תקנות הסדרים במשק המדינה הנחה מארנונה 2026

עיר
רעננה
תאריך
מקור
הקובץ המקורי באתר רעננה

פתח את קובץ ה-PDF באתר המקור

המסמך אינו מופיע עוד ברשימת הפרוטוקולים באתר הרשות (נבדק 2026-09-13). העותק הזה נשמר כאן כפי שפורסם.

לכבוד

מועצת העיר

עיריית רעננה

חברים נכבדים, 11 מאי 2026

הנדון: תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה)(תיקון מס 2), התשפ"ו-2026

רקע

משרד הפנים פרסם את תקנות ההנחות בארנונה לשנת 2026 לאחר השלמת הליך הערות הציבור

תקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה)(תיקון), התשפ"ה - 2025 (להלן– תקנות ההנחות).

תקנות ההנחות מאז ומתמיד קובעות מסגרת כללית, אך ההחלטה בפועל נותרת בידי הרשויות המקומיות.

במילים אחרות, כל רשות רשאית בהתאם לשיקול דעתה לקבוע את שיעור ההנחה בתחומה בהתאם למצבה התקציבי, ואף להוסיף קריטריונים משלימים כמו מגבלות על גודל הנכס או תנאים נוספים לזכאות. הרשויות יכולות לקבוע תבחינים נוספים מעבר לתבחין ההכנסה שנקבע בטבלאות מבחן ההכנסה.

השינויים שחלו בתקנות ההנחות שיחולו מ- 1.1.2026:

1. עד כה, הוראת שעה אפשרה לתושבים לבחור בין הצגת ממוצע שכר של שלושה חודשים

לבין ממוצע של שנה שלמה. החל משנת 2026 "הכנסה חודשית ממוצעת" תחושב אך ורק על בסיס ממוצע של 12 חודשים (ממוצע של שנה שלמה) וזאת במטרה למנוע מניפולציות וליצור תמונה נאמנה יותר של המצב הכלכלי של מבקש ההנחה לאורך זמן.

2. עדכון טבלאות "מבחן ההכנסההן מבחינת גובה ההכנסות והן בשיעורי ההנחות כאשר

המדרגות של כל קטגוריה עלו ב- 10%

3. בכל רשות יש לבצע בחינה על אופן יישום ההנחות לשנת 2026 כאשר יש לאזן בין זכויות

התושבים מחד לבין שמירה על יציבות תקציבית והתנהלות פיננסית תקינה של הרשות מאידך.

המתווה המוצע:

גובה ההנחות ע"פ מבחן הכנסה שהעניקה העירייה בשנת 2025 עמד על סךכולל של כ- 750 אלש"ח.

עדכון התקנות מקנה למשפחות רבות שיעורי הנחה גבוהים משמעותית ממה שהיו זכאים להם ב-

2025 וקיים קושי לאמוד את התוספת של ההנחות

לפיכך ועל מנת לשמור על האיזון התקציבי בתחום ההנחות לפי מבחן ההכנסה קיימתי ישיבות עם מנהלת אגף ההכנסות ומנהלת מחלקת ארנונה מגורים ונקבעו קריטריונים כדלקמן:

1. הגבלת מ"ר –

א. עד 4 נפשות תינתן הנחה עבור 100 מ"ר בלבד.

ב. מעל 4 נפשות תינתן ההנחה עבור לפי 10 מ"רנוספים לכל נפש מעל 4 נפשות

ובמקסימום תינתן ההנחה בגין 150 מ"ר בלבד

2. הורה עצמאי – במקום בו מדובר בהסכם גירושין עם משמורת משותפת כמות הנפשות

לצורך מבחן ההכנסה תחושב בחלוקה בין שני ההורים (עם עיגול כלפי מעלה).

3. רוכשינכס/רכב - לא תינתן הנחה לבעל נכס/רכב שנרכש בשנה הקודמת ו50% מההנחה

אם נרכש בשנתיים שקדמו לשנת הבקשה.

לצורך קבלת ההנחה לפי מבחן ההכנסות על התושב לצרף:

1. פירוט חשבונות בנק

2. פיקדונות וחסכונות לסוף השנה שקדמה לשנת הבקשה ולתחילתה - הרווחים יחושבו

כהכנסה לצורך קבלת ה הנחה.

3. תדפיסיתנועות בעו"ש ל- 12 חודשיםשל שנה הקודמת.

4. 12 תלושי שכר /טופס 106 לשנת הכספים הקודמת– לשכירים.

5. שומת מס הכנסה לשנת הכספים האחרונה– לעצמאים.

6. כל מסמך שאגףה הכנסות יבקש לקבל לצורך בחינת הזכאות להנחה.

חוות דעתי זו ניתנה על שיקולים שמטרתם להבטיח התנהלות פיננסית תקינה, אי פריצה של המסגרת ה תקציבית של הרשות ומאזנת עם מתן זכאות לקבלת הנחות מארנונה לאוכלוסיות שזקוקות לכך מבחינת מבחן הכנסות.

בכבוד רב,

יוסי מזרחי

גזבר העירייה

העתק:

אריאל הילדסהיימר – מנכ"ל העירייה

טל שלומי, עו"ד – היועץ המשפטי לעירייה

רויטל סולומון – מנהלת אגף הכנסות