הצעות חוק - הכנסת ה-25

פרק י' (עידוד ותמרוץ של מחקר ופיתוח) מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2026

סוג
הצעת חוק (ממשלתית)
מספר
1924

חומר רקע

2026-03-12

הקובץ המקורי באתר הכנסת

נוסח לישיבת ועדת הכספים ביום 15/3/2026 סימוכין: 000470-2026

הצעת חוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית

פרק י': עידוד ותמרוץ של מחקר ופיתוח השם

.64

פרק זה יהיה "חוק לעידוד ולתמרוץ מחקר ופיתוח, התשפ"ו–2026".

סעיפי החוק

.65

ואלה סעיפי החוק לעידוד ולתמרוץ מחקר ופיתוח, התשפ"ו–:2026 "הגדרות

.1

(א) בחוק זה –

"אזור פיתוח א'" – כמשמעותו בחלק א' לתוספת השנייה בלחוק לעידוד השקעות הון;

"אמצעי שליטה", "יחד עם אחר" ו"קרוב" – כהגדרתם בסעיף 88 לפקודה;

"הכנסה טכנולוגית מועדפת" – כהגדרתה בסעיף 51כד לחוק לעידוד השקעות הון;

"הכנסה מועדפת" ו"מפעל תעשייתי" – כהגדרתם בסעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון;

"הוצאות מחקר ופיתוח" – הוצאות המסווגות כהוצאות מחקר ופיתוח לפי כללי החשבונאות המקובלים, לרבות הוצאות כאמור שהוונו;

"הוצאות מחקר ופיתוח מזכות" – הוצאות מחקר ופיתוח של מפעל תעשייתי המנויות להלן, בהפחתת סכומי מענקים שניתנו בשל הוצאות מחקר ופיתוח של המפעל, ואולם לא יופחתו לעניין זה מענקים שניתנו בשל רכישת בניינים:

(1) %100 מעלות השכר של עובדי המפעל המועסקים בפעילות מחקר ופיתוח בישראל; לעניין זה, "עלות שכר" – שכר העבודה ששולם לעובדי המפעל, כפי שדווח בטופס 0126 שהגישה החברה הכשירה לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג–,11993 בשינויים אלה:

(א) בתוספת סכום ששילם מעסיק

לקרן השתלמות או לקופת גמל, אם

לפי סעיף 3 לפקודה לא רואים אותו

כהכנסת עבודה במועד ששולם לקרן

ההשתלמות או לקופת הגמל;

(ב) בתוספת סכום תשלום דמי

ביטוח ששילם מעסיק בעד עובדו לפי

חוק הביטוח הלאומי [נוסח

חדשמשולב], התשנ"ה–21995;

בניכוי מענקים עקב פרישה או

(ג) מוות כמשמעותם בסעיף 9(7א)

לפקודה;

(ד) בניכוי הוצאות בשל תגמול

הוני שלא הותרו בניכוי לפי סעיף

102(ד)(1) לפקודה;

1 ק"ת התשנ"ג, עמ' .408

2 ס"ח התשנ"ה, עמ' .210

--2

(2) סכום הפחת שניתן לנכות בשנת המס לפי תקנות מס הכנסה (פחת), ,31941 בעד הנכסים היצרניים שנעשה בהם שימוש בישראל באותה שנת מס לצורך פעילות המחקר והפיתוח של המפעל, למעט סכום פחת שנוסף בשל היוון הוצאות מחקר ופיתוח; ולגבי נכסים יצרניים המשמשים את המפעל כאמור ואינם בבעלותו של בעל המפעל – דמי השימוש אשר שולמו בעד שימוש בנכסים כאמור בשנת המס;

(3) %65 מסך הוצאות המחקר והפיתוח

שהוציא המפעל בשנת המס לשםצורך ביצוע פעילות מחקר ופיתוח באמצעות קבלני משנה –

(א) בישראל, ובלבד שהקבוצה

שקבלן המשנה משתייך אליה לא

תבעה בעדן זיכוי ממס מכוח חוק זה;

לעניין זה, "קבלן משנה" – למעט

קרוב של החברה הכשירה שהמפעל

בבעלותה;

(ב) מחוץ לישראל, לשםצורך

קליניים

ניסויים

ביצוע

וטוקסיקולוגיים שלא ניתן לבצעם

בישראל, וכן לשםצורך ביצוע פעולות

אחרות, מסוגים שיקבע שר האוצר,

שלא היה ניתן לבצען בישראל;

3 ע"ר ,1941 תוס' ,2 עמ' (ע') ,1261 (א) ..1505

--3

(4) הוצאות המחקר והפיתוח שהוציא

המפעל בשנת המס באמצעות קבלן משנה

תושב ישראל שהוא קרוב של החברה

הכשירה שהמפעל בבעלותה, עד גובה

ההוצאות של קבלן המשנה אשר היו מוכרות לקבלן המשנהלמפעל כהוצאות מחקר ופיתוח מזכות אילו היה הוא המפעל היה עצמומוציא את אותן ההוצאות בעצמו, ובלבד שהקבוצה שאליה משתייך שקבלן המשנה משתייך אליה לא תבעה בעדן זיכוי ממס מכוח חוק זה; מצא המנהל כי לא ניתן להוכיח את גובה הוצאות קבלן המשנה כאמור, רשאי הוא לאשר שיראו כהוצאות מזכות %65 מסך הוצאות המחקר והפיתוח שהוציא המפעל בשנת המס לשםצורך ביצוע פעילות מחקר ופיתוח באמצעות קבלן המשנה כאמור;

(4)(5) הוצאות בעבור רכיבים, ציוד חד־ פעמי וחומרים מתכלים, שנצרכו במלואם במהלך שנת המס במסגרת פעילות מחקר ופיתוח בישראל;

(6) סוגים נוספים של הוצאות מחקר

ופיתוח שהוציא מפעל בישראל שקבע שר

האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, ובלבד שהן משמשות לביצוע פעילות מחקר ופיתוח בישראל;

--4

(5)(7) הוצאות מחקר ופיתוח שהוציא

המפעל בישראל שאינן כלולות בפסקאות (1) עד (4) הוצאות לתגמול להעובדים, הוצאות פחת או דמי שימוש, הוצאות שהוצאו עבור קבלני משנה הדומות במהותן לסוגי ההוצאות הכלולים בפסקאות (1) עד (6), אף אם הן לא נכללו כהוצאות מחקר ופיתוח מזכות במסגרת הפסקאות האמורות, למעט ושאינן הוצאות לשכירות או פחת על בניינים, או הוצאות מהסוגים כאמור בפסקאות (5) ו-(6), וזאת והכל עד לתקרה בסכום השווה ל־%20 מעלות השכר של עובדי המפעל המועסקים בפעילות מחקר ופיתוח בישראל כמשמעותה בפסקה (1) לרבות עלות השכר האמורה של קבלן המשנה הקרוב שראו את הוצאותיו כהוצאות של המפעל לפי פסקה (4);

"הכנסה ממפעל טכנולוגי מועדף" – הכנסה של מפעל טכנולוגי שהופקה או נצמחה במהלך עסקיו הרגיל של המפעל מנכס לא מוחשי מוטב שבבעלות מלאה או חלקית של המפעל או שהמפעל הוא בעל זכות שימוש בו, לרבות כל אחת מההכנסות המפורטות בפסקאות

(1) עד (7) של הלהגדרה "הכנסה טכנולוגית" שבסעיף 51כד לחוק לעידוד השקעות הון, בניכוי הנחות שניתנו;

--5

"הכנסה ממפעל מועדף" – הכנסה משל מפעל מועדף, שהיא הכנסה כמפורט בפסקאות (1) עד (5) של הלהגדרה "הכנסה מועדפת" שבסעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון, ובלבד שההכנסה הופקה או נצמחה במהלך עסקיו הרגיל של המפעל מפעילותו בישראל ושהתקיימו התנאים הקבועים בפסקאות

(א) ו-(ב) בסיפה של ההגדרה האמורה, לפי העניין, בניכוי הנחות שניתנו;

"חברה כשירה" – חבר בני אדם שמתקיימים בו התנאים האמורים ברישה ובפסקאות (2) עד

(5) של הלהגדרה "חברה מועדפת" שבסעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון;

"חוק לעידוד השקעות הון" – חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט–41959;

"חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות בתעשייה" – חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, התשמ"ד–51984;

"ישות" – כהגדרתה בסעיף 85א(ב) לפקודה;

"ישות- אם סופית" – ישות המחזיקה ביותר מ- %50 מכל אמצעי השליטה בכל אחת מהישויות האחרות, במישרין או בעקיפין, לבד או יחד עם אחר, ובלבד שלא יראו אותה כישות- אם סופית, אם הייתה מוחזקת כאמור על ידי ישות אחרת, ואותה ישות החזיקה בה במהלך כל שנת המס במלואה;

"המנהל" – המנהל כהגדרתו בפקודה, לרבות מי שהוא הסמיכו לצורך לעניין חוק זה;

4 ס"ח התשי"ט, עמ' 234; התשפ"ד, עמ' .154 5 ס"ח התשמ"ד, עמ' .100

--6

"מענק" – מענק, הטבה, סיוע, מימון או תמיכה כספיים שניתנו בידי מדינת ישראל, מדינה זרה, תאגיד או גוף שהוקמו בחוק, רשות ציבורית, רשות מקומית, או מי מטעמם, אך למעט מענק מחקר ופיתוח או זיכוי שניתן לפי חוק זה או לפי חוק לעידוד תעשייה עתירת ידע (הוראת שעה), התשפ"ג–2023 6;

"מענק מו"פמחקר ופיתוח" – כמשמעותו בסעיף 4א(ב)(א);

"מפעל טכנולוגי" – כהגדרתו בסעיף 51כד לחוק לעידוד השקעות הון;

"מפעל מועדף" ו"מפעל תעשייתי" – כהגדרתם בסעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון;

"מפעל מו"פמחקר ופיתוח" – מפעל תעשייתי שהתקיימו בו התנאים הקבועים בפסקאות

(2) או (3) לבהגדרה "מפעל טכנולוגי מועדף" שבסעיף 51כד לחוק לעידוד השקעות הון, וסך ההכנסות בשנת המס של הקבוצה שעימה נמנית החברה בעלת המפעל, היה פחות מ־10 מיליארד שקלים חדשים;

"מפעל מו"פמחקר ופיתוח מיוחד" – מפעל תעשייתי שהתקיימו בו התנאים הקבועים בפסקאות (2) או (3) לבהגדרה "מפעל טכנולוגי מועדף" שבסעיף 51כד לחוק לעידוד השקעות הון, וסך ההכנסות בשנת המס של הקבוצה שעימה נמנית החברה בעלת המפעל, היה 10 מיליארד שקלים חדשים או יותר;

6 ס"ח התשפ"ג, עמ' .564

--7

"נכסים יצרניים" – מכונות וציוד אחר המשמשים מפעל תעשייתי שהוצאות הפחת בשלהם נרשמות בהוצאות המחקר והפיתוח של המפעל, למעט רכב פרטי או רכב מסחרי כהגדרתם בפקודת התעבורה [נוסח חדש],7 ולמעט בניינים;

"פעילות מחקר ופיתוח" – פעילות של מחקר ופיתוח; לעניין זה, "מחקר" ו"פיתוח" – כהגדרתם בסעיף 4 לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות בתעשייה;

"הפקודה" – פקודת מס הכנסה8;

"קבוצה" – קבוצה המורכבת משתי ישויות או יותר ואחת מהן מחזיקה בלמעלה מ־%50 מכל אמצעי השליטה בכל אחת מהישויות האחרות, במישרין או בעקיפין, לבד או יחד עם אחר; קבוצה הכוללת את כלל הישויות שיש להן את אותה ישות- אם סופית בכל שנת המס ואת ישות- האם הסופית עצמה;

"קבוצה זכאית" – קבוצה שמתקיימים בה בשנת המס כל אלה:

(1) סך ההכנסות הכנסותיהן הכוללות

המצטברות של כל החברות הכשירות

המשתייכות לקבוצה בכל שנת המס, שהן

הכנסה מועדפת או הכנסה טכנולוגית

מועדפת ממפעל מועדף או הכנסה ממפעל

טכנולוגי מועדף –

(א) עמדו על 100 מיליון שקלים

חדשים לפחות; סכום זה יתואם ב־1

בינואר בכל שנה לפי שיעור עליית

המדד בשנת המס הקודמת; ו-

7 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,7 עמ' .173 8 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ,6 עמ' .120

--8

(ב) מהווה מהוות %6055 לפחות

מכלל ההכנסות של החברות

המשתייכות לקבוצה שהן תושבות

ישראל, ובלבד שלעניין זה לא ייכלל

בהכנסות של חברה דיבידנד שהתקבל

במישרין מחברה אחרת המשתייכת

לקבוצה;

ובלבד שלעניין הגדרה זו לא ייכללו בהכנסות של חברה כשירה הכנסות שנתקבלו מחברה כשירה אחרת המשתייכת לקבוצה;

(2) בחברות הכשירות המשתייכות

לקבוצה בשנת המס מועסקים בכולן יחד

בסך הכול 200 עובדים או יותר במשרה

מלאה בישראל בשנת המס או שהועסקו

בכולן יחדבממוצע, בשנת המס ובשתי שנות המס שלפניה, בממוצע, בסך הכול 200 עובדים או יותר במשרה מלאה בישראל ולא פחות מ-150 עובדים בכל אחת משנות המס האמורות; לעניין זה, יראו עובד המועסק עד ארבע שעות עבודה ביום כעובד בחצי משרה, ועובד המועסק רק בחלק משנת המס כעובד במשרה חלקית ששיעורה הוא החלק היחסי משנת המס שבה הוא מועסק;

"רשות החדשנות" – הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, שהוקמה בסעיף 5 לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות בתעשייה;

"שנת פעילות המחקר והפיתוחמו"פ" – שנת המס שבה הוצאו הוצאות המחקר והפיתוח שלגביהן מוגשת בקשת הזיכוי ממס לפי סעיף .2

--9

(ב) לכל מונח אחר בחוק זה תהיה המשמעות שיש לו בפקודהת מס הכנסה, אלא אם כן נאמר במפורש אחרת.

זכאות לזיכוי ממס .2

(א) חברה כשירה שהוציאה בשנת מס הוצאות מחקר ופיתוח מזכות והשתייכה לאותה קבוצה זכאית במהלך כל שנת המס האמורה, זכאית לזיכוי ממס בהתאם להוראות סעיף קטן (ג), בהתקיים כל אלה:

(1) כל החברות הכשירות המשתייכות

לקבוצה הזכאית ייפו את כוחה של אחת מהן להגיש בעבורן דיווחים לעניין הוצאות המחקר והפיתוח המזכות שלהן לאותה שנת מס, ולהיות הנישומה לעניין זה כאמור בסעיף 4 (בחוק זה – החברה המייצגת);

(2) החברה המייצגת הגישה לרשות

החדשנות, בתוך 24 חודשים מתום שנת

פעילות המו"פמחקר והפיתוח, בקשה

לאישור סיווג הוצאות המחקר והפיתוח של כל החברות הכשירות המשתייכות לקבוצה כהוצאות מזכות, בצירוף ייפוי הכוח האמור בפסקה (1), והבקשה אושרה בידי רשות החדשנות כאמור בסעיף קטן (ב);

(3) החברה המייצגת הגישה לפקיד

השומה דוח מרכז (להלן – הדוח המרכז), בטופס שקבע המנהל, שכלולים בו, בין השאר, הפרטים המנויים בפסקאות משנה

(א) עד (ד) שלהלן, בצירוף ייפוי הכוח לפי פסקה (1) ואישור רשות החדשנות כאמור בפסקה (2):

(א) פרטי הקבוצה המבססים כי

מדובר בקבוצה זכאית;

- 10 -

(ב) דיווח לגבי הוצאות המחקר

והפיתוח המזכות שהוציאה בשנת

המס כל אחת מהחברות הכשירות

המשתייכות לקבוצה;

סכום הזיכוי ממס שזכאית לו

(ג) הקבוצה בכללותה ואופן חישוב

הזיכוי, כאמור בסעיף 3;

(ד) פירוט לגבי אופן חלוקת סכום

הזיכוי ממס שזכאית לו הקבוצה

בכללותה, בין החברות הכשירות

המשתייכות לקבוצה; החברה

המייצגת אינה רשאית לחזור בה

מייחוס סכום הזיכוי ממס הצפוי לכל

אחת מהחברות הכשירות, לאחר

הגשת הדוח המרכז;

(4) החברה הכשירה הגישה בקשה

לקבלת זיכוי ממס לפי הוראות סעיף קטן

(ג).

- 11 -

(ב) הוגשה בקשה לרשות החדשנות לפי סעיף קטן (א)(2), תודיע הרשות לחברה המייצגת ולמנהל, בתוך 180150 ימים מהמועד שבו אישרה את קבלת הבקשה והמסמכים הנלווים אליה, אם החליטה לאשר כי ההוצאות שפורטו בבקשה מסווגות כהוצאות מחקר ופיתוח מזכות, כולן או חלקן, את הבקשה או לדחותה את הבקשה, ומה נימוקי ההחלטה; לא הודיעה רשות החדשנות על החלטתה בבקשה עד תום התקופה האמורה, יראו כאילו נתנה הרשות אישור כי ההוצאות שפורטו בבקשה מסווגות כהוצאות מחקר ופיתוח מזכות,; ואולם אם דרשה רשות החדשנות דרשה השלמת מסמכים מהחברה המייצגת השלמת מסמכים, לא יובא במניין התקופה למתן החלטה כאמור פרק הזמן שממועד הדרישה עד למועד השלמת המסמכים בידי החברה המייצגת אלא אם כן המסמכיםהדרישה הושלמהו בתוך 10 ימים.

חברה כשירה כאמור בסעיף קטן (א) זכאית

(ג) להגיש בקשה לזיכוי ממס, בסכום הזיכוי ממס שיוחס לה בדוח המרכז, לפי אחת מהאפשרויות שלהלן:

(1) בקשה לזיכוי כנגד מס הכנסה שהיא חייבת בו, בשל הכנסה שהופקה או נצמחה בשנת המס העוקבת לשנת המס שלאחר שנת פעילות המו"פמחקר והפיתוח; בקשה לפי פסקה זו תוגש עם הדוח השנתי לפי סעיף 131 לפקודה לגבי שנת המס האמורה ויצורף לה הדוח המרכז;

- 12 -

(2) בקשה לזיכוי כנגד מס מקומי

משלים, כהגדרתו בחוק מס חברות מזערי בקבוצה רב־לאומית, התשפ"ו–,92025 שהיא חייבת בו בשל הכנסה שהופקה בשנת פעילות המו"פמחקר והפיתוח; בקשה לפי פסקה זו תוגש עם הדוח שמוגש לפי סעיף 4 לחוק האמור לגבי שנת פעילות המו"פמחקר והפיתוח ויצורף לה הדוח המרכז.

(ד) זיכוי ממס כאמור בסעיף קטן (ג), שלא היה ניתן לעשות בו שימוש, כולו או חלקו, בשנת המס האמורה באותו סעיף קטן, ניתן לעשות בו שימוש בשנות המס הבאות בזו אחר זו עד לשנת המס הקודמת לשנה שבה ניתן להגיש הודעה על דרישת תשלום מענק מחקר ופיתוח לפי סעיף 4א(ב), כנגד חבות מס הכנסה או מס מקומי משלים של כל שנת מס כאמור, ובלבד שלא ייעשה שימוש בזיכוי ממס כאמור שהיה ניתן לעשות בו שימוש כבר בשנות מס קודמות.

חישוב סכום הזיכוי .3

(א) סכום הזיכוי ממס שזכאית לו קבוצה זכאית בעד שנת מס, יהיה הסך הכולל המתקבל מחיבור כל אלה:

(1) סך הוצאות המחקר והפיתוח

המזכות של מפעלים תעשייתיים שבבעלות חברות כשירות המשתייכות לקבוצה, שהם מפעלים תעשייתיים באזור פיתוח א' או מפעלי מו"פמחקר ופיתוח מיוחדים –

(א) כשהוא מוכפל בשיעור שעד

למדרגה וב־%1525;

(ב) כשהוא מוכפל בשיעור שמעל

למדרגה וב־%30;

9 ס"ח התשפ"ו, עמ' .72

- 13 -

(2) סך הוצאות המחקר והפיתוח

המזכות של מפעלים תעשייתיים שבבעלות חברות כשירות המשתייכות לקבוצה, שהם מפעלי מו"פמחקר ופיתוח –

(א) כשהוא מוכפל בשיעור שעד

למדרגה וב־%23;

(ב) כשהוא מוכפל בשיעור שמעל

למדרגה וב־%.4

(ב) בסעיף זה –

"סך ההוצאות שמעל למדרגה" – סך הוצאות המחקר והפיתוח המזכות של כלל החברות הכשירות המשתייכות לקבוצה הזכאית, בהפחתת סכום של 1.051.2 מיליארד שקלים חדשים, ואולם אם התוצאה המתקבלת קטנה מאפס – יראו אותה כאילו היא אפס;

"השיעור שמעל למדרגה" – התוצאה המתקבלת מחלוקת סך ההוצאות שמעל למדרגה, בסך הוצאות המחקר והפיתוח המזכות של כלל החברות הכשירות המשתייכות לקבוצה הזכאית;

"השיעור שעד למדרגה" – התוצאה המתקבלת מחלוקת סכום של 1.051.2 מיליארד שקלים חדשים, בסך הוצאות המחקר והפיתוח המזכות של כלל החברות הכשירות המשתייכות לקבוצה הזכאית, ואולם אם התוצאה המתקבלת גדולה מאחת – יראו אותה כאילו היא אחת.

- 14 -

שומת הזיכוי ממס .4

(א) הגישה החברה המייצגת דוח מרכז לפי סעיף 2(א)(4)(3), ישלח פקיד השומה למבקשת לחברה המייצגת ולשאר החברות הכשירות המשתייכות לקבוצה הזכאית, הודעה בדבר סכום הזיכוי ממס שזכאית לו הקבוצה בכללותה וסכום הזיכוי ממס שכל אחת מהן זכאית לו, בהתאם לדוח המרכז.

(ב) פקיד השומה רשאי לשום את הדוח המרכז ולקבוע לפי מיטב שפיטתו את סכום הזיכוי ממס שזכאיות לו החברה המייצגת ושאר החברות הכשירות המשתייכות לקבוצה הזכאית, כחלק מהליך השומה של הדוח של החברה המייצגת שהוגש לפי סעיף 131 לפקודה, בשנת המס שבה הוגש הדוח המרכז.

נעשתה שומה לדוח המרכז כאמור בסעיף

(ג) קטן (ב), רשאי פקיד השומה לקבוע את שומת הזיכוי ממס של חברה כשירה המשתייכת לקבוצה הזכאית, בהתאם לשומת הדוח המרכז, בתוך שנתיים מתום שנת המס שבה נקבעה שומת הדוח המרכז או במועד שבו רשאי הוא לשום את הכנסתה של החברה הכשירה בשנה שבה ביקשה זיכוי ממס בהתאם לדוח המרכז, לפי המאוחר שבהם.

(ד) במסגרת השגה או ערעור על השומה של חברה כשירה, רשאית היא להשיג או לערער על השפעת שומת הדוח המרכז על שומתה, אך לא על שומת הדוח המרכז עצמה.

(ה) תוקנה שומתה נעשתה שומה של לחברה כשירה המשתייכת לקבוצה זכאית או שתוקנה שומתה באופן המשפיע על הנתונים ששימשו בסיס לדוח המרכז, רשאי פקיד השומה לתקן את שומת הדוח המרכז, והוראות סעיפים קטנים (ג) ו-(ד) יחולו על תיקון כאמור, בשינויים המחויבים.

- 15 -

תשלום מענק מחקר 4א.

ופיתוח במקום

זיכוי

(א) חברה כשירה שזכאית לקבל זיכוי ממס לפי סעיף 2 ולא עשתה שימוש בזיכוי לגבי שנות המס המסתיימות בשנה השלישית לאחר שנת פעילות המו"פ המחקר והפיתוח, רשאית זכאית לקבל את מלוא סכום הזיכוי שלא נעשה בו שימוש כתשלום במקום כזיכוי ממס (בחוק זה – מענק מחקר ופיתוח).

(ב) לצורך לשם קבלת מענק מחקר ופיתוח הודעה כאמור בסעיף קטן (א) תוגש תגיש החברה הכשירה הודעה למנהל, בטופס שיקבע, במהלך השנה הרביעית לאחר שנת פעילות המו"פ המחקר והפיתוח.

הגישה חברה כשירה הודעה כאמור בסעיף

(ג) קטן (ב), ישולם לה מענק מחקר ופיתוח בתוך 90 ימים מיום הגשת ההודעה (להלן – מועד התשלום), ובלבד שאם הייתה החברה הכשירה חייבת בהגשת דוח לפי סעיף 131 או לפי סעיף 135 לפקודה, והמועד האחרון להגשת דוח כאמור היה קודם למועד התשלום, והדוח האמור לא הוגש עד למועד התשלום, רשאי המנהל לעכב את תשלום מענק המחקר והפיתוח לתקופה שלא תעלה על 90 ימים מיום שיוגשו הדוחות האמורים.

(ד) מענק מחקר ופיתוח ישולם לחברה כשירה באמצעות רשות המסים בישראל על ידי זיכוי חשבון הבנק שלה שעליו הודיעה בהודעה לפי סעיף קטן (ב).

(ה) ביקש המנהל מהחברה הכשירה פרטים או מסמכים נוספים הנדרשים לו לצורך לשם תשלום המענק, לא יובא במניין התקופה למתן התשלום כאמור בסעיף קטן (אג) פרק הזמן שבו החברה לא מסרה למנהל את הפרטים או המסמכים כאמור.

- 16 -

על אף האמור בסעיף 2(ג), הגישה חברה ( ו) כשירה בקשה לקבלת הזיכוי ממס לפי אותו סעיף, רשאית היא, באותה בקשה, להודיע כי ברצונה לוותר על זכותה לניצול הזיכוי כנגד חבות מס הכנסה או מס מקומי משלים כאמור בסעיפים בסעיף 2(ג) או (ד), וחלף זאת לקבל את מלוא סכום הזיכוי כמענק מחקר ופיתוח בדרך ובמועדים כאמור בסעיף זה; הגישה חברה כשירה הודעה כאמור בסעיף קטן זה, לא תהיה רשאית לחזור בה ממנה.

נקבע בעקבות שומה לפי סעיף 4 ששולם

(ז) לחברה כשירה מענק מחקר ופיתוח בסכום העולה על הסכום שהיא זכאית לו לפי חוק זה, תחזיר החברה את ההפרש שבין סכומים אלה (בסעיף זה

– סכום היתר), בתוך 90 ימים מיום שהמציא לה פקיד השומה דרישה להחזר, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית על סכום היתר מיום תשלום מענק המחקר והפיתוח עד יום ההחזר; על סכום היתר ועל הפרשי ההצמדה והריבית כאמור יחולו הוראות פקודת המסים (גבייה),10 כאילו היו מס, וכן יחולו עליהם הוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם-–,111980 כאילו היו חוב מס.

(ח) על אף האמור בסעיף קטן (ז), הוגשו השגה או ערעור, רשאית החברה שלא להחזיר את סכום היתר השנוי במחלוקת עד 30 ימים לאחר ההחלטה בהשגה או לאחר שניתן פסק דין חלוט, לפי העניין, אם ניתנו ערובות להנחת דעתו של המנהל להבטחת החזרתו של סכום היתר השנוי במחלוקת.

10 חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע) ,1374 (א) .1399 11 ס"ח התש"ם, עמ' .50

- 17 -

(ח)(ט) שולם לחברה הכשירה מענק מחקר ופיתוח אחרי המועד האמור בסעיף קטן (ג), תשלום מענק המחקר והפיתוח ייעשה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מהמועד האמור ועד ליום שבו שולם מענק המחקר והפיתוח בפועל.

ערעור

.5

על החלטות פקיד השומה, המנהל והחלטות ורשות החדשנות לפי חוק זה ניתן לערער לבית המשפט המחוזי, ויחולו לעניין זה ההוראות לפי סעיפים 153 עד 158 לפקודה, בשינויים המחויבים.

הוראות כלליות

.6

הוראות לפי חלק י"ב לפקודה יחולו בשינויים המחויבים לעניין חוק זה.

פטור ממס ערך

מוסף

.7

הטבה לפי חוק זה לא תיחשב לחלק ממחיר עסקאותיו של עוסק לפי סעיף 12 לחוק מס ערך מוסף, התשל״ו–.121975

זיכוי לעניין מס

הכנסה

.8

יראו את מענק המו"פ שהתקבל לפי סעיף 4א ואת זיכוי המס שהתקבל לפי סעיף ,2 יראו את סכום הזיכוי לפי סעיף 2 כמענק לעניין פקודת מס הכנסה, ובלבד שהזיכוי האמור היה יכול היה, אם לא קוזז לפי סעיף קטן 2(ג), להתקבל כמענק מו"פ מחקר ופיתוח לפי סעיף 4א.;

סמכות שר האוצר .8

לקבוע מתן מענק

במקום זיכוי ממס

(א) על אף הוראות סעיף ,2 שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע, בצו –

(1) שסכום הזיכוי ממס לפי סעיף ,2 או חלקו, ישולם לחברה כשירה כתשלום במקום כזיכוי ממס, ובלבד שלא יקבע שניתן לקבל תשלום בשל זיכוי ממס שנוצל כנגד מס הכנסה או מס מקומי משלים לפי סעיף 2(ג);

12 ס"ח התשל"ו, עמ' .52

- 18 -

(2) תנאים וכללים לעניין גובה יתרת

הזיכוי ממס שניתן לקבל בדרך של תשלום לחברה כשירה כאמור בפסקה (1), תנאים לתשלום, ומועדים לתשלום כאמור.

(ב) קבע שר האוצר צו כאמור בסעיף קטן (א) –

(1) יראו את הזיכוי ממס שניתן לקבלו כתשלום בהתאם לצו האמור, כמענק לעניין פקודת מס הכנסה;

(2) אם שולם לחברה כשירה תשלום,

בסכום העולה על סכום הזיכוי ממס שהיא זכאית לו לפי חוק זה, תחזיר החברה את ההפרש שבין סכומים אלה (בסעיף זה – סכום היתר) בתוך 90 ימים מיום שהמציא לה פקיד השומה דרישה להחזר, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית על סכום היתר עד יום ההחזר;

על סכום היתר ועל הפרשי ההצמדה כאמור יחולו הוראות פקודת המסים (גבייה),13 כאילו היו מס, וכן יחולו עליהם הוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם–,141980 כאילו היו חוב מס.

ביצוע ותקנות

.9

(א) שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה.

(ב) שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת –

(1) , רשאי, בצו, לשנות את האחוזים

הנקובים בהגדרה "הוצאות מחקר ופיתוח מזכות" שבסעיף ,1 ואת הסכומים והאחוזים הנקובים בהגדרה "קבוצה זכאית" שבסעיף 1;

13 חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע) ,1374 (א) .1399 14 ס"ח התש"ם, עמ' .50

- 19 -

(ג2) שר האוצר, באישור ועדת הכספים

של הכנסת, רשאי, לקבוע בצו, לקבוע כי לא יהיה ניתן לקבל את סכום הזיכוי, כולו או חלקו, כתשלום כמענק מחקר ופיתוח לפי הוראות סעיף 4א.

תיקון חוק לעידוד .10

תעשייה עתירת ידע

(הוראת שעה)

בחוק לעידוד תעשייה עתירת ידע (הוראת שעה), התשפ"ג–,152023 בסעיף ,7 האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

"(ב) (1) שר האוצר רשאי לקבועיקבע

בתקנות, לגבי סכום ששילמה חברה רוכשת בעד רכישת אמצעי שליטה בחברה מזכה בשנת המס 2026בשנות המס 2023 עד ,2026 שחלף קבלת הניכוי לפי סעיף ,5 תהיה החברה הרוכשת רשאית לבחור לקבל זיכוי ממס;, ותקנות ראשונות לעניין זה יותקנו עד יום ט"ו בתמוז התשפ"ו (30 ביוני 2026), וכן רשאי הוא לקבוע כללים לחישוב הזיכוי ממס, תנאים למתן הזיכוי ממס, תנאים לתשלום יתרת הזיכוי ממס שלא נוצלה, ומועדים לתשלום כאמור; והכול ובלבד שהתקנות שההוראות שייקבעו כאמור יבטיחו שווי ערך כלכלי דומה בין הזיכוי ממס לובין הניכוי לפי סעיף .5

15 ס"ח התשפ"ג, עמ' .564

- 20 -

(2) קבע שר האוצר כאמור בפסקה (1),

נקבע בעקבות שומה שושולם לחברה הזיכוי ממס כתשלום בהתאם להוראות שנקבעו לפי פסקה (1), בסכום העולה על סכום הזיכוי שהיא זכאית לו לפי חוק זה, תחזיר החברה את ההפרש שבין סכומים אלה (בסעיף זה – סכום היתר) בתוך 90 ימים מהיום שהמציא לה פקיד השומה דרישה להחזר, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית על סכום היתר מיום התשלום כאמור עד יום ההחזר; על סכום ההיתר ועל הפרשי ההצמדה והריבית כאמור יחולו הוראות פקודת המסים (גבייה)16 כאילו היו מס, וכן יחולו עליהם הוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם–,171980 כאילו היו חוב מס;

(3) על סכום היתר ועל הפרשי ההצמדה

כאמור בסעיף קטן (ב), יחולו הוראות פקודת המסים (גבייה), כאילו היו מס, וכן יחולו עליהם הוראות חוק קיזוז מסים, התש"ם– ,1980 כאילו היו חוב מס;."

(3) על אף האמור בפסקה (2), הוגשו

השגה או ערעור, רשאית החברה שלא

להחזיר את סכום היתר השנוי במחלוקת עד 30 ימים לאחר ההחלטה בהשגה או לאחר שניתן פסק דין חלוט, לפי העניין, אם ניתנו ערובות להנחת דעתו של המנהל להבטחת החזרתו של סכום היתר השנוי במחלוקת.

(4) יראו את הזיכוי ממס לפי סעיף זה כמענק לעניין הפקודהת מס הכנסה."

16 חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע) ,1374 (א) .1399 17 ס"ח התש"ם, עמ' .50

- 21 -

תחילה ותחולה

.11

תחילתו של חוק זה ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026) (להלן – יום התחילה), והוא יחול לגבי הוצאות מחקר ופיתוח מזכות שהוציאה חברה כשירה החל משנת המס שהחלה ביום התחילה או לאחריו."

***************************************************************************************

- 22 -