדת ועדת הכספים בנושא.
(ג) הצעת החוק או ההסדר שאישרה הממשלה כאמור בסעיף קטן (א) יונחו על שולחן הכנסת או יובאו לאישור ועדת הכספים של הכנסת, לפי העניין, בתוך חמישה ימים מיום אישורם בממשלה.
***************************************************************************************
30 ס"ח התשל"ה, עמ' .206
- 17 -
מספר פנימי: 2140134-36091
נספח מס' מ-/1311א'
הסתייגויות ובקשות רשות דיבור
להצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020 * הערה: אם תתקבל הסתייגות המצריכה זאת, ימוספרו יתר הוראות החוק ויתוקנו ההפניות אליהן בהתאם.
הסתייגויות
לסעיף 1
חברי הכנסת איימן עודה, אנטאנס שחאדה, אחמד טיבי, מנסור עבאס, עאידה תומא סלימאן, ווליד טאהא, עופר כסיף, היבה יזבק, אוסאמה סעדי, יוסף ג'בארין, סעיד אלחרומי, ג'אבר עסאקלה, סמי אבו שחאדה, סונדוס סאלח ואימאן ח'טיב יאסין (להלן – קבוצת הרשימה המשותפת) מציעים:
.1 הסעיף – יימחק.
חברי הכנסת אביגדור ליברמן, עודד פורר, יבגני סובה, אלי אבידר, יוליה מלינובסקי קונין, חמד עמאר ואלכס קושניר (להלן – קבוצת ישראל ביתנו) וחברי הכנסת נפתלי בנט, אילת שקד, בצלאל סמוטריץ', מתן כהנא ואופיר סופר (להלן – קבוצת ימינה) מציעים:
.2 בהגדרה "מעסיק", בפסקה (2), אחרי "חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–1975" יבוא "וחברות ממשלתיות המפורטות בתוספת לחוק; שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת רשאי לתקן את הרשימה של התוספת", ופסקה (3), במקום "%25 לפחות" יבוא "%60 לפחות".
קבוצת ימינה מציעה:
.3 בהגדרה "מעסיק", אחרי פסקה (7) יבוא:
גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–,1985 למעט חברה "(8) מעורבת כמשמעותה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–,1975 שהוחרגה על-ידי הממונה על השכר מתחולת תקנות שעת חירום (הרחבת הסכם יציאה לחופשה על המגזר הציבורי הרחב בשל נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020;".
.4 בהגדרה "עובד מוכר", אחרי פסקה (3) יבוא:
עובד חבר קיבוץ – מי שהוא חבר אגודה שיתופית מסוג קיבוץ שיתופי או קיבוץ מתחדש "(4) אשר מכוח הוראות סעיפים 3 ו-3א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995 רואים אותו כעובד;".
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.5 בהגדרה "עובד מוכר", פסקה (1) – תימחק.
קבוצת הרשימה המשותפת וחברי הכנסת יאיר לפיד, משה יעלון, מאיר כהן, עפר שלח, אורנה ברביבאי, קארין אלהרר, יואל רזבוזוב, אלעזר שטרן, מיקי לוי, ע'דיר כמאל מריח, רם בן ברק, יואב סגלוביץ', בועז טופורובסקי, אורלי פרומן, אנדרי קוז'ינוב ועידן רול (להלן – קבוצת יש עתיד – תל"ם) מציעים:
.6 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,300 שקלים חדשים".
- 18 -
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.7 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,000 שקלים חדשים".
לחלופין:
א. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,200 שקלים חדשים".
ב. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,500 שקלים חדשים".
לחלופין קבוצת ימינה מציעה:
ג. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,651 שקלים חדשים".
ד. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,651.5 שקלים חדשים".
ה. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "%50 משכר המינימום".
לחלופין קבוצת ישראל ביתנו מציעה:
ו. בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "%40 משכר המינימום".
קבוצת ישראל ביתנו, קבוצת ימינה, חבר הכנסת שלמה קרעי וחבר הכנסת מיקי לוי מציעים:
.8 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,650 שקלים חדשים".
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.9 בהגדרה "השכר המזערי", במקום "3,300 שקלים חדשים" יבוא "2,564 שקלים חדשים".
לסעיף 2
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.10 הסעיף – יימחק.
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.11 אחרי פסקה (3) יבוא:
המעסיק יצהיר כי לא יעלה את שכרם של בכירים בחברה ולא יבצע חלוקת דיבידנדים עד "(4) סוף שנת .2020"
לסעיף 3
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.12 בסעיף קטן (א), אחרי פסקה (1) יבוא:
הוא יועסק אצל המעסיק במשך שישה חודשים לפחות, בהתאם להתחייבות המעסיק." "(1א)
קבוצת יש עתיד–תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.13 בסעיף קטן (א)(2)(א), במקום "מלאו לו 18" יבוא "מלאו לו 17" והמילים "והוא טרם הגיע לגיל פרישה כמשמעותו בחוק גיל פרישה, התשס"ד–2004" – יימחקו.
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.14 בסעיף קטן (א)(2)(א)(2), במקום "יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020) יבוא "יום ז' בסיון התש"ף (30 במאי 2020)".
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.15 בסעיף קטן (א)(2), פסקת משנה (ב) – תימחק.
- 19 -
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.16 בסעיף קטן (ב), פסקה (2) – תימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.17 בסעיף קטן (א)(2), אחרי פסקת משנה (ד) יבוא:
מי שהוא עובד חבר קיבוץ או מושב." "(ה)
לסעיף 4
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.18 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. בסעיף קטן (א), במקום "יוני עד ספטמבר 2020" יבוא "מאי עד אוקטובר 2020".
ב. בסעיף קטן (א), במקום "יוני עד ספטמבר 2020" יבוא "מאי עד ספטמבר 2020".
ג. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "1,500 שקלים חדשים".
ד. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "975 שקלים חדשים".
ה. בסעיף קטן (א)(2), במקום "מאי 2020" יבוא "אפריל 2020".
ו. בסעיף קטן (א)(2), במקום "1,875 שקלים חדשים" יבוא "3,875 שקלים חדשים".
ז. בסעיף קטן (א)(2), במקום "1,875 שקלים חדשים" יבוא "2,875 שקלים חדשים".
קבוצת הרשימה המשותפת, קבוצת ימינה וקבוצת ישראל ביתנו מציעות:
.19 בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "1,000 שקלים חדשים".
קבוצת ימינה וקבוצת ישראל ביתנו מציעות:
.20 בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "900 שקלים חדשים".
לחלופין:
א. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "910 שקלים חדשים".
ב. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "920 שקלים חדשים".
ג. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "930 שקלים חדשים".
ד. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "940 שקלים חדשים".
ה. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "950 שקלים חדשים".
ו. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "960 שקלים חדשים".
ז. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "970 שקלים חדשים".
ח. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "980 שקלים חדשים".
ט. בסעיף קטן (א)(1), במקום "875 שקלים חדשים" יבוא "990 שקלים חדשים".
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.21 בסעיף קטן (א), במקום "מהחודשים יוני עד ספטמבר 2020" יבוא "מהחודש השלישי עד החודש השישי בהם התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות".
.22 בסעיף קטן (א)(1), במקום "לחודש מרס 2020" יבוא "לחודש הראשון שבו התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות".
.23 בסעיף קטן (א)(1), במקום "בחודש מאי 2020" יבוא "בחודש השני שבו התירה הממשלה להחזיר את
- 20 -
העסק לפעילות".
.24 בסעיף קטן (א)(2), בכל מקום, במקום "לחודש מאי 2020" יבוא "לחודש השני שבו התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות."
קבוצת יש עתיד – תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.25 בסעיף קטן (ב), המילים "החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15 באותו חודש" – יימחקו.
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.26 אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:
"(3) על אף האמור בסעיפים קטנים (1) ו-(2), חישוב המענק החודשי יהיה בהתאם למועד בו התירה הממשלה להחזיר את העסק לפעילות.
(4) על אף האמור בסעיפים קטנים (1), (2) ו-(3), גובה המענק לא יעלה על 10 מיליון שקלים חדשים למעסיק בודד."
קבוצת ימינה מציעה:
.27 אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:
"(ג) על אף האמור בסעיף זה, בגין %70 ממצבת העובדים שעבדה אצל המעסיק לפני ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020), יהיה זכאי המעסיק למחצית מגובה המענק האמור בסעיף זה; בגין יתרת %30 ממצבת העובדים שעבדה אצל המעסיק לפני ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020), יהיה זכאי המעסיק למענק בגובה %150 מהמענק האמור בסעיף זה.
(ד) על אף האמור בסעיף זה, תקרת המענקים שיינתנו למעסיק לא תעלה על סך 7 מיליון שקלים חדשים."
לאחרי סעיף 4
חבר הכנסת שלמה קרעי וחבר הכנסת מיקי לוי מציעים:
.28 אחרי הסעיף יבוא
4א. המענק החודשי האמור בסעיף 4 יינתן על-פי מודל דיפרנציאלי, באופן יחסי על- "אופן חישוב פי החלק היחסי של מצבת העובדים שחזרה לעבוד באותו חודש." המענק לחלופין:
אחרי הסעיף יבוא:
4א. לעניין עסק שמחזור פעילותו גבוה מ-20 מיליון שקלים חדשים – המענק "אופן חישוב החודשי האמור בסעיף 4 יינתן על-פי מודל דיפרנציאלי, באופן יחסי על-פי המענק החלק היחסי של מצבת העובדים שחזרה לעבוד באותו חודש."
לסעיף 5
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.29 הסעיף – יימחק.
- 21 -
- 22 -
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.30 במקום הסעיף יבוא:
מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד ישולם לכל המעסיקים "מענק בעד עובד .5 בהתאם לחלקיות המשרה שהעובד מועסק אצל כל מעסיק." מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד
לסעיף 6
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.31 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
ג. סעיף קטן (ב)(1) – יימחק.
ד. סעיף קטן (ב)(2) – יימחק.
ה. סעיף קטן (ב)(3) – יימחק.
ו. סעיף קטן (ב)(4) – יימחק.
ז. סעיף קטן (ב)(5) – יימחק.
ח. סעיף קטן (ב)(6) – יימחק.
ט. סעיף קטן (ב)(7) – יימחק.
י. סעיף קטן (ב)(8) – יימחק.
יא. סעיף קטן (ב)(9) – יימחק.
יב. סעיף קטן (ב)(10) – יימחק.
יג. סעיף קטן (ג) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.32 בסעיף קטן (ב), פסקאות (4) עד (9) ו-(11) – יימחקו.
.33 סעיף קטן (ג) – יימחק.
חבר הכנסת שלמה קרעי וחבר הכנסת מיקי לוי מציעים:
.34 בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (11), יבוא:
כי הוא מתחייב, לגבי עובד שהחזיר לאחר חופשה ללא תשלום או לאחר פיטורין, שלא נפגעו "(12) שכרו ותנאי העסקתו."
.35 בסעיף קטן (ג), אחרי פסקה (4), יבוא:
לעניין עובד שהוחזר לאחר חופשה ללא תשלום או לאחר פיטורין – יצהיר כי לא נפגעו שכרו "(5) ותנאי העסקתו."
לסעיף 7
אין הסתייגויות
- 23 -
לאחרי סעיף 7
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.36 אחרי הסעיף יבוא:
7א. (א) חלה ירידה של %25 ויותר במחזור הפעילות במהלך התקופה שבין יום "מענק משלים י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) ועד למועד שבו קבעה המדינה כי העסק בגין שימור עובדים רשאי לחזור לפעול (להלן – תקופת ההשבתה), בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת המס ,2019 יהיה זכאי המעסיק למענק משלים בגין שימור עובדים בתקופת ההשבתה.
(ב) תשלום המענק יינתן בגין עובדים שהמשיכו להשתכר בתקופת ההשבתה ולא הוצאו לחופשה ללא תשלום.
גובה המענק המשלים יהיה 2,500 שקלים חדשים, בגין כל עובד כאמור." (ג)
לסעיף 8
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.37 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
לסעיף 9
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.38 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
ג. סעיף קטן (ג) – יימחק.
ד. סעיף קטן (ד) – יימחק.
ה. סעיף קטן (ה) – יימחק.
ו. סעיף קטן (ו) – יימחק.
לסעיף 10
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.39 הסעיף – יימחק.
- 24 -
- 25 -
לאחרי סעיף 10
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.40 אחרי הסעיף יבוא:
10א. (א) קיבל מעסיק מענק בהתאם לחוק זה, לא יהיה רשאי לבצע חלוקת "חריגים דיבידנד במשך 12 חודשים מיום קבלת המענק.
(ב) קיבל מעסיק מענק בהתאם לחוק זה, לא יהיה רשאי להעלות את שכר
המנהלים במשך 12 חודשים מיום קבלת המענק."
קבוצת ימינה מציעה:
.41 אחרי הסעיף יבוא:
10א. המענק המוגדל הקבוע בסעיף 4(ב) לחוק זה יהיה פטור ממס." "פטור ממס
לסעיף 11
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.42 הסעיף – יימחק.
לסעיף 12
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.43 הסעיף – יימחק.
לחלופין:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (ב) – יימחק.
ג. סעיף קטן (ג) – יימחק.
ד. סעיפים קטנים (א) ו-(ב) – יימחקו.
ה. סעיפים קטנים (א) ו-(ג) – יימחקו.
ו. סעיף קטן (ג)(1) – יימחק.
ז. סעיף קטן (ג)(2) – יימחק.
ח. סעיף קטן (ג)(3) – יימחק.
ט. סעיף קטן (ג)(3)(א) – יימחק.
י. סעיף קטן (ג)(3)(ב) – יימחק.
יא. סעיף קטן (ד) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.44 במקום סעיף קטן (ב) יבוא:
כשיר להתמנות לוועדת ערר רואה חשבון ותק על 10 שנים במקצוע". "(ב)
- 26 -
לסעיף 13
קבוצת הרשימה המשותפת וקבוצת ימינה מציעות:
.45 הסעיף – יימחק.
לחלופין קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
א. סעיף קטן (א) – יימחק.
ב. סעיף קטן (א)(1) – יימחק.
ג. סעיף קטן (א)(2) – יימחק.
ד. סעיף קטן (א)(3) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.46 בסעיף קטן (ה), אחרי פסקה (7) יבוא:
שירות התעסוקה לא יעשה שימוש לצורך איסוף המידע, ניהולו וכל שימוש אחר באמצעות "(8) הגופים המנויים בחוק זה."
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.47 סעיף קטן (ז) – יימחק.
קבוצת ימינה מציעה:
.48 אחרי סעיף קטן (ז) יבוא:
העושה שימוש שלא כדין במידע האמור בסעיף זה, דינו 10 שנות מאסר. "(ח)
(ט) עובד רשות התעסוקה שיורשה לעבד, להשתמש או לצפות בפרטי המידע לפי סעיף קטן (ד)(4), יצהיר בטרם קבלת ההרשאה כי הוא מודע לכך ששימוש שלא כדין במידע האמור, דינו 10 שנות מאסר כאמור בסעיף קטן (ח)."
לסעיף 14
קבוצת יש עתיד – תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.49 הסעיף – יימחק.
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.50 אחרי "מעסיק שהגיש בקשה למענק לפי סעיף 6(ב) ומסר" יבוא "באופן מכוון ומתוך כוונה לרמות את שירות התעסוקה".
לאחרי סעיף 14
קבוצת ישראל ביתנו וקבוצת ימינה מציעות:
.51 אחרי הסעיף יבוא:
- 27 -
14א. פיטר מעסיק עובד מזכה בניגוד להתחייבותו בסעיף 2א(2א) לחוק זה, דינו קנס "קנס בסכום כפל המענק ששולם לו בגין אותו העובד."
לסעיף 15
קבוצת יש עתיד–תל"ם וקבוצת הרשימה המשותפת מציעות:
.52 אחרי "שר האוצר" יבוא "וועדת הכספים של הכנסת".
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.53 הסעיף – יימחק.
לאחרי סעיף 15
קבוצת יש עתיד–תל"ם מציעה:
.54 אחרי הסעיף יבוא:
15א. הממונה על התקציבים במשרד האוצר ידווח בכל תחילת חודש לוועדת הכספים "דיווח לכנסת של הכנסת על ביצוע החוק, ובכלל זה יכלול הדיווח נתונים לגבי מספר הבקשות שהוגשו, מספר המענקים ששולמו, ההיקף הכספי של מענקים ששולמו וכל נתון אחר הקשור בהם."
לסעיף 16
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.55 הסעיף – יימחק.
לסעיף 17
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.56 הסעיף – יימחק.
לסעיף 18
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.57 הסעיף – יימחק.
לסעיף 19
אין הסתייגויות
- 28 -
לאחרי סעיף 19
קבוצת יש עתיד – תל"ם מציעה:
.58 אחרי הסעיף יבוא:
19א. עובד שהיה זכאי לדמי אבטלה בתקופה שמיום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר "הארכת זכאות 2020) עד יום ט' בסיוון התש"ף (1 ביוני 2020), ולא חזר לשוק העבודה עד יום לדמי אבטלה ט' בסיוון התש"ף (1 ביוני 2020), יהיה זכאי לדמי אבטלה למשך 6 החודשים העוקבים."
קבוצת ישראל ביתנו מציעה:
.59 אחרי הסעיף יבוא:
"קבלת תשלום דמי 19א. עובד אשר פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בעקבות משבר הקורונה בתקופה שמיום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) ועד יום כ"א בניסן התש"ף אבטלה (15 באפריל 2020), יהיה זכאי לדמי אבטלה החל מהיום הראשון."
לחלופין:
אחרי הסעיף יבוא:
"קבלת תשלום דמי 19א. עובד אשר פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בעקבות משבר הקורונה בתקופה שמיום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) ועד יום ו' באייר התש"ף אבטלה (30 באפריל 2020), יהיה זכאי לדמי אבטלה החל מהיום הראשון."
לסעיף 20
אין הסתייגויות
לסעיף 21
קבוצת הרשימה המשותפת מציעה:
.60 הסעיף – יימחק.
לסעיפים 22 ו-23
אין הסתייגויות
***************************************************************************************
בקשות רשות דיבור
חבר הכנסת ינון אזולאי
***************************************************************************************
חוק - נוסח לא רשמי
2020-06-17
חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020*
הגדרות | 1. | בחוק זה – | ||||
"הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום" – הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק לתקופה רצופה של 30 ימים לפחות; | ||||||
"חוק הבטחת הכנסה" – חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א–1980; | ||||||
"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995; | ||||||
"חוק יסודות התקציב" – חוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985; | ||||||
"חוק העונשין" – חוק העונשין, התשל"ז–1977; | ||||||
"מוסד חינוך" – כל אחד מאלה: | ||||||
(1) מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט–1949; | ||||||
(2) בית ספר שחל עליו חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט–1969, המספק חינוך על-תיכוני, שבמסגרתו הוא מכשיר את תלמידיו לקראת בחינות ממשלתיות או לקראת השכלה המוכרת על ידי משרד ממשלתי; | ||||||
"המנהל" – מנהל שירות התעסוקה שמונה לפי חוק שירות התעסוקה, התשי"ט–1959; | ||||||
"מעסיק" – למעט אחד מאלה: | ||||||
(1) המדינה; | ||||||
(2) גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, למעט חברה מעורבת כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–1975; | ||||||
(3) גוף נתמך כהגדרתו בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב שסכום השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת 2019, היה 25% לפחות מתקציבו; | ||||||
(4) קופת חולים; | ||||||
(5) תאגיד בריאות כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב; | ||||||
(6) מוסד חינוך שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או בעקיפין, וסכום השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת 2019, היה 40% לפחות מתקציבו; | ||||||
(7) מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח–1958, או מוסד שניתנה לו תעודת היתר מאת המועצה להשכלה גבוהה לפי סעיף 21א לחוק האמור, שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או בעקיפין, וסכום השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת 2019, עמד על 40% לפחות מתקציבו; | ||||||
"מעסיק זכאי" – כמשמעותו בסעיף 2; | ||||||
"מצבת עובדים", לחודש מסוים – מספר העובדים שהועסקו אצל אותו מעסיק באותו חודש, כולו או חלקו; לעניין זה לא יובאו בחשבון עובדים שפוטרו או היו בחופשה ללא תשלום, באותו חודש, כולו או חלקו, אלא אם כן שבו לעבודה באותו חודש; | ||||||
"עובד מוכר" – עובד שמתקיימים בו כל אלה: | ||||||
(1) הוא תושב ישראל לרבות תושב ישראל באזור, העובד אצל מעסיק, בישראל או באזור; לעניין זה, "אזור" – כהגדרתו בסעיף 378 לחוק הביטוח הלאומי; | ||||||
(2) הכנסתו מהמעסיק חייבת במס לפי סעיף 2(2) לפקודה, והמעסיק ניכה מס משכרו בהתאם להוראות סעיפים 164 ו-166 לפקודה אם ניכוי כאמור מתחייב לפי הוראות אותם סעיפים; | ||||||
(3) הכנסתו מהמעסיק חייבת בדמי ביטוח לאומי והמעסיק ניכה אותם בהתאם לפרק ט"ו לחוק הביטוח הלאומי, אם ניכוי כאמור מתחייב לפי הוראות אותו פרק; | ||||||
"עובד מזכה" – כמשמעותו בסעיף 3; | ||||||
"הפקודה" – פקודת מס הכנסה; | ||||||
"שכר" – רכיבי השכר המובאים בחשבון לחישוב שכר מינימום כאמור בסעיף 3 לחוק שכר מינימום, התשמ"ז–1987; | ||||||
"השכר המזערי" – 3,300 שקלים חדשים, ולעניין עובד שמשתכר שכר מינימום מותאם – 1,875 שקלים חדשים, ובלבד שהמעסיק או העובד הציגו אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות; | ||||||
"שכר מינימום מותאם" – כמשמעותו בתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות; | ||||||
"תחילת עבודה", של עובד – אחד מאלה, לפי העניין – | ||||||
(1) היום הראשון לעבודת העובד אצל המעסיק; | ||||||
(2) היום הראשון שבו חזר העובד שהוצא לחופשה ללא תשלום, לעבודה אצל המעסיק; | ||||||
"תקנות מענק הסתגלות מיוחד" – תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה), התש"ף–2020. | ||||||
"תקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות" – תקנות שכר מינימום (שכר מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב–2002. | ||||||
זכאות למענק – הוראת שעה | 2. | מעסיק יהיה זכאי למענק כאמור בסעיף 4, אם מתקיימים לגביו כל אלה: | ||||
(1) הוא דיווח לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו עד יום ד' באדר התש"ף (29 בפברואר 2020) ולא דיווח לרשות המסים בישראל על סגירת עסקו עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020); | ||||||
(2) הוא דיווח למוסד לביטוח לאומי על פתיחת תיק ניכויים עד יום ד' באדר התש"ף (29 בפברואר 2020) ולא דיווח למוסד לביטוח לאומי על סגירת תיק ניכויים עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020); | ||||||
(3) לעניין מעסיק שהיה חייב בניהול פנקסים לפי סעיף 130 לפקודה, לשנת המס 2019 – הוא ניהלם. | ||||||
עובד מזכה | 3. | (א) מעסיק יהיה זכאי למענק לפי חוק זה בעד עובד מוכר שמתקיימים לגביו כל אלה (בחוק זה – עובד מזכה): | ||||
(1) שכרו אצל המעסיק בעד כל חודש שבשלו מתבקש מענק לפי חוק זה הוא בגובה השכר המזערי לפחות; | ||||||
(2) מתקיים לגביו אחד מאלה: | ||||||
(א) מלאו לו 18 שנים והוא טרם הגיע לגיל פרישה כמשמעותו בחוק גיל פרישה, התשס"ד–2004, ומתקיים לגביו אחד מאלה: | ||||||
(1) הוא נרשם כדורש עבודה והתייצב בלשכת שירות התעסוקה, אלא אם כן התייצבותו כאמור לא נדרשה לצורך הכרה כדורש עבודה, בתקופה שמיום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) עד יום ד' באדר התש"ף (29 בפברואר 2020) (בפסקה זו – היום הקובע), ולא עבד החל במועד רישומו כאמור עד יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020); לעניין זה, "התייצב בלשכת שירות התעסוקה" – בהתאם להוראות המנהל; | ||||||
(2) הוא פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בתקופה שמיום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020), או שתקופת הלידה וההורות שלו, כולה או חלקה, הייתה בתקופה האמורה, ועבד אצל אותו מעסיק שפיטר אותו או שהוציאו לחופשה ללא תשלום או לפני שהחלה תקופת הלידה וההורות בחודש פברואר 2020; | ||||||
לעניין פסקת משנה זו – | ||||||
(א) יראו עובד שנרשם בלשכת שירות התעסוקה עד יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020), והצהיר שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום, כמי שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום, לפי העניין, אלא אם כן הוכח אחרת; | ||||||
(ב) יראו עובד שלא נרשם בלשכת שירות התעסוקה עד היום הקובע, כמי שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום, לפי העניין, אם שוכנע המנהל כי העובד אכן פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום עד המועד האמור; | ||||||
(ב) הוא זכאי למענק הסתגלות מיוחד לפי תקנות מענק הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020; | ||||||
(ג) הוא זכאי לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה, בעד חודש מאי 2020; | ||||||
(ד) הוא זכאי לדמי אבטלה בעד חודש מאי 2020 לפי הוראות פרק ז' לחוק הביטוח הלאומי, לרבות בשל כך שהוארכה לגביו תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה לפי הוראות הפרק האמור. | ||||||
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מי שמתקיים בו אחד מאלה לא ייחשב עובד מזכה לפי חוק זה: | ||||||
(1) הוא המעסיק או קרובו של המעסיק שעבד אצלו לראשונה ביום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) או לאחריו, ולעניין תאגיד – הוא בעל השליטה בתאגיד, מנהל התאגיד או קרובו של מנהל התאגיד או של בעל השליטה בו שעבד אצלו לראשונה במועד האמור או לאחריו; לעניין | ||||||
"קרוב" – בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב; | ||||||
"שליטה" – כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח–1968; | ||||||
(2) הוא עובד זר כהגדרתו בחוק עובדים זרים, התשנ"א–1991; | ||||||
(3) שולמו בעדו כספים לצורך עידוד תעסוקה או הכשרה מקצועית בעד החודש שבשלו מתבקש המענק למעסיק מהמדינה. | ||||||
תשלום המענק | 4. | (א) למעסיק זכאי ישולם מענק חודשי בשל כל אחד מהחודשים יוני עד ספטמבר 2020, בעד כל עובד מזכה שהועסק אצלו כמפורט להלן, בסכום האמור בהן, לפי העניין: | ||||
(1) בעד כל עובד מזכה שמתקיים לגביו האמור בפסקה (א) או (ב) – 875 שקלים חדשים: | ||||||
(א) הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת העובדים לחודש מרס 2020, ומועד תחילת עבודתו היה בתקופה שמיום כ"ה בניסן התש"ף (19 באפריל 2020) עד יום ו' באייר התש"ף (30 באפריל 2020); | ||||||
(ב) הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת העובדים לחודש אפריל 2020, ומועד תחילת עבודתו אצל המעסיק היה בחודש מאי 2020; | ||||||
(2) בעד כל עובד מזכה שהועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת העובדים לחודש מאי 2020, ומועד תחילת עבודתו אצל המעסיק היה בחודש יוני, יולי, אוגוסט או ספטמבר 2020 וכן בחודש הראשון לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15 באותו חודש ועבד אצל המעסיק ברציפות עד תום אותו חודש לפחות – 1,875 שקלים חדשים; במניין מצבת העובדים לחודש מאי 2020 יובאו בחשבון גם כל העובדים המזכים כאמור בפסקה (1). | ||||||
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מעסיק יהיה רשאי לבחור שהמענק ישולם לו לפי הוראות סעיף קטן זה ולא יחולו לגביו הוראות סעיף קטן (א); בחר מעסיק כאמור, ישולם לו מענק בסכום של 1,875 שקלים חדשים בשל כל אחד מהחודשים יולי עד אוקטובר 2020, בעד כל עובד מזכה שמתקיימים אצלו כל אלה: | ||||||
(1) הוא הועסק אצל המעסיק באותו חודש מעבר למצבת העובדים לחודש יוני 2020; | ||||||
(2) מועד תחילת עבודתו אצל המעסיק היה בחודש יולי, אוגוסט, ספטמבר או אוקטובר 2020; | ||||||
(3) בחודש הראשון לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה-15 באותו חודש ועבד אצל המעסיק ברציפות עד תום אותו חודש לפחות. | ||||||
מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד | 5. | מענק בעד עובד מזכה המועסק אצל יותר ממעסיק אחד ישולם למעסיק זכאי המשלם לעובד המזכה את השכר הגבוה ביותר, בהתאם להצהרת העובד לפי סעיף 6(ג) (בחוק זה – המעסיק העיקרי). | ||||
בקשה לקבלת מענק | 6. | (א) מעסיק זכאי יגיש למנהל בקשה לקבלת מענק (בחוק זה – בקשה למענק), לגבי כל אחד מהחודשים כאמור בסעיף 4 שלגביהם מתבקש המענק, לא יאוחר מ-60 ימים מתום אותו חודש. | ||||
(ב) בקשה למענק תכלול הצהרה של המעסיק על כל אלה: | ||||||
(1) לעניין מעסיק שהוא חברה – מספר החברה ומספר תיק הניכויים של החברה, ולעניין מעסיק שאינו חברה – תיק הניכויים של המעסיק; | ||||||
(2) קיומם של תנאי הזכאות למענק כאמור בסעיף 2; | ||||||
(3) מצבת העובדים אצל המעסיק ומספר העובדים אצל המעסיק שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום או שתקופת הלידה וההורות שלהם הייתה בחודש שלגביו מתבקש המענק; | ||||||
(4) שם העובד המזכה שבעדו מתבקש המענק (בסעיף קטן זה – העובד); | ||||||
(5) מספר הזהות של העובד; | ||||||
(6) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק; | ||||||
(7) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות, ואם משולם לו שכר מינימום מותאם – יצרף גם אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות; | ||||||
(8) אם העובד מועסק במשרה מלאה או חלקית; | ||||||
(9) כי לא מתקיים לגבי העובד האמור בסעיף 3(ב); | ||||||
(10) כי הוא מאשר שפרטי חשבון הבנק שאליו ישולם המענק הם הפרטים המעודכנים ברשות המסים בישראל, ואם לא היו פרטי חשבון הבנק מעודכנים ברשות המסים בישראל – כי הוא מתחייב לפנות לרשות המסים בישראל ולעדכן את הפרטים כאמור; | ||||||
(11) פרטי חברת חילול השכר שמספקת לו שירותים, אם יש כזו. | ||||||
(ג) תנאי לאישור בקשה למענק בידי מעסיק הוא שהעובד המזכה שבעדו מתבקש המענק הגיש הצהרה באמצעות אתר האינטרנט של שירות התעסוקה או בדרך אחרת שקבע המנהל, ואם הוא מועסק אצל יותר ממעסיק אחד – לגבי המעסיק העיקרי: | ||||||
(1) שם העובד המזכה (בסעיף קטן זה – העובד); | ||||||
(2) מספר תעודת הזהות של העובד; | ||||||
(3) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק; | ||||||
(4) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות, ואם משולם לו שכר מינימום מותאם – יצרף גם אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות; | ||||||
(5) אם הוא מועסק במשרה מלאה או חלקית; | ||||||
(6) כי לא מתקיים לגביו האמור בסעיף 3(ב); | ||||||
(7) אם מתקיים לגביו האמור בסעיף 3(א)(2)(א) – יצרף לבקשה מסמכים המעידים על פיטוריו או הוצאתו לחופשה ללא תשלום בתקופה האמורה באותה פסקה; | ||||||
(8) אם הוא מועסק במקום עבודה נוסף – שם המעסיק הנוסף וציון המעסיק המשלם לעובד שכר גבוה יותר; | ||||||
(9) לעניין מעסיק שהוא חברה – מספר החברה ומספר תיק הניכויים של החברה, ולעניין מעסיק שאינו חברה – תיק הניכויים של המעסיק. | ||||||
קביעת זכאות למענק | 7. | (א) הגיש מעסיק בקשה למענק, יקבע המנהל או מי שהוא הסמיכו לכך מקרב עובדי שירות התעסוקה (בסעיף זה – המנהל), בתוך 21 ימים מיום קבלת הבקשה, בצירוף כל המסמכים הנדרשים, את זכאותו של המעסיק למענק ואת מספר העובדים המזכים במענק וסכום המענק בעד כל חודש שלגביו מתבקש המענק; שר האוצר רשאי, בהתקיים נסיבות מיוחדות, להאריך את התקופה האמורה. | ||||
(ב) המנהל רשאי, ביוזמתו, לפי בקשת המעסיק או לפי בקשת העובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה, לתקן את קביעתו כאמור בסעיף זה, אם התגלו עובדות חדשות או אם מצא כי נפלה טעות בקביעה זו; בקשת המעסיק או העובד כאמור תוגש בתוך 60 ימים מיום החלטת המנהל. | ||||||
(ג) החלטות המנהל לפי סעיף זה יינתנו בכתב, לרבות באופן מקוון, ויהיו מנומקות. | ||||||
אופן תשלום המענק | 8. | (א) נקבעה זכאותו של מעסיק למענק, ישולם המענק למעסיק באמצעות רשות המסים בישראל, או באמצעות משרד ממשלתי אחר אם ניתנה לכך הסכמה מאת שר האוצר והשר הממונה על אותו משרד. | ||||
(ב) תשלום המענק יבוצע בדרך של זיכוי חשבון הבנק של המעסיק שפרטיו היו בידי רשות המסים בישראל או בידי המשרד הממשלתי, לפי העניין, ונכונות הפרטים אושרה על ידי המעסיק. | ||||||
תשלום ביתר | 9. | (א) מצא המנהל כי שולם למעסיק מענק בסכום העולה על סכום המענק שהוא זכאי לו לפי חוק זה, יחזיר המעסיק את ההפרש שבין סכומים אלה (בסעיף זה – סכום היתר), באמצעות רשות המסים בישראל או משרד ממשלתי אחר כאמור בסעיף 7(א), בתוך 90 ימים מהיום שבו הומצאה לו דרישה מנומקת להחזר. | ||||
(ב) מעסיק או עובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה רשאי לפנות למנהל בבקשה לעיון חוזר בדרישה כאמור בסעיף קטן (א) בתוך 60 ימים מיום המצאת הדרישה להחזר. | ||||||
(ג) סכום היתר יוחזר בתוספת הפרשי הצמדה, מהיום ששולם ועד ליום ההחזר. | ||||||
(ד) על סכום היתר ועל הפרשי ההצמדה כאמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ג) יחולו הוראות פקודת המסים (גבייה), הוראות חוק המסים (קנס פיגורים), התשמ"א–1980, והוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם–1980, כאילו היו חוב מס. | ||||||
(ה) סכום היתר יקוזז מכל סכום המגיע למעסיק לפי הוראות חוק זה. | ||||||
דין מענק | 10. | על אף הוראות כל דין, מענק לפי חוק זה לא ייחשב חלק ממחיר עסקאותיו של עוסק לפי סעיף 12 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו–1975. | ||||
ערר | 11. | (א) על החלטת המנהל לפי סעיפים 7 או 9 ניתן לערור לפני ועדת ערר כאמור בסעיף 12, ובלבד שהמעסיק או העובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה פנו למנהל לגבי אותה החלטה לפי הוראות סעיף 7(ב) או 9(ב) והמנהל נתן את החלטתו בעניין הפנייה כאמור. | ||||
(ב) ערר לפי סעיף זה יוגש בתוך 60 ימים מיום מתן החלטת המנהל לפי סעיף 7(ב) או 9(ב), לפי העניין. | ||||||
ועדת ערר | 12. | (א) שר המשפטים יקים ועדת ערר של דן יחיד שתפקידה לדון בעררים על החלטות לפי סעיפים 7 ו-9 (בחוק זה – ועדת ערר); ועדת הערר מוסמכת לאשר את ההחלטה שעליה עוררים, לבטלה או להחזיר את העניין עם הוראות לרשות שהחליטה. | ||||
(ב) כשיר להתמנות לוועדת ערר שופט בדימוס או מי שכשיר להתמנות לשופט בית משפט השלום. | ||||||
(ג) ההוראות לפי חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב–1992, למעט סעיפים 37 ו-45 לחוק האמור, יחולו על ערר ועל ועדת ערר לפי חוק זה, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה: | ||||||
(1) הסמכויות הנתונות לבית משפט מחוזי לפי סעיף 28(ד) ו-(ה) לחוק האמור, יהיו נתונות לבית משפט לעניינים מינהליים; | ||||||
(2) החלטה סופית של ועדת הערר ניתנת לערעור לפני בית משפט לעניינים מינהליים; | ||||||
(3) | (א) על אף האמור בסעיף 26(ג) לחוק האמור, ועדת הערר רשאית לדון ולהחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, אם מצאה שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של העורר. | |||||
(ב) החליטה ועדת הערר לקיים דיון בהשתתפות הצדדים, רשאית היא לקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים אם קבע שר המשפטים לפי סעיף קטן (ד) סדרי דין לעניין קיום דיון כאמור; לעניין זה, "אמצעים טכנולוגיים" – דיון באמצעים המאפשרים העברת תמונה וקול בזמן אמת, שבהם ניתן לשמוע ולראות את המשתתפים בדיון וכן להישמע במהלכו. | ||||||
(ד) שר המשפטים, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להתקין תקנות לעניין סדרי דין ודיני הראיות ולעניין סדרי המינהל בוועדת ערר. | ||||||
קבלת מידע ושמירתו | 13. | (א) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א–1981 (בסעיף זה – חוק הגנת הפרטיות), המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות התעסוקה יקבל מהמוסד לביטוח לאומי, בדרך של שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת הזהות או מספר החברה, לפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידע המפורט להלן לגבי מי שהגיש בקשה כאמור: | ||||
(1) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה, בעד חודש מאי 2020; | ||||||
(2) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי למענק הסתגלות מיוחד לפי תקנות מענק הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020; | ||||||
(3) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לדמי אבטלה לפי חוק הביטוח הלאומי, בעד חודש מאי 2020; | ||||||
(4) מועדי תחילת העבודה של עובדים שבעדם מבוקש המענק ומספר חברה או מספר תיק ניכויים של המעסיק שאצלו התחילו לעבוד בחודשים שלגביהם מבוקש המענק; | ||||||
(5) מספר חברה ומספר תיק ניכויים של המעסיק האחרון של עובדים שהתבקש בעדם מענק. | ||||||
(ב) נוסף על האמור בסעיף קטן (א), יעביר המוסד לביטוח לאומי לבקשת המנהל את אלה: | ||||||
(1) רשימת כלל החברות שיש להן תיק ניכויים פתוח, לפי מספר חברה ומספר תיק ניכויים, בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר 2020; | ||||||
(2) מספר העובדים בכל חברה לפי מספר חברה ומספר תיק ניכויים בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר 2020; | ||||||
(3) רשימת תאריכי הסגירה של כל חברה שביקשה מענק לפי מספר חברה ומספר תיק ניכויים בעד החודשים מרס 2020 עד אוקטובר 2020, חברה הודיעה על סגירת תיק הניכויים. | ||||||
(ג) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות התעסוקה יקבל מאת רשות המסים בישראל, בדרך של שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת הזהות או מספר החברה, לפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידע שלהלן לגבי מי שהגיש בקשה כאמור: | ||||||
(1) טופס 126 כמשמעותו בסעיף 166 לפקודה, הכולל את נתוני השכר השנתיים ומספר החודשים שבהם עבד עובד שבעדו מבוקש מענק; | ||||||
(2) מידע בדבר חברות לא פעילות או חברות שהן מעסיק זכאי, מתוך רשימת חברות מבקשות מענק שיעביר שירות התעסוקה; | ||||||
(3) טופס 102 של כל חברה מבקשת מענק, הכולל את מספר העובדים בחברה, ענף החברה וסטטוס הפעילות שלה. | ||||||
(ד) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות התעסוקה, יקבל מאת משרד הכלכלה והתעשייה או מאת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, את מספרי תעודות הזהות של עובדים שמתקיים בהם האמור בסעיף 3(ב)(3). | ||||||
(ה) מנהל רשות המסים בישראל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי רשות המסים בישראל רשאי לקבל מאת שירות התעסוקה את רשימת החברות שנמצאו זכאיות למענק בכל אחד מחודשי המענק, לפי מספר חברה ומספר תיק ניכויים, מספר העובדים המזכים במענק בכל חברה וסכום המענק. | ||||||
(ו) שירות התעסוקה ישמור מידע שהתקבל לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג) בהתאם להוראות אלה: | ||||||
(1) המידע יישמר במחשבי שירות התעסוקה בנפרד מכל מידע אחר, ולא יועבר או יחובר לכל מאגר מידע אחר; | ||||||
(2) המידע יישמר לפרק הזמן המזערי הדרוש, ולכל היותר לתקופה שלא תעלה על שנה, ובתום התקופה – ימחק שירות התעסוקה את המידע, אלא אם כן המידע דרוש לשם ניהול הליך משפטי; | ||||||
(3) שירות התעסוקה יעשה שימוש במידע שהתקבל לפי סעיף זה לתכלית בחינת בקשה למענק כאמור בסעיף 6, בלבד; | ||||||
(4) לא יתאפשרו עיבוד, שימוש או צפייה בפרטי המידע שהתקבלו לפי סעיף זה אלא בידי בעלי תפקידים בשירות התעסוקה שניתן להם אישור פרטני לכך על ידי המנהל או מי שהמנהל הסמיכו לכך מקרב עובדי שירות התעסוקה, ואשר חתמו על התחייבות לשמירה על סודיות המידע; | ||||||
(5) לבעלי התפקידים בשירות התעסוקה כאמור בפסקה (4), ולהם בלבד, תהיה גישה לפרטי המידע הדרושים; | ||||||
(6) פרטי המידע יישמרו בדרך שתבטיח את אבטחת המידע ואת סודיותו; | ||||||
(7) על אף הוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות והוראות כל דין אחר, שירות התעסוקה לא יעביר כל מידע שהתקבל או נוצר לפי סעיף זה, אלא לשם ביצוע חוק זה ובמידה הנדרשת. | ||||||
(ז) פרטי המידע המועברים במסגרת השאילתה למוסד לביטוח לאומי ולרשות המסים, לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ג), יימחקו מיד לאחר השימוש בהם לצורך העברת המידע לשירות התעסוקה לפי סעיף זה. | ||||||
(ח) שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מידע נוסף שיקבל המנהל או מי שהוא הסמיכו לכך מקרב עובדי שירות התעסוקה, מאת המוסד לביטוח לאומי, רשות המסים בישראל, משרד הכלכלה והתעשייה או משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפי העניין; מידע שנקבע לפי הוראות סעיף קטן זה, יימסר רק אם הוא נדרש ובמידה שנדרש, לצורך קביעת הזכאות למענק. | ||||||
קבלת מענק שלא כדין | 14. | מעסיק שהגיש בקשה למענק לפי סעיף 6(ב) ומסר בהצהרה שמצורפת לבקשה פרטים לא נכונים לגבי תנאי הזכאות לקבלת המענק, דינו – מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו – כפל הקנס החל על יחיד כאמור. | ||||
ביצוע | 15. | שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה. | ||||
תיקון פקודת מס הכנסה – מס' 251 | 16. | בפקודת מס הכנסה, בסעיף 235, אחרי סעיף קטן (ג1) יבוא: | ||||
"(ג2) על אף האמור בסעיף קטן (א), מותר להעביר לשירות התעסוקה מידע לפי סעיף 13(ג) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020." | ||||||
תיקון חוק בתי דין מינהליים – מס' 17 | 17. | בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב–1992, בתוספת, אחרי פרט 28 יבוא: | ||||
"29. ועדת ערר לפי סעיף 12 לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020." | ||||||
תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים – מס' 123 | 18. | בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס–2000, בתוספת השנייה, אחרי פרט 26 יבוא: | ||||
"27. ערעור לפי סעיף 12(ג)(2) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף–2020." | ||||||
תיקון חוק הביטוח הלאומי – מס' 214 – הוראת שעה | 19. | (א) בתקופה שמיום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ח' בתמוז התש"ף (30 ביוני 2020) (בחוק זה – תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995, כך: | ||||
(1) בסעיף 195, בהגדרה "הכנסה מעבודה או ממשלח יד", בסופה יבוא "ולעניין סעיפים 200, 201 ו-202 – גם הכנסה מדמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158"; | ||||||
(2) בסעיף 238, בהגדרה "הכנסה", בסופה יבוא "ויראו הכנסה מדמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 כהכנסה מעבודה או ממשלח יד"; | ||||||
(3) בסעיף 320(ח), המילים " לדמי אבטלה או" – לא ייקראו. | ||||||
(ב) חוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף קטן (א), יחול על גמלת אזרח ותיק, גמלת שארים, קצבת נכות ודמי אבטלה המגיעים לפי חוק הביטוח הלאומי בעד החודשים מרס, אפריל, מאי ויוני 2020 לאדם שהיה זכאי לקבלת הגמלה או הקצבה כאמור, ובלבד שאלמלא התיקון הייתה הקצבה החודשית לנכה נמוכה יותר. | ||||||
(ג) אוצר המדינה יחזיר למוסד לביטוח לאומי כל סכום שהוצא בגין כל גמלה או תוספת גמלה המשתלמת לפי הוראות חוק הביטוח הלאומי כנוסחו בחוק זה. | ||||||
תיקון חוק הבטחת הכנסה – מס' 53 – הוראת שעה | 20. | (א) בתקופת הוראת השעה, יקראו את חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א–1980, כך שבסעיף 12(ג), בהגדרה "תגמול", אחרי פסקה (5) יבוא: | ||||
"(6) דמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 לחוק הביטוח הלאומי." | ||||||
(ב) חוק הבטחת הכנסה, כנוסחו בסעיף קטן (א), יחול, בתקופת הוראת השעה, על גמלה המגיעה לפי החוק האמור או על תשלום המגיע לפי חוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב–1972, ששולמו לאדם בעד תקופת הוראת השעה. | ||||||
המועד הראשון להגשת בקשה למענק | 21. | ניתן יהיה להגיש בקשה למענק לפי חוק זה החל משלושים ימים מיום תחילתו. | ||||
דיווח לכנסת | 22. | שר האוצר או מי מטעמו ידווח לוועדת הכספים של הכנסת על ביצוע חוק זה, ובכלל זה נתונים לגבי מספר הבקשות שהוגשו, מספר המענקים ששולמו, היקף המענקים ששולמו וכל נתון אחר הקשור בהם; הדיווחים יימסרו כעבור 75 ימים ו-120 ימים מיום תחילתו של חוק זה. | ||||
מענק נוסף למעסיקים | 23. | (א) הממשלה תניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לעניין מענק נוסף לעסקים או תביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת הסדר לעניין מענק כאמור בסכום של 500 מיליון שקלים חדשים שהוקצה לפי סעיף 3ב(א2)(2)(ג) לחוק-יסוד: משק המדינה כמענק נוסף לעסקים, בסמוך לאחר אישורו בממשלה לפי הוראות סעיף 3ב האמור. | ||||
(ב) בטרם הבאת הצעת החוק או ההסדר כאמור בסעיף קטן (א) לאישור הממשלה, יציג שר האוצר בוועדת הכספים את הצעתו שתובא לממשלה והוא ישמע את עמדת ועדת הכספים בנושא. | ||||||
(ג) הצעת החוק או ההסדר שאישרה הממשלה כאמור בסעיף קטן (א) יונחו על שולחן הכנסת או יובאו לאישור ועדת הכספים של הכנסת, לפי העניין, בתוך חמישה ימים מיום אישורם בממשלה. | ||||||
בנימין נתניהו ראש הממשלה | ישראל כ"ץ שר האוצר | ||
ראובן ריבלין נשיא המדינה | יריב לוין יושב ראש הכנסת |
חוק - פרסום ברשומות
2020-06-17
רשומות
ספר החוקים
כ"ד בסיוון התש"ף 2802 16 ביוני 2020
עמוד
חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020 78
תיקונים עקיפים:
פקודת מס הכנסה - מס' 251
חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992 - מס' 17
חוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000 - מס' 123
חוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה-1995 - מס' 214
חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980 - מס' 53
חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש),
התש"ף-2020*
הגדרות 1. בחוק זה -
"הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום" - הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום ביוזמת
המעסיק לתקופה רצופה של 30 ימים לפחות;
"חוק הבטחת הכנסה" - חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-19801;
"חוק הביטוח הלאומי" - חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-19952;
"חוק יסודות התקציב" - חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-19853;
"חוק העונשין" - חוק העונשין, התשל"ז-19774;
"מוסד חינוך" - כל אחד מאלה:
(1) מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-19495;
(2) בית ספר שחל עליו חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-19696, המספק חינוך
על־תיכוני, שבמסגרתו הוא מכשיר את תלמידיו לקראת בחינות ממשלתיות או
לקראת השכלה המוכרת על ידי משרד ממשלתי;
"המנהל" - מנהל שירות התעסוקה שמונה לפי חוק שירות התעסוקה, התשי"ט-19597;
"מעסיק" - למעט אחד מאלה:
(1) המדינה;
(2) גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, למעט חברה מעורבת
כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-19758;
(3) גוף נתמך כהגדרתו בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב שסכום השתתפות
הממשלה בתקציבו, בשנת 2019, היה 25% לפחות מתקציבו;
(4) קופת חולים;
(5) תאגיד בריאות כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב;
(6) מוסד חינוך שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או בעקיפין, וסכום
השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת 2019, היה 40% לפחות מתקציבו;
(7) מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-
19589, או מוסד שניתנה לו תעודת היתר מאת המועצה להשכלה גבוהה לפי סעיף
21א לחוק האמור, שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או בעקיפין, וסכום
השתתפות הממשלה בתקציבו, בשנת 2019, עמד על 40% לפחות מתקציבו;
* התקבל בכנסת ביום כ"ד בסיוון התש"ף (16 ביוני 2020) [בישיבה שהחלה ביום כ"ג בסיוון התש"ף 15(ביוני
])2020; הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק הממשלה - 1311, מיום ט' בסיוון התש"ף (1 ביוני 2020),
עמ' 168.
1 ס"ח התשמ"א, עמ' 30.
2 ס"ח התשנ"ה, עמ' 210.
3 ס"ח התשמ"ה, עמ' 60.
4 ס"ח התשל"ז, עמ' 226.
5 ס"ח התש"ט, עמ' 287.
6 ס"ח התשכ"ט, עמ' 180.
7 ס"ח התשי"ט, עמ' 32.
8 ס"ח התשל"ה, עמ' 132.
9 ס"ח התשי"ח, עמ' 191.
"מעסיק זכאי" - כמשמעותו"מעסיק זכאי"בסעיף- כמשמעותו2; בסעיף 2;
"מצבת עובדים", לחודש"מצבתמסויםעובדים",- מספרלחודשהעובדיםמסויםשהועסקו- מספר העובדיםאצל אותושהועסקומעסיק באותואצל אותו מעסיק באותו חודש, כולו או חלקו;חודש,לענייןכולוזה לאאו חלקו;יובאו בחשבוןלעניין זהעובדיםלא יובאושפוטרובחשבוןאו עובדיםהיו בחופשהשפוטרו או היו בחופשה ללא תשלום, באותוללאחודש,תשלום,כולו אובאותוחלקו,חודש,אלא כולואם כןאושבוחלקו,לעבודהאלא אםבאותוכן שבוחודש;לעבודה באותו חודש;
"עובד מוכר" - עובד"עובדשמתקיימיםמוכר" -בועובדכל שמתקיימיםאלה: בו כל אלה:
(1) הוא תושב ישראל(1) לרבותהוא תושבתושבישראלישראללרבותבאזור,תושבהעובדישראלאצל מעסיק,באזור, העובדבישראלאצל מעסיק, בישראל או באזור; לעניין זה,או"אזור"באזור;-לענייןכהגדרתוזה, בסעיף"אזור" 378- כהגדרתולחוק הביטוחבסעיףהלאומי;378 לחוק הביטוח הלאומי;
(2) הכנסתו מהמעסיק(2) הכנסתוחייבת במסמהמעסיקלפי סעיףחייבת(2)2במסלפקודה,לפי סעיףוהמעסיק(2)2 לפקודה,ניכה מס והמעסיק ניכה מס משכרו בהתאם להוראותמשכרו סעיפיםבהתאם164להוראותו־166 לפקודהסעיפים 164אם ניכויו־166 כאמורלפקודהמתחייבאם ניכוי כאמור מתחייב לפי הוראות אותם לפיסעיפים;הוראות אותם סעיפים;
(3) הכנסתו מהמעסיק(3) חייבתהכנסתובדמימהמעסיקביטוח חייבתלאומי בדמיוהמעסיקביטוחניכהלאומיאותםוהמעסיקבהתאםניכה אותם בהתאם לפרק ט"ו לחוק הביטוחלפרקהלאומי,ט"ו לחוקאםהביטוחניכוי כאמורהלאומי,מתחייבאם ניכוילפיכאמורהוראותמתחייבאותו פרק;לפי הוראות אותו פרק;
"עובד מזכה" - כמשמעותו"עובד מזכה"בסעיף- כמשמעותו3; בסעיף 3;
"הפקודה" - פקודת"הפקודה"מס הכנסה-10פקודת; מס הכנסה10;
"שכר" - רכיבי השכר"שכר"המובאים- רכיביבחשבוןהשכר לחישובהמובאיםשכרבחשבוןמינימוםלחישובכאמורשכרבסעיףמינימום3 לחוקכאמור בסעיף 3 לחוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987שכר מינימום,11; התשמ"ז-198711;
"השכר המזערי" - 3,300"השכרשקליםהמזערי"חדשים,- 3,300ולענייןשקליםעובדחדשים,שמשתכרולענייןשכרעובדמינימוםשמשתכרמותאםשכר מינימום מותאם
- 1,875 שקלים חדשים,- 1,875ובלבדשקליםשהמעסיקחדשים,אוובלבדהעובדשהמעסיקהציגו אישוראו העובדהמעידהציגועל אישור המעיד על החלטה למתן שכר החלטהמינימוםלמתןמותאםשכרלאותומינימוםעובדמותאםבהתאםלאותולתקנהעובד4 לתקנותבהתאםשכרלתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובדמינימוםעם מוגבלות;מותאם לעובד עם מוגבלות;
"שכר מינימום מותאם""שכר-מינימוםכמשמעותומותאם"בתקנה- כמשמעותו4 לתקנות שכרבתקנהמינימום4 לתקנותמותאםשכרלעובדמינימום מותאם לעובד עם מוגבלות; עם מוגבלות);
"תחילת עבודה", של"תחילתעובד -עבודה",אחד מאלה,של עובדלפי -הענייןאחד -מאלה, לפי העניין -
(1) היום הראשון(1)לעבודתהיוםהעובדהראשוןאצלעבודתהמעסיק;העובד אצל המעסיק;
(2) היום הראשון(2)שבו חזרהיוםהעובדהראשוןשהוצאשבו חזרלחופשההעובדללאשהוצאתשלום,לחופשהלעבודהללאאצלתשלום, לעבודה אצל המעסיק; המעסיק;
"תקנות מענק הסתגלות"תקנותמיוחד"מענק -הסתגלותתקנות שעתמיוחד"חירום- תקנות(נגיף הקורונהשעת חירוםהחדש)(נגיף(מענקהקורונה החדש) (מענק הסתגלות מיוחד לבניהסתגלות67 ומעלה),מיוחדהתש"ף-2020לבני 67 ומעלה),12. התש"ף-202012.
"תקנות שכר מינימום"תקנותמותאםשכרלעובדמינימוםעם מוגבלות"מותאם לעובד- תקנותעם מוגבלות"שכר מינימום- תקנות(שכרשכרמותאםמינימום (שכר מותאם לעובד עם מוגבלותלעובדבעל יכולתעם מוגבלותעבודה בעלמופחתת),יכולתהתשס"ב-2002עבודה מופחתת),13. התשס"ב-200213;
זכאות2. למענקמעסיק-יהיה2.זכאי למענקמעסיקכאמוריהיה זכאיבסעיףלמענק4, אםכאמורמתקיימיםבסעיףלגביו4, אםכלמתקיימיםאלה: לגביו כל אלה:זכאות למענק - הוראת שעה הוראת שעה
(1) הוא דיווח לרשות(1) המסיםהוא דיווחבישראללרשותעלהמסיםפתיחתבישראלעסקו עדעליוםפתיחתד' באדרעסקוהתש"ףעד יום29(ד' באדר התש"ף 29( בפברואר 2020) ולאבפברוארדיווח לרשות2020) המסיםולא דיווחבישראללרשותעלהמסיםסגירתבישראלעסקו עדעליוםסגירתח' בסיווןעסקו עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020);התש"ף (31 במאי 2020);
(2) הוא דיווח למוסד(2) לביטוחהוא דיווחלאומילמוסדעל פתיחתלביטוחתיקלאומיניכוייםעל פתיחתעד יוםתיקד' באדרניכוייםהתש"ףעד יום ד' באדר התש"ף 29(בפברואר 2020(29)ולאבפברוארדיווח למוסד2020)לביטוחולא דיווחלאומילמוסדעל סגירתלביטוחתיקלאומיניכוייםעל סגירתעד יוםתיקח' ניכויים עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאיבסיוון 2020);התש"ף (31 במאי 2020);
10 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.
11 ס"ח התשמ"ז, עמ' 68.
12 ק"ת התש"ף, עמ' 938.
13 ק"ת התשס"ב, עמ' 460.
(3) לעניין מעסיק שהיה חייב בניהול פנקסים לפי סעיף 130 לפקודה, לשנת המס
2019 - הוא ניהלם.
עובד מזכה 3. (א) מעסיק יהיה זכאי למענק לפי חוק זה בעד עובד מוכר שמתקיימים לגביו כל אלה
(בחוק זה - עובד מזכה):
(1) שכרו אצל המעסיק בעד כל חודש שבשלו מתבקש מענק לפי חוק זה הוא
בגובה השכר המזערי לפחות;
(2) מתקיים לגביו אחד מאלה:
(א) מלאו לו 18 שנים והוא טרם הגיע לגיל פרישה כמשמעותו בחוק גיל
פרישה, התשס"ד-200414, ומתקיים לגביו אחד מאלה:
(1) הוא נרשם כדורש עבודה והתייצב בלשכת שירות התעסוקה,
אלא אם כן התייצבותו כאמור לא נדרשה לצורך הכרה כדורש
עבודה, בתקופה שמיום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) עד יום ד'
באדר התש"ף (29 בפברואר 2020) (בפסקה זו - היום הקובע), ולא
עבד החל במועד רישומו כאמור עד יום ו' באייר התש"ף 30(באפריל
)2020; לעניין זה, "התייצב בלשכת שירות התעסוקה" - בהתאם
להוראות המנהל;
(2) הוא פוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום בתקופה שמיום ה'
באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ו' באייר התש"ף 30(באפריל
2020), או שתקופת הלידה וההורות שלו, כולה או חלקה, הייתה
בתקופה האמורה, ועבד אצל אותו מעסיק שפיטר אותו או שהוציאו
לחופשה ללא תשלום או לפני שהחלה תקופת הלידה וההורות
בחודש פברואר 2020;
לעניין פסקת משנה זו -
(א) יראו עובד שנרשם בלשכת שירות התעסוקה עד יום ו'
באייר התש"ף (30 באפריל 2020), והצהיר שפוטר או הוצא
לחופשה ללא תשלום, כמי שפוטר או הוצא לחופשה ללא
תשלום, לפי העניין, אלא אם כן הוכח אחרת;
(ב) יראו עובד שלא נרשם בלשכת שירות התעסוקה עד
היום הקובע, כמי שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום,
לפי העניין, אם שוכנע המנהל כי העובד אכן פוטר או הוצא
לחופשה ללא תשלום עד המועד האמור;
(ב) הוא זכאי למענק הסתגלות מיוחד לפי תקנות מענק הסתגלות מיוחד,
בעד חודש מאי 2020;
(ג) הוא זכאי לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה, בעד חודש
מאי 2020;
(ד) הוא זכאי לדמי אבטלה בעד חודש מאי 2020 לפי הוראות פרק ז'
לחוק הביטוח הלאומי, לרבות בשל כך שהוארכה לגביו תקופת התשלום
המרבית לדמי אבטלה לפי הוראות הפרק האמור.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מי שמתקיים בו אחד מאלה לא ייחשב עובד מזכה
לפי חוק זה:
14 ס"ח התשס"ד, עמ' 46.
(1) הוא המעסיק(1)או קרובוהוא שלהמעסיקהמעסיקאו קרובושעבדשלאצלוהמעסיקלראשונהשעבדביוםאצלוה' באדרלראשונה ביום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020)התש"ףאו לאחריו,1(במרסולעניין2020) אותאגידלאחריו,- הואולענייןבעל תאגידהשליטה- הואבתאגיד,בעל השליטה בתאגיד, מנהל התאגיד או קרובומנהלשלהתאגידמנהל אוהתאגידקרובו אושלשלמנהלבעלהתאגידהשליטהאובושלשעבדבעל השליטהאצלו בו שעבד אצלו לראשונה במועד האמורלראשונהאו לאחריו;במועד האמורלעניין זהאו-לאחריו; לעניין זה - "קרוב" - בן זוג, הורה,"קרוב"הורה- בןהורה,זוג, הורה,בן אוהורהבת ובניהורה,זוגם,בן אחאו בתאו אחותובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה,וילדיהם,דוד או דודהגיס, וילדיהם,גיסה, דודחם,או דודהחמות,וילדיהם,נכד או נכדה,חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמורלרבותשהואקרובשלוב;כאמור שהוא שלוב;
"שליטה" - כהגדרתה"שליטה"בחוק ניירות- כהגדרתהערך, התשכ"ח-1968בחוק ניירות ער15;ך, התשכ"ח-196815;
(2) הוא עובד זר כהגדרתו(2) הואבחוקעובדעובדיםזר כהגדרתוזרים,בחוקהתשנ"א-1991עובדים זרים,16; התשנ"א-199116;
(3) שולמו בעדו (3)כספיםשולמולצורךבעדועידודכספיםתעסוקהלצורךאועידודהכשרהתעסוקהמקצועיתאו הכשרהבעד מקצועית בעד החודש שבשלו מתבקשהחודשהמענקשבשלולמעסיקמתבקשמהמדינה.המענק למעסיק מהמדינה.
תשלום4. (א)המענקלמעסיק4.זכאי (א)ישולםלמעסיקמענק חודשיזכאי ישולםבשל כלמענקאחדחודשימהחודשיםבשל כליוניאחדעד מהחודשיםספטמבר 2020,יוני עדתשלוםספטמברהמענק2020, בעד כל עובד מזכהבעדשהועסקכל עובדאצלומזכהכמפורטשהועסקלהלן,אצלובסכוםכמפורטהאמורלהלן,בהן,בסכוםלפי העניין:האמור בהן, לפי העניין:
(1) בעד כל עובד (1)מזכהבעדשמתקייםכל עובדלגביומזכההאמורשמתקייםבפסקהלגביו(א) אוהאמור(ב) -בפסקה875 שקלים(א) או (ב) - 875 שקלים חדשים: חדשים:
(א) הוא הועסק אצל(א) המעסיקהוא הועסקבאותואצלחודשהמעסיקמעברבאותולמצבתחודשהעובדיםמעבר למצבת העובדים
לחודש מרס 2020, ומועדלחודשתחילתמרס 2020,עבודתוומועדהיהתחילתבתקופהעבודתושמיוםהיהכ"הבתקופהבניסן שמיום כ"ה בניסן התש"ף 19(באפרילהתש"ף-2020) עד19(יוםבאפרילו' באייר2020)התש"ףעד יום30(ו'באפרילבאייר התש"ף)2020; (30 באפריל 2020);
(ב) הוא הועסק אצל(ב) המעסיקהוא הועסקבאותואצלחודשהמעסיקמעברבאותולמצבתחודשהעובדיםמעבר למצבת העובדים
לחודש אפריל 2020,לחודשומועדאפרילתחילת2020,עבודתוומועדאצלתחילתהמעסיקעבודתוהיה בחודשאצל המעסיקמאי היה בחודש מאי 2020; 2020;
(2) בעד כל עובד(2)מזכהבעדשהועסקכל עובדאצלמזכההמעסיקשהועסקבאותואצלחודשהמעסיקמעברבאותולמצבתחודש מעבר למצבת
העובדים לחודש מאיהעובדים2020, ומועדלחודשתחילתמאי 2020,עבודתוומועדאצלתחילתהמעסיקעבודתוהיה אצלבחודשהמעסיק היה בחודש יוני, יולי, אוגוסט אויוני,ספטמבריולי, אוגוסט2020 וכןאובחודשספטמברהראשון2020 וכןלעבודתובחודשהואהראשוןהחל לעבודתו הוא החל לעבוד לא יאוחר מהיום ה־15לא יאוחרבאותומהיוםחודש ה־15ועבד באותואצל המעסיקחודש ועבדברציפותאצלעדהמעסיקתום אותוברציפות עד תום אותו חודש לפחות - 1,875חודששקליםלפחותחדשים;- 1,875במנייןשקליםמצבתחדשים;העובדיםבמנייןלחודשמצבתמאיהעובדים2020 לחודש מאי 2020 יובאו בחשבון גם כליובאוהעובדיםבחשבוןהמזכיםגם כלכאמורהעובדיםבפסקההמזכים(1). כאמור בפסקה (1).
(ב) על אף האמור(ב)בסעיףעלקטןאף (א),האמורמעסיקבסעיףיהיהקטןרשאי(א), מעסיקלבחור שהמענקיהיה רשאיישולםלבחורלושהמענקלפי ישולם לו לפי הוראות סעיף קטן זהוראותולא יחולוסעיףלגביוקטן זההוראותולא יחולוסעיףלגביוקטן (א);הוראותבחר מעסיקסעיף קטןכאמו(א);ר,בחרישולםמעסיק כאמור, ישולם לו מענק בסכום שללו1,875מענקשקליםבסכוםחדשיםשל 1,875בשלשקליםכל אחדחדשיםמהחודשיםבשל כליוליאחדעדמהחודשיםאוקטובר יולי עד אוקטובר 2020, בעד כל עובד2020,מזכהבעדשמתקיימיםכל עובד אצלומזכה כלשמתקיימיםאלה: אצלו כל אלה:
(1) הוא הועסק אצל(1) המעסיקהוא הועסקבאותואצלחודשהמעסיקמעברבאותולמצבתחודשהעובדיםמעברלחודשלמצבתיוניהעובדים לחודש יוני 2020; 2020;
(2) מועד תחילת (2)עבודתומועדאצלתחילתהמעסיקעבודתוהיה בחודשאצל המעסיקיולי, אוגוסט,היה בחודשספטמבריולי,אואוגוסט, ספטמבר או אוקטובר 2020; אוקטובר 2020;
(3) בחודש הראשון(3) לעבודתובחודשהואהראשוןהחללעבודתולעבוד לאהואיאוחרהחלמהיוםלעבודה־15לא יאוחרבאותומהיום ה־15 באותו חודש ועבד אצל המעסיקחודש ועבדברציפותאצלעדהמעסיקתום אותוברציפותחודשעדלפחות.תום אותו חודש לפחות.
מענק5. בעדמענקעובדבעד עובד5. מזכהמענקהמועסקבעד עובדאצלמזכהיותר המועסקממעסיק אצלאחדיותרישולםממעסיקלמעסיקאחדזכאיישולםהמשלםלמעסיקמענקזכאיבעדהמשלםעובד מזכה המועסקלעובד המזכה את השכרלעובד הגבוההמזכהביותאת רהשכר, בהתאםהגבוהלהצהרתביותר,העובדבהתאםלפילהצהרתסעיף 6(ג)העובד(בחוקלפימזכהסעיףהמועסק6(ג) (בחוק אצל יותר ממעסיק אצל יותר ממעסיק אחד זה - המעסיק העיקרי).זה - המעסיק העיקרי). אחד 15 ס"ח התשכ"ח, עמ' 234.
16 ס"ח התשנ"א, עמ' 112.
בקשה לקבלת 6. (א) מעסיק זכאי יגיש למנהל בקשה לקבלת מענק (בחוק זה - בקשה למענק), לגבי
מענק כל אחד מהחודשים כאמור בסעיף 4 שלגביהם מתבקש המענק, לא יאוחר מ־60 ימים
מתום אותו חודש.
(ב) בקשה למענק תכלול הצהרה של המעסיק על כל אלה:
(1) לעניין מעסיק שהוא חברה - מספר החברה ומספר תיק הניכויים של
החברה, ולעניין מעסיק שאינו חברה - תיק הניכויים של המעסיק;
(2) קיומם של תנאי הזכאות למענק כאמור בסעיף 2;
(3) מצבת העובדים אצל המעסיק ומספר העובדים אצל המעסיק שפוטרו או
הוצאו לחופשה ללא תשלום או שתקופת הלידה וההורות שלהם הייתה בחודש
שלגביו מתבקש המענק;
(4) שם העובד המזכה שבעדו מתבקש המענק (בסעיף קטן זה - העובד);
(5) מספר הזהות של העובד;
(6) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק;
(7) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות, ואם משולם
לו שכר מינימום מותאם - יצרף גם אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום
מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם
מוגבלות;
(8) אם העובד מועסק במשרה מלאה או חלקית;
(9) כי לא מתקיים לגבי העובד האמור בסעיף 3(ב);
(10) כי הוא מאשר שפרטי חשבון הבנק שאליו ישולם המענק הם הפרטים
המעודכנים ברשות המסים בישראל, ואם לא היו פרטי חשבון הבנק מעודכנים
ברשות המסים בישראל - כי הוא מתחייב לפנות לרשות המסים בישראל ולעדכן
את הפרטים כאמור;
(11) פרטי חברת חילול השכר שמספקת לו שירותים, אם יש כזו.
(ג) תנאי לאישור בקשה למענק בידי מעסיק הוא שהעובד המזכה שבעדו מתבקש
המענק הגיש הצהרה באמצעות אתר האינטרנט של שירות התעסוקה או בדרך אחרת
שקבע המנהל, ואם הוא מועסק אצל יותר ממעסיק אחד - לגבי המעסיק העיקרי:
(1) שם העובד המזכה (בסעיף קטן זה - העובד);
(2) מספר תעודת הזהות של העובד;
(3) מועד תחילת העבודה של העובד אצל המעסיק;
(4) כי שכרו החודשי של העובד הוא בגובה השכר המזערי לפחות, ואם משולם
לו שכר מינימום מותאם - יצרף גם אישור המעיד על החלטה למתן שכר מינימום
מותאם לאותו עובד בהתאם לתקנה 4 לתקנות שכר מינימום מותאם לעובד עם
מוגבלות;
(5) אם הוא מועסק במשרה מלאה או חלקית;
(6) כי לא מתקיים לגביו האמור בסעיף 3(ב);
(7) אם מתקיים (7)לגביואםהאמורמתקייםבסעיףלגביו3(א)(2)(א)האמור -בסעיףיצרף3(א)(2)(א)לבקשה מסמכים- יצרף לבקשה מסמכים המעידים על פיטוריוהמעידיםאו הוצאתועל פיטוריולחופשהאוללאהוצאתותשלוםלחופשהבתקופהללאהאמורהתשלוםבאותהבתקופה האמורה באותה פסקה; פסקה;
(8) אם הוא מועסק(8) במקוםאם הואעבודהמועסקנוסףבמקום- שםעבודההמעסיקנוסףהנוסף- שםוציוןהמעסיקהמעסיקהנוסף וציון המעסיק המשלם לעובד שכרהמשלםגבוה יותר;לעובד שכר גבוה יותר;
(9) לעניין מעסיק(9)שהואלענייןחברהמעסיק- מספרשהואהחברהחברהומספר- מספרתיקהחברההניכוייםומספרשל תיק הניכויים של החברה, ולעניין מעסיקהחברה,שאינוולענייןחברהמעסיק- תיקשאינוהניכוייםחברהשל-המעסיק.תיק הניכויים של המעסיק.
קביעת7. (א)זכאותהגיש מעסיק7. בקשה(א) הגישלמענק,מעסיקיקבעבקשההמנהללמענק,או מייקבעשהואהמנהלהסמיכואולכךמי שהואמקרב הסמיכועובדי לכךקביעתמקרבזכאותעובדי למענק שירות התעסוקה (בסעיףשירותזהתעסוקה- המנהל),(בסעיףבתוךזה21-ימיםהמנהל),מיוםבתוךקבלת21הבקשה,ימים מיוםבצירוףקבלתכלהבקשה,למענק בצירוף כל המסמכים הנדרשים,המסמכיםאת זכאותוהנדרשים,של המעסיקאת זכאותולמענקשלואתהמעסיקמספר למענקהעובדיםואתהמזכיםמספר העובדים המזכים במענק וסכום המענקבמענקבעד כלוסכוםחודשהמענקשלגביובעדמתבקשכל חודשהמענק;שלגביושרמתבקשהאוצר רשאי,המענק;בהתקייםשר האוצר רשאי, בהתקיים נסיבות מיוחדות, להאריךנסיבותאתמיוחדות,התקופהלהאריךהאמורה.את התקופה האמורה.
(ב) המנהל רשאי,(ב)ביוזמתו,המנהללפירשאי,בקשתביוזמתו,המעסיקלפיאו בקשתלפי בקשתהמעסיקהעובדאולענייןלפי בקשתהגדרתוהעובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה, לתקןכעובדאת קביעתומזכה,כאמורלתקן אתבסעיףקביעתוזה, אםכאמורהתגלובסעיףעובדותזה, אםחדשותהתגלואועובדותאם חדשות או אם מצא כי נפלה טעותמצאבקביעהכי נפלהזו; בקשתטעותהמעסיקבקביעה אוזו; בקשתהעובדהמעסיקכאמור תוגשאו העובדבתוך כאמור60 ימיםתוגש בתוך 60 ימים מיום החלטת המנהל.מיום החלטת המנהל.
(ג) החלטות המנהל(ג) לפיהחלטותסעיף זההמנהליינתנולפיבכתב,סעיףלרבותזה יינתנובאופןבכתב,מקוון,לרבותויהיו מנומקות.באופן מקוון, ויהיו מנומקות.
אופן8. תשלום(א) נקבעה 8.זכאותו(א)של מעסיקנקבעהלמענק,זכאותוישולםשל מעסיקהמענקלמענק,למעסיקישולםבאמצעותהמענק רשותלמעסיקהמסיםבאמצעותאופןרשותתשלוםהמסים המענק בישראל, או באמצעותבישראל,משרדאוממשלתיבאמצעותאחרמשרדאם ניתנהממשלתילכךאחרהסכמהאם ניתנהמאת שרלכךהאוצרהסכמה המענקמאת שר האוצר והשר הממונה על אותווהשרמשרד.הממונה על אותו משרד.
(ב) תשלום המענק(ב)יבוצעתשלוםבדרךהמענקשל זיכוייבוצעחשבוןבדרךהבנקשלשלזיכויהמעסיקחשבון שפרטיוהבנק שלהיוהמעסיקבידי שפרטיו היו בידי רשות המסים בישראלרשותאוהמסיםבידי המשרדבישראלהממשלתי,או בידי המשרדלפי העניין,הממשלתי,ונכונותלפיהפרטיםהעניין,אושרהונכונות הפרטים אושרה על ידי המעסיק. על ידי המעסיק.
תשלום9. (א)ביתר מצא המנהל9. כי(א)שולםמצאלמעסיקהמנהלמענקכי שולםבסכוםלמעסיקהעולהמענקעל סכוםבסכוםהמענקהעולהשהואעל סכוםזכאיהמענקתשלוםשהואביתר זכאי לו לפי חוק זה, יחזירלוהמעסיקלפי חוקאתזה,ההפרשיחזיר המעסיקשבין סכומיםאת ההפרשאלה (בסעיףשבין סכומיםזה - סכוםאלההיתר),(בסעיף זה - סכום היתר), באמצעות רשות המסיםבאמצעותבישראלרשותאוהמסיםמשרד ממשלתיבישראל אואחרמשרדכאמורממשלתיבסעיף אחר7(א),כאמורבתוך 90בסעיף 7(א), בתוך 90 ימים מהיום שבו הומצאהימים מהיוםלו דרישהשבו הומצאהמנומקת לולהחזר.דרישה מנומקת להחזר.
(ב) מעסיק או עובד(ב) לענייןמעסיקהגדרתואו עובדכעובדלענייןמזכההגדרתורשאיכעובדלפנות מזכהלמנהלרשאיבבקשהלפנותלעיוןלמנהל בבקשה לעיון חוזר בדרישה כאמורחוזרבסעיףבדרישהקטן (א)כאמורבתוךבסעיף60 ימיםקטןמיום(א) בתוךהמצאת60 ימיםהדרישהמיוםלהחזר.המצאת הדרישה להחזר.
(ג) סכום היתר יוחזר(ג) בתוספתסכום היתרהפרשייוחזרהצמדה,בתוספתמהיוםהפרשיששולםהצמדה,ועדמהיוםליום ההחזר.ששולם ועד ליום ההחזר.
(ד) על סכום היתר(ד) ועלעלהפרשיסכום היתרההצמדהועל כאמורהפרשי בסעיפיםההצמדהקטניםכאמור(א)בסעיפיםו–(ג) יחולוקטנים (א) ו–(ג) יחולו הוראות פקודת המסיםהוראות(גבייה)פקודת17, הוראותהמסיםחוק(גבייה)המסים17, הוראות(קנס פיגורים),חוק המסיםהתשמ"א-1980(קנס פיגורים),18, התשמ"א-198018, והוראות חוק קיזוז והוראותמסים, התש"ם-1980חוק קיזוז מסים,19, כאילוהתש"ם-1980היו חוב מס.19, כאילו היו חוב מס.
(ה) סכום היתר יקוזז(ה) מכלסכוםסכוםהיתרהמגיעיקוזזלמעסיקמכל סכוםלפיהמגיעהוראותלמעסיקחוק זה.לפי הוראות חוק זה.
דין10.מענקעל אף הוראות10.כל עלדין,אףמענקהוראותלפי חוקכל דין,זה לאמענקייחשבלפי חלקחוק זהממחירלא ייחשבעסקאותיוחלקשלממחירעוסקעסקאותיודין מענקשל עוסק לפי סעיף 12 לחוק מסלפיערךסעיףמוסף,12 לחוקהתשל"ו-1975מס ערך מוסף,20. התשל"ו-197520.
17 חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע) 1374, (א) 1399.
18 ס"ח התשמ"א, עמ' 38.
19 ס"ח התש"ם, עמ' 50.
20 ס"ח התשל"ו, עמ' 52.
ערר 11. (א) על החלטת המנהל לפי סעיפים 7 או 9 ניתן לערור לפני ועדת ערר כאמור
בסעיף 12, ובלבד שהמעסיק או העובד לעניין הגדרתו כעובד מזכה פנו למנהל לגבי
אותה החלטה לפי הוראות סעיף 7(ב) או 9(ב) והמנהל נתן את החלטתו בעניין הפנייה
כאמור.
(ב) ערר לפי סעיף זה יוגש בתוך60 ימים מיום מתן החלטת המנהל לפי סעיף 7(ב)
או 9(ב), לפי העניין.
ועדת ערר 12. (א) שר המשפטים יקים ועדת ערר של דן יחיד שתפקידה לדון בעררים על החלטות
לפי סעיפים 7 ו־9 (בחוק זה - ועדת ערר); ועדת הערר מוסמכת לאשר את ההחלטה
שעליה עוררים, לבטלה או להחזיר את העניין עם הוראות לרשות שהחליטה.
(ב) כשיר להתמנות לוועדת ערר שופט בדימוס או מי שכשיר להתמנות לשופט בית
משפט השלום.
(ג) ההוראות לפי חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-199221, למעט סעיפים 37 ו־45 לחוק
האמור, יחולו על ערר ועל ועדת ערר לפי חוק זה, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה:
(1) הסמכויות הנתונות לבית משפט מחוזי לפי סעיף 28(ד) ו–(ה) לחוק האמור,
יהיו נתונות לבית משפט לעניינים מינהליים;
(2) החלטה סופית של ועדת הערר ניתנת לערעור לפני בית משפט לעניינים
מינהליים;
(3) (א) על אף האמור בסעיף 26(ג) לחוק האמור, ועדת הערר רשאית לדון
ולהחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, אם מצאה שאין
בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של העורר.
(ב) החליטה ועדת הערר לקיים דיון בהשתתפות הצדדים, רשאית היא
לקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים אם קבע שר המשפטים לפי סעיף
קטן (ד) סדרי דין לעניין קיום דיון כאמור; לעניין זה, "אמצעים טכנולוגיים"
- דיון באמצעים המאפשרים העברת תמונה וקול בזמן אמת, שבהם ניתן
לשמוע ולראות את המשתתפים בדיון וכן להישמע במהלכו.
(ד) שר המשפטים, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להתקין תקנות לעניין
סדרי דין ודיני הראיות ולעניין סדרי המינהל בוועדת ערר.
קבלת מידע 13. (א) בלי לגרוע מהוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-198122 (בסעיף זה
ושמירתו - חוק הגנת הפרטיות), המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדי שירות
התעסוקה יקבל מהמוסד לביטוח לאומי, בדרך של שאילתה שבה יצוינו מספרי תעודת
הזהות או מספר החברה, לפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידע המפורט
להלן לגבי מי שהגיש בקשה כאמור:
(1) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק
הבטחת הכנסה, בעד חודש מאי 2020;
(2) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי למענק הסתגלות מיוחד לפי תקנות
מענק הסתגלות מיוחד, בעד חודש מאי 2020;
(3) האם העובד שבעדו מבוקש המענק זכאי לדמי אבטלה לפי חוק הביטוח
הלאומי, בעד חודש מאי 2020;
21 ס"ח התשנ"ב, עמ' 90.
22 ס"ח התשמ"א, עמ' 128.
(4) מועדי תחילת(4)העבודהמועדישלתחילתעובדיםהעבודהשבעדםשלמבוקשעובדיםהמענקשבעדםומספרמבוקשחברהמענק ומספר חברה או מספר תיק ניכוייםאו מספרשל המעסיקתיק ניכוייםשאצלושלהתחילוהמעסיקלעבודשאצלובחודשיםהתחילושלגביהםלעבוד בחודשים שלגביהם מבוקש המענק; מבוקש המענק;
(5) מספר חברה ומספר(5) מספרתיק ניכוייםחברה ומספרשל המעסיקתיק ניכוייםהאחרוןשלשלהמעסיקעובדיםהאחרוןשהתבקששל עובדים שהתבקש בעדם מענק. בעדם מענק.
(ב) נוסף על האמור(ב)בסעיףנוסףקטןעל (א),האמוריעבירבסעיףהמוסדקטןלביטוח(א), יעבירלאומיהמוסדלבקשתלביטוחהמנהללאומיאתלבקשת המנהל את אלה: אלה:
(1) רשימת כלל החברות(1) רשימתשיש להןכללתיקהחברותניכוייםשישפתוח,להן תיקלפי מספרניכוייםחברהפתוח,ומספרלפי מספר חברה ומספר תיק ניכויים, בעד החודשיםתיק ניכויים,מרסבעד2020החודשיםעד אוקטוברמרס2020;2020 עד אוקטובר 2020;
(2) מספר העובדים(2) בכלמספרחברההעובדיםלפי מספרבכל חברהחברהלפיומספרמספרתיקחברהניכוייםומספרבעדמספר תיק ניכויים בעד החודשים מרס 2020החודשיםעד אוקטוברמרס2020;2020 עד אוקטובר 2020;
(3) רשימת תאריכי(3) הסגירהרשימתשלתאריכיכל חברההסגירהשביקשהשל כלמענקחברהלפישביקשהמספר חברהמענק לפי מספר חברה ומספר תיק ניכוייםומספרבעד החודשיםתיק ניכוייםמרסבעד2020החודשיםעד אוקטוברמרס2020,2020 עדחברהאוקטוברהודיעה2020, חברה הודיעה על סגירת תיק הניכויים.על סגירת תיק הניכויים.
(ג) בלי לגרוע מהוראות(ג) בליפרקלגרועד' לחוקמהוראותהגנת פרקהפרטיות,ד' לחוקהמנהלהגנתאוהפרטיות,מי שהואהמנהלהסמיכואו מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדילענייןשירותזה מקרבהתעסוקהעובדייקבלשירותמאתהתעסוקהרשות המסיםיקבל מאתבישראל,רשותבדרךהמסיםשל בישראל, בדרך של שאילתה שבה יצוינושאילתהמספרי תעודתשבה יצוינוהזהותמספריאו מספרתעודתהחברה,הזהותלפיאוהעניין,מספר החברה,של מי שהגישלפי העניין, של מי שהגיש בקשה למענק, את המידעבקשה למענק,שלהלן אתלגביהמידעשהגיששלהלןבקשהלגביכאמור:מי שהגיש בקשה כאמור:
(1) טופס 126 כמשמעותו(1) טופסבסעיף126166כמשמעותולפקודה,בסעיףהכולל166אתלפקודה,נתוני השכרהכוללהשנתייםאת נתוני השכר השנתיים ומספר החודשים שבהםומספרעבדהחודשיםעובד שבעדושבהםמבוקשעבד עובדמענק;שבעדו מבוקש מענק;
(2) מידע בדבר חברות(2) מידעלא פעילותבדבר חברותאו חברותלא שהןפעילותמעסיקאו חברותזכאי, מתוךשהן מעסיקרשימתזכאי, מתוך רשימת חברות מבקשות מענקחברותשיעבירמבקשותשירותמענקהתעסוקה;שיעביר שירות התעסוקה;
(3) טופס 102 של (3)כל חברהטופסמבקשת102 שלמענק,כל חברההכוללמבקשתאת מספרמענק,העובדיםהכולל אתבחברה,מספר העובדים בחברה, ענף החברה וסטטוסענףהפעילותהחברהשלה.וסטטוס הפעילות שלה.
(ד) בלי לגרוע מהוראות(ד) בליפרקלגרועד' לחוקמהוראותהגנת פרקהפרטיות,ד' לחוקהמנהלהגנתאוהפרטיות,מי שהואהמנהלהסמיכואו מי שהוא הסמיכו לעניין זה מקרב עובדילענייןשירותזה מקרבהתעסוקה,עובדייקבלשירותמאתהתעסוקה,משרד הכלכלהיקבל מאתוהתעשייהמשרד הכלכלהאו מאתוהתעשייה או מאת משרד העבודה, הרווחהמשרדוהשירותיםהרווחה, העבודההחברתיים,והשירותיםאת מספריהחברתיים,תעודות אתהזהותמספרישל תעודותעובדים הזהות של עובדים שמתקיים בהם האמורשמתקייםבסעיףבהם3(ב)(3).האמור בסעיף 3(ב)(3).
(ה) מנהל רשות המסים(ה) מנהלבישראלרשותאוהמסיםמי שהואבישראלהסמיכואו לענייןמי שהואזה מקרבהסמיכועובדילענייןרשותזה מקרב עובדי רשות המסים בישראל רשאיהמסיםלקבלבישראלמאת שירותרשאי לקבלהתעסוקהמאת אתשירותרשימתהתעסוקההחברותאתשנמצאורשימת החברות שנמצאו זכאיות למענק בכלזכאיותאחד מחודשילמענק בכלהמענק,אחדלפימחודשימספר חברההמענק,ומספרלפי מספרתיק ניכויים,חברה ומספרמספר תיק ניכויים, מספר העובדים המזכים במענקהעובדיםבכלהמזכיםחברה וסכוםבמענקהמענק.בכל חברה וסכום המענק.
(ו) שירות התעסוקה(ו) ישמורשירותמידעהתעסוקהשהתקבלישמורלפימידעסעיפיםשהתקבלקטניםלפי(א) סעיפיםעד (ג) בהתאםקטנים (א) עד (ג) בהתאם להוראות אלה: להוראות אלה:
(1) המידע יישמר(1)במחשביהמידעשירותיישמרהתעסוקהבמחשביבנפרדשירותמכלהתעסוקהמידע אחר,בנפרדולאמכליועברמידע אחר, ולא יועבר או יחובר לכל מאגראומידעיחובראחר;לכל מאגר מידע אחר;
(2) המידע יישמר(2)לפרקהמידעהזמן המזערייישמר לפרקהדרוש,הזמןולכלהמזעריהיותרהדרוש,לתקופהולכלשלאהיותרתעלהלתקופה שלא תעלה על שנה, ובתום התקופהעל שנה,- ימחקובתוםשירותהתקופההתעסוקה- ימחקאתשירותהמידע,התעסוקהאלא אםאתכן המידע, אלא אם כן המידע דרוש לשם ניהול הליךדרושמשפטי;לשם ניהול הליך משפטי;
(3) שירות התעסוקה(3) יעשהשירותשימושהתעסוקהבמידעיעשהשהתקבלשימושלפיבמידעסעיףשהתקבלזה לתכליתלפי סעיף זה לתכלית בחינת בקשה למענקבחינתכאמורבקשהבסעיףלמענק6, בלבד;כאמור בסעיף 6, בלבד;
(4) לא יתאפשרו עיבוד, שימוש או צפייה בפרטי המידע שהתקבלו לפי סעיף
זה אלא בידי בעלי תפקידים בשירות התעסוקה שניתן להם אישור פרטני לכך
על ידי המנהל או מי שהמנהל הסמיכו לכך מקרב עובדי שירות התעסוקה, ואשר
חתמו על התחייבות לשמירה על סודיות המידע;
(5) לבעלי התפקידים בשירות התעסוקה כאמור בפסקה (4), ולהם בלבד, תהיה
גישה לפרטי המידע הדרושים;
(6) פרטי המידע יישמרו בדרך שתבטיח את אבטחת המידע ואת סודיותו;
(7) על אף הוראות פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות והוראות כל דין אחר, שירות
התעסוקה לא יעביר כל מידע שהתקבל או נוצר לפי סעיף זה, אלא לשם ביצוע
חוק זה ובמידה הנדרשת.
(ז) פרטי המידע המועברים במסגרת השאילתה למוסד לביטוח לאומי ולרשות
המסים, לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ג), יימחקו מיד לאחר השימוש בהם לצורך העברת
המידע לשירות התעסוקה לפי סעיף זה.
(ח) שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מידע נוסף שיקבל המנהל או מי
שהוא הסמיכו לכך מקרב עובדי שירות התעסוקה, מאת המוסד לביטוח לאומי, רשות
המסים בישראל, משרד הכלכלה והתעשייה או משרד העבודה, הרווחה והשירותים
החברתיים, לפי העניין; מידע שנקבע לפי הוראות סעיף קטן זה, יימסר רק אם הוא נדרש
ובמידה שנדרש, לצורך קביעת הזכאות למענק.
קבלת מענק שלא 14. מעסיק שהגיש בקשה למענק לפי סעיף 6(ב) ומסר בהצהרה שמצורפת לבקשה פרטים
כדין לא נכונים לגבי תנאי הזכאות לקבלת המענק, דינו - מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף
61(א)(2) לחוק העונשין, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו - כפל הקנס החל על
יחיד כאמור.
ביצוע 15. שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה.
תיקון פקודת מס 16. בפקודת מס הכנסה23, בסעיף 235, אחרי סעיף קטן (ג1) יבוא:
הכנסה - מס' 251
"(ג2) על אף האמור בסעיף קטן (א), מותר להעביר לשירות התעסוקה מידע לפי
סעיף 13(ג) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התש"ף-
202024".
תיקון חוק בתי דין 17. בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-199225, בתוספת, אחרי פרט 28 יבוא:
מינהליים - מס' 17
29". ועדת ערר לפי סעיף 12 לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה
החדש), התש"ף-.2020"
תיקון חוק בתי 18. בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-200026, בתוספת השנייה, אחרי פרט 26
משפט לעניינים יבוא:
מינהליים -
מס' 123 27". ערעור לפי סעיף 12(ג)(2) לחוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה
החדש), התש"ף-.2020"
תיקון חוק הביטוח 19. (א) בתקופה שמיום ה' באדר התש"ף (1 במרס 2020) עד יום ח' בתמוז התש"ף 30(
הלאומי - מס' 214 ביוני 2020) (בחוק זה - תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק הביטוח הלאומי [נוסח
- הוראת שעה
משולב], התשנ"ה-199527, כך:
23 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120; ס"ח התשע"ט, עמ' 293.
24 ס"ח התש"ף, עמ 78.
25 ס"ח התשנ"ב, עמ' 90; התשע"ט, עמ' 251.
26 ס"ח התש"ס, עמ' 190; התשע"ט, עמ' 252.
27 ס"ח התשנ"ה, עמ' 210; התש"ף, עמ' 20.
(1) בסעיף 195, בהגדרה(1) בסעיף"הכנסה195,מעבודהבהגדרהאו"הכנסהממשלחמעבודהיד", בסופהאו ממשלחיבוא "ולענייןיד", בסופה יבוא "ולעניין סעיפים 200, 201 ו־202סעיפים- גם200,הכנסה201 ו־202מדמי-אבטלהגם הכנסהכהגדרתםמדמי בסעיףאבטלה"158;כהגדרתם בסעיף "158;
(2) בסעיף 238, בהגדרה(2) בסעיף"הכנסה",238, בהגדרהבסופה יבוא"הכנסה","ויראובסופההכנסהיבואמדמי"ויראואבטלההכנסה מדמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158כהגדרתםכהכנסהבסעיףמעבודה158אוכהכנסהממשלחמעבודהיד"; או ממשלח יד";
(3) בסעיף 320(ח),(3)המיליםבסעיף"לדמי320(ח),אבטלההמיליםאו" "-לדמלא ייקראו.אבטלה או" - לא ייקראו.
(ב) חוק הביטוח הלאומי,(ב) חוקכנוסחוהביטוחבסעיףהלאומי,קטןכנוסחו(א), יחולבסעיףעל גמלתקטן (א),אזרחיחולותיק,על גמלתגמלת אזרח ותיק, גמלת שארים, קצבת נכותשארים,ודמי אבטלהקצבת נכותהמגיעיםודמילפיאבטלהחוק הביטוחהמגיעיםהלאומילפי חוקבעדהביטוחהחודשיםהלאומי בעד החודשים מרס, אפריל, מאי ויונימרס,2020אפריל,לאדםמאישהיהויוניזכאי2020לקבלתלאדם שהיההגמלהזכאיאו הקצבהלקבלת כאמור,הגמלהובלבדאו הקצבה כאמור, ובלבד שאלמלא התיקון הייתהשאלמלאהקצבההתיקוןהחודשיתהייתה לנכההקצבהנמוכההחודשיתיותר. לנכה נמוכה יותר.
(ג) אוצר המדינה(ג)יחזיראוצרלמוסדהמדינהלביטוחיחזירלאומילמוסדכל סכוםלביטוחשהוצאלאומיבגיןכל סכוםכל גמלהשהוצאאו בגין כל גמלה או תוספת גמלה המשתלמתתוספתלפיגמלההוראותהמשתלמתחוק הביטוחלפי הוראותהלאומיחוקכנוסחוהביטוחבחוקהלאומיזה. כנוסחו בחוק זה.
תיקון20. חוק(א)הבטחתבתקופת20.הוראת(א) השעה,בתקופתיקראוהוראתאת השעה,חוק הבטחתיקראוהכנסה,את חוקהתשמ"א-1980הבטחת הכנסה,28, כךהתשמ"א-1980תיקון חוק הבטחת28, כך הכנסהשבסעיף- מס' 53 -12(ג), בהגדרהשבסעיף"תגמול",12(ג),אחריבהגדרהפסקה"תגמול",(5) יבוא:אחרי פסקה (5) יבוא: הכנסה - מס' 53 - הוראת שעה הוראת שעה
(6)" דמי אבטלה כהגדרתם(6)" דמי בסעיףאבטלה158כהגדרתםלחוק הביטוחבסעיףהלאומי."158 לחוק הביטוח הלאומי."
(ב) חוק הבטחת הכנסה,(ב) חוקכנוסחוהבטחתבסעיףהכנסה,קטןכנוסחו(א), יחול,בסעיףבתקופתקטן (א),הוראתיחול,השעה,בתקופתעלהוראת השעה, על גמלה המגיעה לפיגמלההחוקהמגיעההאמור לפיאו עלהחוקתשלוםהאמורהמגיעאו עללפיתשלוםחוק המזונותהמגיע (הבטחתלפי חוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב-1972תשלום),29, ששולמוהתשל"ב-1972לאדם בעד29, ששולמותקופת לאדםהוראתבעדהשעה.תקופת הוראת השעה.
המועד21. ניתןהראשוןיהיה להגיש21. בקשהניתן יהיהלמענקלהגישלפי חוקבקשהזה למענקהחל משלושיםלפי חוק זהימיםהחלמיוםמשלושיםתחילתו.ימים מיוםהמועדתחילתו.הראשון להגשת בקשה להגשת בקשה למענק למענק דיווח22. לכנסתשר האוצר או22.מי מטעמושר האוצרידווחאולוועדתמי מטעמוהכספיםידווחשלוועדתהכנסתהכספיםעל ביצועשלחוקהכנסתזה, ובכללעל ביצועדיווחחוקלכנסתזה, ובכלל זה נתונים לגבי מספרזה נתוניםהבקשותלגבישהוגשו,מספר הבקשותמספר המענקיםשהוגשו,ששולמו,מספר המענקיםהיקף המענקיםששולמו, היקף המענקים ששולמו וכל נתון אחרששולמוהקשורוכלבהם;נתוןהדיווחיםאחר הקשוריימסרובהם;כעבורהדיווחים75 ימיםיימסרוו־120כעבורימים75מיוםימים ו־120 ימים מיום תחילתו של חוק זה.תחילתו של חוק זה.
מענק23. נוסף(א) הממשלה23.תניח(א)על הממשלהשולחן הכנסתתניחהצעתעל שולחןחוק לענייןהכנסתמענקהצעתנוסףחוקלעסקיםלעניין מענקאו תביאנוסף לעסקיםמענק נוסףאו תביא למעסיקיםלאישור ועדת הכספיםלאישורשל ועדתהכנסתהכספיםהסדר לענייןשל הכנסתמענקהסדרכאמורלענייןבסכוםמענקשל כאמור500 מיליוןבסכוםלמעסיקיםשל 500 מיליון שקלים חדשים שהוקצהשקליםלפיחדשיםסעיף שהוקצה3ב(א2)(2)(ג)לפילחוק־יסוד:סעיף 3ב(א2)(2)(ג)משק המדינהלחוק־יסוד:30 כמענקמשקנוסףהמדינה30 כמענק נוסף לעסקים, בסמוך לאחרלעסקים,אישורובסמוךבממשלהלאחרלפיאישורוהוראותבממשלהסעיף 3בלפיהאמור.הוראות סעיף 3ב האמור.
(ב) בטרם הבאת (ב)הצעתבטרםהחוקהבאתאו ההסדרהצעתכאמורהחוק אובסעיףההסדרקטן כאמור(א) לאישורבסעיףהממשלה,קטן (א) לאישור הממשלה, יציג שר האוצר בוועדתיציג שרהכספיםהאוצראתבוועדתהצעתוהכספיםשתובאאתלממשלההצעתווהואשתובאישמעלממשלהאת עמדתוהוא ישמע את עמדת ועדת הכספים בנושא.ועדת הכספים בנושא.
(ג) הצעת החוק או(ג)ההסדרהצעתשאישרההחוק אוהממשלהההסדר שאישרהכאמור בסעיףהממשלהקטן (א)כאמוריונחובסעיףעל שולחןקטן (א) יונחו על שולחן הכנסת או יובאו לאישורהכנסתועדתאו יובאוהכספיםלאישורשל ועדתהכנסת,הכספיםלפי העניין,של הכנסת,בתוך חמישהלפי העניין,ימיםבתוך חמישה ימים מיום אישורם בממשלה.מיום אישורם בממשלה.
ראש הממשלה ראש הממשלה שר האוצר שר האוצר
נשיא המדינה נשיא המדינה יושב ראש הכנסת יושב ראש הכנסת
28 ס"ח התשמ"א, עמ' 30; התשע"ח, עמ' 115.
29 ס"ח התשל"ב, עמ' 87.
30 ס"ח התשל"ה, עמ' 206.
המחיר 4.86 שקלים חדשים 0334-3030 ISSN סודר במח' רשומות, משרד המשפטים, והודפס במדפיס הממשלתי