הצעת חוק אזור סחר חופשי אילת והקמת הרשות לפיתוח אילת, התשס"ט-2009
הצעת חוק לדיון מוקדם
2010-08-05
הכנסת השמונה-עשרה
הצעת חוק של חברי הכנסת רוחמה
אברהם-בלילא
רוברט אילטוב
אורי אריאל
אלי אפללו
אריה ביבי
יוחנן פלסנר
רחל אדטו
רוברט טיבייב
זאב בוים
אברהם מיכאלי
חיים אמסלם
מרינה סולודקין
גדעון עזרא
אריה אלדד
ניסים זאב
נחמן שי
עתניאל שנלר
אמנון כהן
שלמה מולה
יואל חסון
משה (מוץ) מטלון
ליה שמטוב
דוד רותם
זאב בילסקי
ישראל חסון
צחי הנגבי
שאול מופז
מאיר שטרית
חיים רמון
אבי דיכטר
פ/1372/18
הצעת חוק אזור סחר חופשי אילת והקמת
הרשות לפיתוח אילת, התשס"ט–2009
"
$
@
H
„@
„Ð^„@
„@
„Ð^„@
"
H
Ì
Î
Ð
ì
ကH
À
Â
Ê
Ì
Ð
ê
ì
î
ú
þ
’
Ð
#ì
î
ú
摧ၶ;j欀ᙤ
摧ၶ;j欀鱤
摧ၶ;j欀
摧ၶ;j欀둤
昀ĴЀפטור ממס ערך מוסף; ואולם במתן
שירותים המתייחסים לעסקה שהיא מכר יינתן
הפטור רק אם הנכס מצוי באזור אילת, ובמתן
שירותים המתייחסים לאירוע יינתן הפטור
רק אם האירוע מתקיים באזור אילת.
סמכות לשנות את תחולת ההקלות 28. השר רשאי,
באישור ועדת הכספים של הכנסת –
(1) להוסיף לתוספות או לגרוע מהן;
(2) לקבוע פטור ממס ערך מוסף, או מס ערך
מוסף בשיעור אפס, לגבי נסיעה בכל דרך שהיא
לאזור אילת או ממנו.
טובין לצריכה אישית באזור נמל חפשי 29.
הוראות סעיף 24 לחוק אזורי נמל חפשיים, לא
יחולו על הבאתם לאזור נמל חפשי אילת של
טובין שיבואם ומכירתם באזור אילת פטורים
על פי חוק זה ממסים עקיפים וממס ערך מוסף.
שימוש שלא בהתאם למטרת ההטבה 30. ניתן לגבי
טובין פטור ממסים עקיפים או ממס ערך מוסף
על פי סעיפים 26 עד 29 ונעשה בהם שימוש שלא
בהתאם למטרה שבשלה הוענק הפטור, או שלא
בהתאם לתנאים שנקבעו לפי חוק זה למתן
הפטור, יחולו על הטובין המסים שהפטור
ניתן לגביהם, לפי השיעור החל ביום התשלום;
בטובין שחל לגביהם סעיף 26(ב), יהא בעל
ההיתר חייב גם בהחזר ההטבות שהוענקו שלא
על פי חוק זה, בהתאם לכללים שיקבע המנהל.
פטור מדיווח תקופתי למע"מ 31. השר רשאי
לפטור מי שעשה עסקאות הפטורות ממס ערך
מוסף לפי חוק זה, מחובת הגשת דו"ח תקופתי
עליהן על פי סעיף 67 לחוק מע"מ; ורשאי הוא
לעשות כאמור דרך כלל או לגבי סוגי עוסקים
או סוגי עסקאות.
פטור ממס מעסיקים וממס שכר 32. מעסיק תושב
תחום העיר אילת יהא פטור ממס מעסיקים
המוטל על פי חוק מס מעסיקים, התשל"ה–1975,
וממס שכר המוטל על פי חוק מע"מ בשל הכנסת
עבודה שהוא משלם בעד עבודה המתבצעת בתחום
העיר אילת.
זיכוי ממס הכנסה ליחיד 33. יחיד שהוא תושב
תחום העיר אילת זכאי לזיכוי ממס הכנסה
בשיעור של 10% מההכנסה החייבת לפי סעיפים
2(1) או 2(2) לפקודה, שנצמחה או הופקה בתחום
העיר אילת או באזור חבל אילות, אך לא יותר
מהמס שהוא חייב בו בשל ההכנסה האמורה,
שיראוה לעניין זה כאילו היא בשלב הגבוה
ביותר בסולם הכנסתו, ולא יהא זכאי להנחה
לפי סעיף 11 לפקודה.
הטבה למעסיק להפחתת עלויות 34. (א) מעסיק
תושב תחום העיר אילת המשלם הכנסת עבודה
בעד עבודה המתבצעת בתחום העיר אילת, זכאי
להטבה לשם הקטנת עלויות השכר, בשיעור של
20% מהכנסת העבודה האמורה, אך לא יותר
מסכום המס שעליו לנכות מהכנסת העבודה של
אותו עובד; בסעיף קטן זה, "הכנסת עבודה" –
למעט תשלומים כמפורט להלן:
(1) תשלומים לקרוב בסכום העולה על הסכום
החייב בדמי ביטוח לאומי;
(2) תשלומים כאמור בסעיף 18(ב) לפקודה
המשתלמים לבעל שליטה או לקרובו; לעניין
זה –
"קרוב" – כהגדרתו בסעיף 13(ב) לחוק זה;
"בעל שליטה" – כהגדרתו בסעיף 32 לפקודה.
(ב) הזכאי להטבה על פי סעיף קטן (א), יקבל
אותה על ידי הפחתת סכום ההטבה מהסכום
שהוא חייב לנכות במקור על פי סעיף 164
לפקודה.
ניכוי בגין שימוש בנכס 35. אדם שהוכיח
להנחת דעת פקיד השומה כי בשנת מס פלונית
השתמש בתחום העיר אילת בנכס עליו הוא
זכאי לניכוי לפי סעיף 21 לפקודה, יהא זכאי
לנכות מהכנסתו בשנה האמורה סכום השווה
לחלק העשרים וארבע מסכום הניכוי לפי סעיף
21 לפקודה, כפול מספר החודשים שבהם השתמש
בנכס האמור בתחום העיר אילת, ובלבד שסך כל
הניכויים לפי סעיף זה לא יעלה על 50%
ממחירו המקורי.
פטור מאגרות 36. (א) הובלת נוסעים בטיסה
בינלאומית מאזור אילת ואליו ויציאת
נוסעים לחוץ לארץ בטיסה בינלאומית באזור
אילת יהיו פטורות מאגרות פיקוח אווירי,
נחיתה והמראה של מטוסים, סבלות ושירותי
נוסע שמשלם בעל כלי הטיס, ואגרת נוסע
שחייב בה הממריא לחוץ לארץ משדה תעופה
שבאזור אילת.
(ב) הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם על טיסות
בינלאומיות משדות התעופה עובדה ותימנע
ואליהן.
פרק ה': אזור סחר חופשי לייצור
החלת חוק אזורים חופשיים לייצור בישראל
37. על אף האמור בסעיפים 18 ו-19 לחוק אזורים
חופשיים לייצור בישראל, התשנ"ד–1994, מוכרז
אזור אילת כאזור חופשי לעניין החוק
האמור.
פרק ו': תעודת תושב אילת
זכות לקבל תעודת תושב אילת 38. תושב אילת
המתגורר בה מעל שלושה חודשים זכאי לקבל
תעודת תושב אילת; תעודת התושב תהא הוכחה
לכל דבר ועניין על כך שנושאה הינו תושב
אזור אילת.
תכנה של תעודת תושב אילת 39. תעודת תושב
אילת תכיל את פרטי הרישום שיקבע ראש
העירייה באישור מועצת העירייה, ופרטים
נוספים שייקבעו ויאושרו כאמור; שם בעל
התעודה בעברית ובלועזית, מספר תעודת
זהות, כתובת מגורים עיקרית ותוקף התעודה;
לכל תעודה יוצמד תצלום של בעל התעודה.
פרטי מבקש התעודה 40. מבקש תעודת תושב אילת
ימסור את פרטי הרישום, בעת המצאת בקשתו,
כפי שמסר במרשם האוכלוסין לפי חוק מרשם
האוכלוסין, התשכ"ה–1965.
איסור רישום בתעודת תושב אילת 41. לא יירשם
דבר בתעודת תושב אילת אלא על פי הוראה של
ראש העירייה אשר אושרה במועצת העירייה.
סמכות ליטול תעודת תושב אילת 42. (א) פקיד
עירייה, אשר הוסמך לכך מכוח חוק זה, רשאי
לדרוש מבעל תעודת זהות שימציא אותה לו
לשם ציון של שינוי בפרט רישום, או
כשהתעודה נתבלתה או פקע תקפה, או
כשהתצלום אינו מתאר נכונה את בעל התעודה.
(ב) היה פקיד העירייה סבור, אגב טיפול
בתעודת תושב אילת, שנעשה בה שינוי, תיקון,
הוספה או מחיקה שלא כדין, רשאי הוא לעכבה
תחת ידו עד לגמר הבדיקה.
שימוש פלילי בתעודת תושב אילת 43. מי שעשה
אחת מאלה, דינו – קנס בסך 15,000 שקלים
חדשים:
(1) מסר את תעודת התושב אילת שלו או חלק
ממנה לאדם אחר למטרה בלתי חוקית;
(2) שינה, תיקן, הוסיף או מחק שלא כדין
רישום בתעודת התושב אילת;
(3) השמיד במזיד תעודת תושב אילת או חלק
ממנה.
החזקת תעודת תושב אילת שנעשה בה שינוי 44.
המחזיק בתעודת תושב אילת לאחר שנעשו בה
שינוי, תיקון, הוספה או מחיקה שלא כדין,
ולא הוכיח כי ההחזקה היתה בתום לב, דינו –
קנס בסך 2,500 שקלים חדשים.
פרק ז': הוראות שונות
פיקוח על הכנסת טובין והוצאתם 45. הפיקוח
על הכנסת טובין לאזור אילת, על הוצאתם
ממנו ועל שמירת טובין שניתן לגביהם פטור
או הקלה על פי חוק זה יהיה בידי רשות המכס;
לעניין זה רשאי המנהל להורות על מקומות
הכנסת טובין והוצאתם ועל הימים והשעות
שבהם מותר להכניס או להוציא טובין, וליתן
כל הוראה הנראית לו דרושה.
הפחתת מחירים ופיקוח עליהם 46. (א) השר, או
שר התעשיה, התעסוקה והמסחר רשאים כל אחד
בתחום סמכותו –
(1) לצוות על הפחתת מחיריהם של טובין
ושירותים שניתנו לגביהם הטבות על פי חוק
זה;
(2) להתקין תקנות בדבר הפיקוח על המחירים
של טובין ושירותים, לרבות בדבר מתן
סמכויות לעובדי ציבור, לשם ביצוע סעיף זה.
(ב) הוראות חוק הפיקוח על מצרכים
ושירותים, התשי"ח–1957, יחולו, בשינויים
המחויבים, כאילו כל צו ותקנה שניתנו לפי
סעיף זה ניתנו לפי החוק האמור.
העברת טובין מאזור אילת 47. (א) באין הוראה
אחרת לפי חוק זה, יחולו לגבי המסים שחוק
זה מתייחס אליהם, הוראות החוקים שלפיהם
מוטלים אותם מסים; לעניין תשלום מסים
עקיפים ומס ערך מוסף כאמור בסעיף 30 בידי
מי שמביא אתו טובין מאזור אילת למקום אחר
בישראל, יראו אותו כמי שנכנס לישראל מחוץ
לארץ ואת הטובין שאתו יראו כטובין שהוא
נושא עמו או כמטען לוואי שלו; השר רשאי
לקבוע פטורים מהמסים האמורים לפי סכום
ערך מרבי או לפי סוג הטובין.
(ב) טובין שהועברו מאזור אילת למקום אחר
בישראל בלי ששולמו המסים או הוחזרו
ההטבות כנדרש על פי סעיף 30, יראו את
הטובין כטובין מוברחים ויחולו עליהם
הוראות פקודת המכס החלות על טובין
מוברחים, גם אם ההטבות ניתנו שלא בקשר
ליבוא.
תחולה על תושבי שטח גובל 48. הוראות חוק זה
יחולו גם לגבי יחיד וחבר בני-אדם הפועלים
בשטח שרחבו קילומטר אחד מגבולות אזור
אילת כאילו הם תושבי אילת, אם נתקיימו בהם
התנאים האחרים שבהגדרת תושב אילת, וכן
לגבי טובין המיובאים לשטח האמור או
הנמצאים או הנמכרים בו, ולגבי שירותים
הניתנים בו.
עונשין 49. (א) לא יפעל בעל עסק או נותן
שירות או כל אדם או חבר בני אדם באזור
אילת באופן הפוגע בזכויות הצרכנים, מקבלי
השירותים או כל אדם או חבר בני אדם אשר
זכאים לו מכוח פרק זה בחוק זה.
(ב) פעל בעל עסק בניגוד להוראות סעיף קטן
(א), דינו – קנס בסך 50,000 שקלים חדשים.
ביטול חוק סחר חופשי באילת 50. חוק סחר
חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים),
התשמ"ה–1985 – בטל.
ביצוע ותקנות 51. (א) השר ממונה על ביצוע
חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו,
לרבות תקנות בדבר –
(1) הבטחת השימוש בטובין ובשירותים
למטרות שלהם נועדו על פי חוק זה, לרבות
הוראות שיאפשרו גביית המס מלכתחילה
והחזרתו בצירוף הפרשי הצמדה וריבית לאחר
שיוכח שנתקיימו הוראות חוק זה;
(2) הפעלת הוראות חוק זה לגבי עוסק שהוא
תושב אזור אילת ועוסק בו ויש לו גם עסקים
במקומות אחרים, ובמיוחד הוראות בדבר
ייחוס מס תשומות לעסקאות מעורבות או
להוצאות שאינן מתייחסות במישרין
לעסקאות.
(ב) השר, בבואו להתקין תקנות המתייחסות
לתחום שעליו מופקד שר אחר, יתייעץ עם אותו
שר. (ג) השר יחד עם שר התעשיה, המסחר והתעסוקה
רשאים לקבוע, באישור ועדת הכספים של
הכנסת, מקומות באזור אילת שבהם יינתנו
למפעלים מאושרים הטבות מס הניתנות למיזם
מורשה באזור נמל חפשי אילת.
פרק ח': פרשנות, תחילה ושמירת דינים
פרשנות ושמירת דינים 52. (א) כל מונח
בהוראה בחוק זה המתייחס למס יתפרש לפי
המשמעות שיש לו בחוק שלפיו מוטל אותו מס.
(ב) חוק זה בא להוסיף על ההטבות על פי כל
דין, זולת אם נאמר במפורש אחרת בחוק זה.
(ג) הוראות חוק זה והסמכויות לפיו לא
יגרעו מכל הוראה של דין אחר או מסמכות
לפיה, זולת אם נאמר אחרת בחוק זה.
תחילה 53. תחילתו של חוק זה שישים יום לאחר
פרסומו ברשומות.
תוספת
(סעיף 27(א) ו–(ג))
(א) רכב פרטי כהגדרתו בתקנה 1(1)(ב) לתקנות
מס ערך מוסף, התשל"ו–1976, למעט רכב המשמש
ללימוד נהיגה בבית הספר לנהיגה שקיבל
רישיון לכך מאת רשות הרישוי כמשמעותה
בפקודת התעבורה לשימושו של תושב אזור
אילת באזור אילת;
(ב) אופנוע;
(ג) סיגריות וטבק ומוצריו, כהגדרתם בפרטים
24.02 ו-24.03 לצו תעריף המכס והפטורים ומס
קניה על טובין, התשנ"ג–1992;
(ד) תכשיט שערכו עולה על סכום בשקלים
חדשים השווה ל-200 דולר של ארצות הברית לפי
השער היציג שפרסם בנק ישראל לפני מועד
המכירה; לעניין זה, "תכשיט" – לרבות שעון.
דברי הסבר
מטרות חוק זה, כפי שמוגדרות בסעיף 1 להצעת
חוק זו, הן לקדם ולעודד פיתוח, יצור
וצמיחה באזור אילת, תוך חיזוק מעמדה של
העיר אילת כנכס אסטרטגי של מדינת ישראל.
הצעת החוק נועדה לנצל את מיקומו
הגיאוגרפי של אזור אילת על מנת שיהיה
מנוף לשגשוג כלכלי של האזור, דבר שיתרום
למשק המדינה. וכן, להפוך את אילת לעיר
תיירות בינלאומית, המושכת תיירים מכל
רחבי העולם.
החוק נועד גם לגוון את מקורות התעסוקה
ולמשוך אוכלוסיות חזקות לאילת ולהגדיל
את הכנסות המדינה.
הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן
הכנסת השש-עשרה על ידי חבר הכנסת יורי
שטרן ז"ל וקבוצת חברי הכנסת (פ/3017). הצעות
חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השבע-עשרה
על ידי חברי הכנסת אורי אריאל (פ/2855/17) ועל
ידי חברי הכנסת גדעון סער, רוברט אילטוב
ואמנון כהן (פ/2779/17). הצעת חוק זהה הונחה על
שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר
הכנסת אורי אריאל (פ/712/18).
הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים
והונחה על שולחן הכנסת ביום
ז' בתמוז התשס"ט – 29.6.09
ס"ח התשכ"ט, עמ' 228.
דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.
ס"ח התשל"ו, עמ' 52.
ס"ח התשי"ח, עמ' 142.
דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 5, עמ' 625.
ס"ח התשל"ו, עמ' 228.
ס"ח התשנ"ח, עמ' 202.
ס"ח התשי"ח, עמ' 92.
ס"ח התשי"ט, עמ' 190.
ס"ח התשכ"ט, עמ' 103.
ס"ח התשכ"ט, עמ' 144.
ס"ח התשל"ז, עמ' 226.
ס"ח התש"ם, עמ' 2.
דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 18, עמ' 421.
דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 10, עמ' 266.
ק"ת התשכ"א, עמ' 1425.
ס"ח התשל"ה, עמ' 118.
ס"ח התשנ"ד, עמ' 216.
ס"ח התשכ"ה, עמ' 270.
ס"ח התשי"ח, עמ' 24.
דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 3, עמ' 39.
ס"ח התשמ"ה, עמ' 204.
ק"ת התשל"ו, עמ' 1590.
PAGE
PAGE 14